“Wibbitz maakt de journalistiek leuker”

Wibbitz zet teksten binnen tien seconden om in korte video’s. “Zo maken we het voor iedereen op de redactie mogelijk om verhalen te visualiseren”, legt Wibbitz’ CEO Zohar Dayan uit. “Het maakt het werk van journalisten ietsje makkelijker, maar vooral veel leuker.”

Wibbitz heeft toegang tot verschillende beeldbanken en video-archieven, zoals Reuters Video en Getty Images. Als een journalist een tekst naar de tool uploadt, selecteert deze automatisch video’s en afbeeldingen die op de tekst aansluiten. Dit gebeurt onder andere aan de hand van spraakherkenning en tekstherkenning. Als een journalist een verhaal over MH17 en Minister Koenders van Buitenlandse Zaken schrijft, selecteert Wibbitz bijvoorbeeld automatisch een foto die bij deze steekwoorden past.

Nadat de tool de meest relevante beelden tot een ruwe videomontage heeft samengevoegd, kan de journalist zelf handmatig aanpassingen doorvoeren. “Eigenlijk doet Wibbitz een beetje hetzelfde als Wix. Dankzij Wix hoefden mensen ineens geen webdevelopers meer te zijn om een website te kunnen bouwen. Dankzij Wibbitz hoef je geen video-editor te zijn om een video te monteren”, vertelt CEO Zohar Dayan. Als de video af is, voegt de tool het logo van de nieuwsorganisatie toe en kan de video online gepubliceerd worden of kunnen journalisten de video via social media delen.

Een video gemaakt met Wibbitz

https://twitter.com/Digiday/status/827200071540293633

Van start-up naar scale-up

Wibbitz werd in 2011 in Tel Aviv opgericht. Het bedrijf haalde sindsdien miljoenen dollars aan investeringsgeld binnen en werkt op dit moment samen met ruim 300 mediabedrijven, waaronder Fox Sports, TMZ en The Insider.

Al dat succes heeft volgens Wibbitz een paar oorzaken. In de eerste plaats gelooft Dayan dat mensen die jonger zijn dan 35 jaar minder vaak lange teksten willen lezen. Deze groep bekijkt daarentegen wel graag video’s, met name op hun smartphones en via social media. De technologie van Wibbitz borduurt voort op dit idee. De video’s vatten actuele gebeurtenissen in maximaal twee minuten samen en zijn makkelijk deelbaar.

De tweede reden dat Wibbitz succesvol is, is het gebruiksgemak van de tool. Journalisten hoeven niet veel technische kennis te hebben om de tool te kunnen gebruiken. Volgens Dayan kunnen journalisten binnen tien minuten een video in elkaar zetten, een flinke tijdsbesparing.

De creativiteit van redacteuren zal altijd de basis van het werk blijven vormen

Omdat Wibbitz ervoor zorgt dat journalisten sneller en gemakkelijker video’s kunnen maken, vrezen sommige journalisten voor hun baan. Het is een veelvoorkomende angst, geeft Dayan toe. Toch verwacht hij niet dat er arbeidsplaatsen verloren zullen gaan. “De creativiteit van redacteuren zal altijd de basis van het werk blijven vormen”, legt hij uit. “Automatisering neemt slechts de eenvoudige taken over. Daardoor krijgen journalisten meer tijd voor het creatieve gedeelte van hun werk, een onderdeel dat zelfs de slimste robots nooit zullen kunnen uitvoeren.”

Entertainmentnieuws en politiek

Op dit moment wordt Wibbitz vooral gebruikt voor nieuws over de entertainmentindustrie en grote politieke thema’s. Toch is de tool volgens Dayan ook heel geschikt voor regionaal nieuws. “We ondersteunen op dit moment een aantal regionale mediabedrijven, zo werken we bijvoorbeeld samen met CBS Local.” Toch kan het voorkomen dat de tool voor kleine, regionale gebeurtenissen onvoldoende beeldmateriaal bevat. “In dat soort gevallen kan de tool ook in het beeldarchief van het desbetreffende medium naar relevant materiaal zoeken”, vertelt hij. “We blijven natuurlijk op zoek naar manieren om Wibbitz te verbeteren, onder andere door de hoeveelheid bronnen waar gebruikers mee kunnen werken te vergroten.”

Wibbitz wordt in Nederland nog nauwelijks gebruikt. Media die geïnteresseerd zijn, kunnen via de website van het bedrijf een demo aanvragen.

https://twitter.com/sandersjw/status/752583981921558528

Foto door Dave Fancher


 

Over Inge Beekmans

Inge Beekmans geeft les over online journalistiek en innovatie aan Fontys Hogeschool Journalistiek in Tilburg. Naast haar baan als docent werkt ze als freelance journalist, tekstschrijver, vormgever en bouwt ze websites | Twitter: @ingebeekmans

Reageer

Geef een reactie

*