Interesse voor special-interestbladen daalt

Nieuws | De Stand van de Nieuwsmedia

door Piet Bakker

Geen interessegebied of er is wel een tijdschrift voor. NOM registreert behalve de oplagen van de grote publiekstijdschriften en opiniebladen ook de verkoopcijfers van ruim 100 special-interestbladen. De magazines zijn bijvoorbeeld gericht op auto’s, sport, eten, wetenschap, reizen of management, of richten zich op een specifiek publiek zoals jongeren.

Beweeglijke segmenten

Segmenten bij de special interest-bladen zijn extreem beweeglijk. Er zijn veel nieuwe lanceringen, de levenscyclus van veel titels is beperkt. Interesses veranderen snel, hypes waaien over, succesvolle formules worden snel geïmiteerd, bladen die geen succes hebben, worden zonder pardon beëindigd. Ondanks veel lanceringen daalt in de meeste segmenten de totale oplage. Niet alleen doordat titels gestaakt worden, maar ook omdat de oplage van de overblijvende titels daalt.

Hieronder zoomen we in op sportbladen, mannenbladen, autobladen, royalty, managementbladen en populairwetenschappelijke bladen. Jongerenbladen (gedomineerd door Donald Duck), culinaire bladen (Delicious, Elle Eten etc.) en computerbladen, reis/recreatiebladen en doe-het-zelf/woonbladen blijven buiten beschouwing. Bij de laatste twee categorieën domineren ‘ledenbladen’: de Kampioen (oplage 3,5 miljoen) en andere ANWB-uitgaven bij de reisbladen en Eigen Huis en Villa d’Arte bij de woonbladen. Het begrip ‘verkochte oplage’ is hier nogal ruim opgevat.

Computerbladen zijn vrijwel verdwenen uit de telling: Computer!Totaal, PCM, Tips en Trucks en Computer Idee (RShift) en de bladen van F&L (CHIP Magazine, Computer easy, C’T Magazine en iCreate) rapporteren geen betaalde oplage meer.

Sportbladen

Voetbal International is de onbetwiste marktleider in het sportsegment, met in 2015 een oplage van 100.000. 15 jaar geleden was dat overigens nog 190.000. De ‘kleinere’ titels vertonen groei. Runner’s World is een langzame maar een gestage groeier, van 24.000 in 2000 naar 40.000 in 2015. Helden groeide van 24.000 in 2011 naar ruim 40.000 nu. Klim- en bergsportmagazine Hoogtelijn (gemeten sinds 2014) heeft een oplage van 36.000. Sinds 2014 wordt ook de oplage van Wandel.nl Magazine (van de Koninklijke Wandelbond Nederland) gemeten; het blad dat vroeger Wandelsportmagazine heette heeft een oplage van 40.000.

sportbladen 2000 2015
Betaalde oplage sportbladen, 2000-2015

Mannenbladen

Tussen 2000 en 2015 verschenen in Nederland ruim een dozijn verschillende mannenbladen. In 2015 zijn daar nog drie titels van over die door NOM hun oplage laten meten: Men’s Health, Quote en Esquire. Hun gezamenlijke oplage ligt net boven de 100.000; Men’s Health en Quote hebben beide een oplage van 40.000.

Verdwenen zijn in de afgelopen jaren: BLVD-Man, Penthouse, FHM, Aktueel MAN, Maxim, Passie en sQueeze. Bright werd digital-only, Playboy laat de oplage niet meer door NOM meten.

mannenbladen 2000 2015
Betaalde oplage mannenbladen 2000-2015 (inclusief verdwenen titels)

Autobladen

De marktleider bij de autobladen, Autoweek (Sanoma), raakte ruim 50% van de oplage kwijt sinds de eeuwwisseling. Tweede titel is nu Top Gear Magazine, het blad groeide tot 2010 (50.000) en zag daarna de oplage dalen tot 45.000. Derde is Autovisie (TMG) dat de oplage met 30% zag dalen sinds 2000.

autobladen 2000 2015
Betaalde oplage autobladen 2000-2015

Royalty

Naast het blad Vorsten kent Nederland sinds tien jaar ook een tweede blad dat het leven van vorsten volgt: Royalty. De oplage van Vorsten had aanvankelijk nauwelijks te lijden onder de komst van de nieuwkomer. De laatste twee jaar daalt de oplage van 35.000 naar 25.000. Royalty verkoopt in 2015 35.000 exemplaren.

royalty 2000 2015

Managementbladen

Het grootste managementblad, Effect, uitgegeven door de Vereniging van Effectenbezitters, had in 2015 een betaalde oplage van bijna 40.000. Het blad groeide snel tot 2009 en maakte daarna een daling door. Beleggersbelangen (Reed) en De Zaak (Small Business Publishing) hebben een oplage van minder dan 10.000 in 2015, Sprout (MT MediaGroep BV) groeide naar 2000. De sector kent een groot verloop, negen andere titels die sinds de eeuwwisseling op de markt waren zijn gestopt of laten hun oplage niet meer meten: Forum, Management Scope, Bizz, Cash, Elan, FEM Business, Holland Management Review, Money en Ondernemen.

managementbladen 2000 2015

Populairwetenschappelijke bladen

Bij de populairwetenschappelijke bladen heeft marktleider Quest het verlies dat ze sinds 2009 lijden deels gecompenseerd met de nieuwe titel Quest Psychologie. National Geographic daalt sinds 2001. Ook nieuwkomer Historia groeit.

pop wet bladen 2000 2015

Foto koninklijke familie: Floris Looijesteijn

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.