Sanne Walvisch (FD): 'We hebben nog 200 jaar aan digitale evolutie voor de boeg'
Nieuws |Toen Sanne Walvisch bij het Financieele Dagblad aan de slag ging, had de redactie net een grote transformatie achter de rug: van een echte krantenredactie naar een ‘digital only’- redactie. “Vroeger hadden journalisten aan het einde van de werkdag een deadline en werden hun stukken de volgende dag in de krant gepubliceerd. Nu zijn er 24 uur per dag deadlines. De hele redactie werkt puur en alleen voor de site.” Dat betekent niet dat het FD stopt met het produceren van een papieren krant. Aan het einde van de dag wordt er alsnog een krant samengesteld.
Jonge professionals
Nu de redactie gewend is aan de nieuwe werkwijze, houdt Walvisch zich bezig met het perfectioneren van de digitale platformen van het FD. “We zoeken nu bijvoorbeeld uit hoe we de website gebruiksvriendelijker kunnen maken en welke behoeftes onze lezers hebben.” Uit dit soort onderzoek ontstond het idee voor FD Focus, de nieuwsapp die het FD half september lanceerde. “We weten dat er veel jonge professionals zijn die het FD eigenlijk graag willen lezen, maar dat liever niet iedere ochtend op papier doen. Dankzij FD Focus kan die groep het nieuws heel snel tot zich nemen.”
Mensen die zich op de nieuwsapp abonneren, ontvangen iedere ochtend een serie artikelen over tech en innovatie op hun smartphone. Net zoals de verhalen voor de geprinte krant, worden ook de artikelen voor FD Focus eerst voor de FD-site geschreven. Drie journalisten selecteren verhalen die bij de jongere doelgroep passen en herschrijven de teksten zodat ze geschikt zijn voor mobiel. Als een lezer meer achtergrond wil, kan hij ook de langere versie van het verhaal via de app lezen.
Iedere dag beter
Dat FD Focus officieel gelanceerd is, betekent niet dat Walvisch zich niet meer om de nieuwsapp hoeft te bekommeren. “Het bijzondere aan de lancering van zo’n app is dat het altijd een beetje als een eindpunt voelt, maar dat is het natuurlijk niet. Het echte werk begint nu pas”, lacht ze. Het productteam houdt de prestaties van de app nauwlettend in de gaten en kijkt iedere dag hoe ze het platform en de inhoud van FD Focus kunnen verbeteren. Eén verbetering staat sowieso al op de agenda: uitbreiding van de inhoud. Op dit moment krijgen de abonnees van FD Focus alleen artikelen over tech en innovatie. In de toekomst zullen meerdere subdomeinen worden geïntroduceerd, zoals ondernemerschap en financiële markten.
Geanimeerde video’s
En de volgende stap? “We zijn erg trots op de longreads die we produceren en onze afdeling information design besteedt veel aandacht aan interactieve infographics”, vertelt Walvisch. “Daarnaast geloof ik in geanimeerde video’s, ik denk dat dit soort content bij het FD en de onderwerpen van het FD past.” Hoe dit soort video’s er precies uit moeten gaan zien, weet Walvisch nog niet. Gelukkig zijn er voldoende inspiratiebronnen. The Guardian produceert zogenaamde ‘explainers’, geanimeerde video’s die vaak over complexe, financiële onderwerpen gaan.
De krant is een product van tweehonderd jaar evolutie. Op digitaal gebied staan we nog aan het begin
De zoektocht naar nieuwe vormen en nieuwe platformen moet volgens Walvisch uiteindelijk tot één ding leiden. “Ondanks het feit dat ik echt een digitalista ben en heel erg veel tot me neem via pixels, is papier voor mij nog steeds de ultieme beleving. Als ik op zaterdagochtend de krant lees, krijg ik meteen een gevoel van rust en overzicht. Dat is een ervaring waar we met ‘digitaal’ nog niet aan kunnen tippen.” Dat heeft er volgens Walvisch mee te maken dat het internet nog relatief nieuw is. “De krant is een product van tweehonderd jaar evolutie. Op digitaal gebied staan we nog helemaal aan het begin. Daarom moeten we zoveel in digitaal investeren. We hebben gewoon nog tweehonderd jaar aan digitale evolutie voor de boeg.”
Foto: Henk-Jan Winkeldermaat