De smartphone domineert online nieuwsgebruik

hands-coffee-smartphone-technology (1)

Drie Nederlandse nieuwssites bereiken meer dan vijf miljoen Nederlanders per maand in februari 2017: NU.nl, NOS.nl en AD.nl. Daarna volgen De Telegraaf, RTL Nieuws en de Volkskrant. En de meeste Nederlanders raadplegen die sites vooral op de smartphone.

door Piet Bakker

Sinds oktober van 2016 wordt het online bereik weer gemeten door de Vereniging van Internet Exploitanten (VINEX) via het Nederlands Online Bereiksonderzoek (NOBO). Aan de methoden die daarvoor werden gebruikt (STIR en DDMM) kleefde het grote bezwaar dat er aanvankelijk alleen laptops en PC’s konden worden gemeten en dat ook IOS (Apple) meetproblemen opleverde.

In het nieuwe onderzoek waarvan nu vijf maandrapporten zijn verschenen zijn deze kinderziekten opgelost. Elke maand rapporteert VINEX over de 50 meest bekeken merken. Voor de Stand van de Nieuwsmedia hebben we de meest bekeken nieuwssites op een rijtje gezet.

Dat wil zeggen dat de meest bekeken site, Marktplaats (ruim acht miljoen bezoekers in februari) niet opgenomen is en ook Buienradar en Startpagina ontbreken. Ook zijn mediasites als BNN-VARA, NPO, Avrotros, Npo zapp, RTL, Dumpert, Viva, EO, Autoweek en Vrouw buiten beschouwing gelaten. De volledige overzichten zijn bij VINEX te zien.

NU.nl en NOS.nl bereiken ruim 40 procent van de Nederlanders, nr. 10 (Het Parool) met 1,4 miljoen bereikt ruim 9 procent.

nieuwsmerken online platform feb 2017 new
Top 10 online nieuwsmerken, NRC pas vanaf februari 2017 gemeten.

Behalve deze tien media zijn er nog vijf nieuwssites die meer dan een miljoen bezoekers per maand trokken in februari: de Gelderlander, NTR, Geenstijl, Brabants Dagblad en BN DeStem.

De smartphone is dominant voor elke site uit de top tien behalve voor Het Parool. De PC / laptop komt op de tweede plaats, behalve bij LINDA. waar relatief veel tabletgebruik is.

nieuwsmerken online platform feb 2017
10 grootste Nederlandse nieuwsmerken online, per platform, februari 2017

 

 

Deel dit artikel:

Over J•Lab Hogeschool Utrecht

Het J•Lab, ook wel bekend als het lectoraat Crossmediale Kwaliteitsjournalistiek, doet onderzoek naar media, journalistiek en crossmediale content. Het onderzoek van het lectoraat is sterk praktijkgericht. Met andere woorden: het onderzoek is relevant voor journalisten, studenten, media, lezers, en andere geïnteresseerden.

Reageer