Drie uitgevers beheersen Nederlandse dagbladmarkt

In deel 4 van een korte serie over oplagecijfers: De Persgroep, TMG en Mediahuis/Concentra hebben samen 90% van de Nederlandse dagbladmarkt in handen. Persconcentratie was nog nooit zo hoog in ons land.

Door Piet Bakker

In 2015 zijn er acht uitgevers actief in Nederland – dat waren er nog 25 in 1980. Twee van de acht zijn in Belgische handen. Op de regionale markt opereren vijf uitgevers, op de landelijke markt nog zes. Vier uitgevers hebben een marktaandeel van 2% of minder, in feite wordt de markt beheerst door vier uitgevers: De Persgroep, TMG, Mediahuis/Concentra en NDC.

De Belgische Persgroep heeft ruim de helft van de Nederlandse betaalde dagbladmarkt in handen. Samen met TMG en Mediahuis/Concentra* beheersen de ‘grote drie’ bijna 90% van de markt, een klassiek oligopolie. De vierde uitgever, NDC Mediagroep (Dagblad van het Noorden, Leeuwarder Courant, Friesch Dagblad) heeft een marktaandeel van 7%. De FD Mediagroep, Erdee Media (Reformatorisch Dagblad), Nederlands Dagblad en BDU (Barneveldse Krant) hebben samen niet meer dan 5% van de markt in handen.

Marktaandelen betaalde dagbladoplage 2015 png
Uitgevers: marktaandelen betaalde dagbladoplage 2015

Landelijk

Op de landelijke markt zijn Persgroep (AD, de Volkskrant, Trouw), TMG (De Telegraaf) en Mediahuis (NRC Handelsblad en nrc.next) sterk vertegenwoordigd met een gezamenlijk marktaandeel van meer dan 90%. Hierbij is het hele AD meegeteld, inclusief de regionale oplage. Zonder dat regio-deel van het AD heeft de Persgroep een marktaandeel van 38% waarmee het nog steeds de grootste is, de marktaandelen van alle andere uitgevers stijgen wel in dat geval, TMG komt op 37%.

Marktaandelen uitgevers landelijke dagbladen 2015
Uitgevers: marktaandelen betaalde oplage landelijke dagbladen, 2015

Regionaal

Ook in de regio is de Persgroep dominant (de Wegener-kranten, Het Parool) met een marktaandeel van 57%. Als ook de regio-oplage van het AD hierbij betrokken zou worden gaat het zelfs om 64%. NDC en TMG (Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad, Leidsch Dagblad, Gooi- en Eemlander) hebben ieder een marktaandeel van 15%. De Limburgse afdeling van Concentra is goed voor 12% van de regionale oplage, BDU (Barneveldse Krant) heeft een betaalde regionale oplage van 0,8%.

Marktaandelen uitgevers regionale dagbladen 2015
Uitgevers: marktaandelen betaalde oplage regionale dagbladen, 2015

Verspreid

Als we niet naar de betaalde maar naar de verspreide dagbladoplage kijken – dus inclusief Metro en de gratis exemplaren van betaalde kranten – is de Persgroep met 46% van de totale oplage nog steeds marktleider, TMG komt dankzij de 430.000 exemplaren van Metro aan een marktaandeel van ruim een derde (34%). Samen met Mediahuis/Concentra komen de grote drie op 90% van de totale markt.

Marktaandelen verspreide dagbladoplage 2015
Uitgevers: marktaandelen verspreide dagbladoplage, 2015

 

Concentratie

De concentratie op de Nederlandse markt is nog nooit zo hoog geweest. Dat die concentratie ook daadwerkelijk invloed op de nieuwsvoorziening heeft, is ook meer dan ooit duidelijk. Binnen concerns wordt kopij tussen de verschillende titels uitgewisseld, dat geldt vooral voor de Persgroep-kranten en binnen het TMG-concern.

De regiokranten van de Persgroep, dus de AD-titels inclusief de Wegener-titels, krijgen het grootste deel van hun niet-regionale content vanuit de AD-redactie in Rotterdam geleverd. AD werkt op zijn beurt samen met Het Parool, maar met en ook tussen andere Persgroep-titels zoals de Volkskrant en Trouw wordt er kopij gedeeld. De Persgroep levert ook aan de NDC-kranten en aan Dagblad de Limburger. Daarnaast maakt bijvoorbeeld ook de Belgische Persgroepkrant De Morgen gebruik van content van de Nederlandse collega’s.

Bij TMG levert De Telegraaf een deel van de niet-regionale content aan de ‘eigen’ regiotitels Haarlems Dagblad, Noordhollands Dagblad, Leidsch Dagblad en Gooi- en Eemlander via het dochterbedrijf Nieuwsloket. Regionaal zijn er dus nog maar twee smaken: Persgroep en TMG (de Barneveldse Krant gebruikt het ANP).

  • Het Belgische Mediahuis/Concentra wordt als één uitgever beschouwd. Concentra (o.a. het Belang van Limburg) nam in 2014 Dagblad de Limburger over. In 2013 richtte Concentra samen met Corelio (o.a. De Standaard) de joint venture Mediahuis op. NRC Media is sinds 2015 eigendom van Mediahuis. Dagblad de Limburger is dus wel onderdeel van Concentra maar niet van Mediahuis.

De oplagecijfers over 2015 zijn ontleend aan de database (dashboard) van het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM). De cijfers over eerdere jaren komen van HOI-online dat in 2014 opging in het NOM.

De serie Oplagecijfers 2015 bestaat uit vijf delen: totaal, landelijk, regionaal, uitgevers en digitaal.

Over Piet Bakker

Piet Bakker was tot voor kort lector Crossmedia & Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht.

Reageer

Geef een reactie

*