Dit zijn de 39 Nederlandse online nieuwsmerken met het grootste bereik

bereik

Dagbladsites domineren op de lijst van online nieuwsmerken met het grootste bereik, net als de NOS. Bovenaan staat een van de weinige online-only sites: NU.nl.

De nieuwsmerken in Nederland met het grootste bereik zijn van buitenlandse origine: Google, Facebook en YouTube. Honderd procent ‘nieuwsmerken’ zijn het niet, ze zijn vooral belangrijk voor de verspreiding van nieuws van andere merken. En ze worden door hun bezoekers voor van alles en nog wat gebruikt, nieuws is slechts één van de toepassingen.

De echte ‘nieuwsmakers’ die de Nederlandse onlinemarkt beheersen, zijn NU.nl, NOS, AD en Telegraaf met een bereik van vijf miljoen unieke bezoekers of meer per maand. Dan komt er een tijdje niets, tot de ‘kleine’ vier volgen: NRC, Volkskrant, RTLnieuws en Trouw.

Maar hoe zit het met al die andere nieuwsmerken in Nederland? Hoeveel bezoekers hebben VI, de Leeuwarder Courant en HartvanNederland? Die komen niet permanent voor in de top-50 die VINEX-NOBO maandelijks publiceert. Op verzoek van de Stand van de Nieuwsmedia is nu ook het peloton in kaart gebracht: van Tweakers en Het Parool tot en met Vrij Nederland en de IJmuider Courant.

Kranten domineren

In onderstaande grafiek zijn bij NOBO aangesloten nieuwsmedia opgenomen. Niet alle media zitten daarbij. Belangrijkste omissies zijn bijvoorbeeld de regionale en lokale omroepen, lokale sites en online only merken als De Correspondent, FTM, TPO en Blendle. Voor sites die geen advertenties verkopen, is NOBO minder relevant. Daar komt bij dat deelname kosten met zich meeneemt en technische inspanningen vereist. De regionale omroepen onderzoeken ‘of aansluiting toegevoegde waarde heeft’ aldus Gerard Schuiteman van de RPO (gezamenlijke regionale omroepen).

Van de 39 merken betreft tweederde (26) websites en apps van kranten. NU.nl, Tweakers, Dumpert en GeenStijl zijn de vier online only’s in de lijst, omroepsites en vier sites van magazines completeren het overzicht.

nationale nieuwsmerken maart 2018
Online bereik nieuwsmerken, maart 2018

De ontwikkeling van de grote vier, NU.nl, NOS, AD en Telegraaf en de ‘kleine’ vier: NRC, Volkskrant, RTLnieuws en Trouw is eerder aan bod gekomen. In feite hoort tech-website Tweakers ook bij die grote sites, maar van die site hebben we alleen gegevens vanaf 2017. Gemiddeld over die periode bereikt Tweakers 2,7 miljoen unieke bezoekers per maand.

Online-only

Tweakers is één van de vier online-only media op de lijst. De kloof tussen de algemene nieuwssite NU.nl en de rest is indrukwekkend, maar voor een ‘niche’-website scoort Persgroep-site Tweakers niettemin buitengewoon goed. De tech-site heeft tussen de twee en drie miljoen unieke bezoekers per maand. Dumpert vertoont een dalende tendens, collega GeenStijl (TMG, Mediahuis) blijft rond de één miljoen hangen.

online nieuwsmerken 2016 2018
Bereik online nieuwsmerken 2016 – 2018

 

Regionale dagbladen

De lijst bevat de online edities van zestien regionale dagbladen. De grootste zes (met een bereik van meer dan een miljoen per maand) komen allemaal uit de stal van De Persgroep. Alle titels vertonen over de gehele onderzoeksperiode een stijgende lijn met Het Parool als koploper.

online regionale kranten 2016 2018 (groot)
Online bereik regionale kranten 2016 – 2018 (grote titels)

De groep ‘kleinere’ titels (bereik minder dan een miljoen per maand) wordt aangevoerd door De Limburger, een titel die pas sinds februari 2018 in de NOBO-metingen zit. BN DeStem vertoont een licht dalende tendens. De positie van het (in print) bescheiden PZC is opmerkelijk. De website trekt meer bezoekers dan de sites van veel grotere kranten als het Noordhollands Dagblad, Dagblad van het Noorden en Leeuwarder Courant. De IJmuider Courant (een editie van het Haarlems Dagblad) sluit de rij. De Barneveldse Krant en het Friesch Dagblad ontbreken in het onderzoek.

online regionale kranten 2016 2018 (klein)
Online bereik regionale kranten 2016 – 2018 (bereik van minder dan miljoen per maand)

Landelijke kranten

AD en Telegraaf bereiken vijf miljoen unieke bezoekers of meer per maand; NRC, Volkskrant en Trouw zitten daaronder met een bereik van tussen de 2,6 en 1,8 miljoen (maart 2018). Metro heeft lang in de groep achtervolgers gezeten. Tussen september en november 2017 bezochten zelfs meer dan 2,5 miljoen bezoekers de website of app van Metro, maar het bereik zit sinds december 2017 in het slop. Ook de sportsite van De Telegraaf, Telesport, vertoont een grillig verloop. Vanaf de zomer van 2017 is er sprake van een sterke daling, de laatste maanden een bereik van rond de 500.000. Het Nederlands Dagblad doet niet mee in NOBO.

2016 2018
Online bereik Metro, FD, Reformatorisch Dagblad en Telesport, 2016 – 2018

 

Omroepsites

NOS en RTLnieuws behoren tot de best bezochte Nederlandse nieuwssites maar waar de NOS stijgt, daalt het bereik van RTLnieuws zodanig dat haar positie bedreigd wordt door de online editie van de NTR*. De drie andere omroepsites in het NOBO-onderzoek scoren in maart 2018 tussen de 400.000 en 800.000 unieke bezoekers. Powned zag haar bereik gestaag dalen in de onderzoeksperiode.

online omroepen 2016 2018
Online bereik omroepen 2016 2018

Magazines

Vier tijdschriften met nieuws-content laten hun bezoek meten door NOBO. LINDA behoort met een bereik van de tussen de 1,2 en 2 miljoen bij de grote sites in Nederland. Voetbal International – met veel online concurrentie – schommelt de laatste maanden rond de 500.000, Elsevier rond de 400.000, terwijl VN aan een bescheiden opmars bezig lijkt te zijn. De Groene en HP/De Tijd participeren niet in NOBO.

online tijdschriften 2016 2018
Online bereik tijdschriften 2016 – 2018

 

Bron: VINEX-NOBO-onderzoek. Op de site zijn voor elke maand de 50 meest bezochte nieuwsmerken te vinden. De gegevens voor dit artikel zijn speciaal aangeleverd.

* NOBO en RTL zijn bezig naar de oorzaak van de daling te kijken, het zou kunnen zijn dat er een technische oorzaak is, in dat geval passen we de data aan. Vooralsnog zijn dit de door NOBO openbaar gemaakte data.

Deel dit artikel:

Over Piet Bakker

Piet Bakker was tot voor kort lector Crossmedia & Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht.

Reageer

Geef een reactie

*