VRnu maakt virtual reality toegankelijk voor iedereen

Virtual reality: de early adopters zijn om, maar voor veel mensen is het nog onbekend terrein. In de journalistiek wordt mondjesmaat geëxperimenteerd. Daar wil VRnu verandering in brengen, door de techniek simpel en toegankelijk te maken voor iedereen.

In de zomer van 2014 kocht Detlef la Grand een kartonnen VR-bril in de Verenigde Staten, waarna hij met het idee kwam een virtual reality-platform te ontwikkelen in Nederland. Zijn klanten waren direct enthousiast. La Grand: “Ik kon mensen een smartphone in zo’n VR-bril laten stoppen en dan rond laten kijken op een andere plek.” La Grand ging met een technisch team aan de slag, maakte een verbeterde cardboard en begon met de ontwikkeling van virtual reality via internetbrowsers. Het project kreeg daarvoor in 2015 een subsidie van 80.000 euro van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek.

Volledig aanpasbaar aan wensen klant

De kartonnen VR-brillen zijn inmiddels niet meer zo exclusief als een jaar geleden, toch denkt VRnu zich te kunnen onderscheiden van de standaard cardboards. “Onze cardboards hebben een gat aan de onderkant, zodat je altijd bij je telefoonscherm kan, dat is bij sommige applicaties wel handig. Hij is van gelamineerd karton en daardoor waterafstotend. En we produceren in Nederland, dus we kunnen de cardboards, met een korte levertijd, helemaal aangepast voor de klant maken.”
kop-artikel-eindhovens-dagblad
Inmiddels draait het platform en worden de eerste experimenten uitgevoerd met het Eindhovense journalistieke platform E52 van Bart Brouwers. Bij de journalistieke VR-producties gaat het niet alleen om video, ook foto’s kunnen in VR bekeken worden. “Een gebouw kun je natuurlijk prima vastleggen met een 360 graden camera, omdat daar niet zoveel gebeurt. Daar kan, in de toekomst, ook geluid aan worden toegevoegd, als een reportage. Een voorstelling of een evenement is juist wel weer geschikt voor film, om meer beleving te krijgen”, legt La Grand uit. Foto’s en video’s zijn dus geen probleem, de uitdaging zit hem vooral in tekst. “We werken met stereoscopisch beeld, dus twee beelden, die iets verschoven zijn zodat je diepte krijgt. Het is een bol, dus dat is ingewikkeld.” Maar La Grand vertrouwt erop dat dat snel opgelost kan worden.

Naast de hardware, ontwikkelt VRnu ook een virtual reality-platform. Ook daarmee is inmiddels getest met E52. Redacties kunnen zelf VR-reportages op het platform zetten, die ze vervolgens via een eigen url kunnen delen. De reportages zijn te bekijken via je internet browser, wat het downloaden van speciale apps overbodig maakt en de techniek gemakkelijker en laagdrempeliger maakt.

Doen journalisten mee?

“Journalisten vinden het heel relevant en interessant. Redacties denken meer na over, plat gezegd, de vraag: wat is het verdienmodel? Die vraag staat centraal in de journalistiek, door ontwikkelingen als de adblocker. Mijn visie is, en dat deel ik ook met E52, dat je eerst goede verhalen vertelt en daarna moet bedenken hoe je er geld mee gaat verdienen.”

Reageer

1 comments

Geef een reactie

*