Oplage regionale kranten: Mediahuis-titels in zwaar weer

regionale kranten

Alle regionale kranten verliezen papieren oplage, maar de kranten van Mediahuis verliezen het meest. De Persgroep beheerst bijna twee derde van de totale regionale oplage in Nederland.

Regionale kranten wijken wat betreft papieren oplageontwikkeling op twee onderdelen af van de landelijke: de verschillen tussen de titels zijn minder groot én de daling is iets beperkter dan bij landelijke titels. De overeenkomst: in beide sectoren daalt de oplage sinds de eeuwwisseling.

4 procent verlies van betaalde printoplage

Waar landelijke kranten samen ruim 5 procent kwijtraakten van de betaalde printoplage in 2017 ten opzichte van 2016 (66.000 exemplaren), was dat verlies bij de regionale titels 4 procent, een daling van 44.000. Bij vrijwel alle titels is het verlies 3 à 5 procent, de uitschieters zijn minder geprononceerd dan bij de landelijke titels waar De Telegraaf bijvoorbeeld 8 procent van de oplage kwijtraakte.

De grootste verliezen bij de regionale kranten zitten overigens bij de kranten van het Mediahuis/Telegraaf-concern: Haarlems Dagblad, Gooi- en Eemlander, Leidsch Dagblad en De Limburger verloren 5 tot 6 procent. De enige andere regionale krant die bovengemiddeld inleverde was Het Parool met een verlies van 5 procent.

‘Kleintjes’ doen het goed

De ‘kleintjes’ Barneveldse Krant (3 procent verlies) en Friesch Dagblad (2 procent verlies) deden het relatief gezien goed. Dat geldt ook voor de Leeuwarder Courant en de Stentor die het verlies qua print beperkt hielden tot 3 procent.

Nog maar twee kranten, De Limburger en De Gelderlander, hebben een oplage van meer dan 100.000. In 2000 konden tien regionale titels daar nog op bogen.

Daling sinds midden jaren ’90

Zeven kranten hadden in 2017 een betaalde printoplage van meer dan 75.000. Bij alle titels daalt deze oplage al sinds het midden van de jaren negentig van de vorige eeuw. Omdat voor 2000 de oplage op een andere manier werd gerapporteerd, zijn in onderstaande grafiek alleen de cijfers vanaf de eeuwwisseling opgenomen. De ‘knik’ in 2006 heeft ook een methodische achtergrond, vanaf dat jaar werd de losse verkoop ‘strenger’ geteld.

Bij de grote titels verloren De Limburger / Limburgs Dagblad (met ingang van dit jaar heet de krant De Limburger) en Dagblad van het Noorden meer dan 50 procent van de betaalde oplage sinds 2000. Het Noordhollands Dagblad (TMG) deed het relatief goed door minder dan 40 procent te verliezen.

betaalde oplage 2000 - 2017 regio grote titels
Betaalde printoplage 2000 – 2017 regionale kranten (titels met oplage van meer dan 75.000 in 2017.

Van de ‘kleinere’ titels hadden er drie (BN De Stem, Eindhovens Dagblad en Leeuwarder Courant) nog een oplage van meer dan 100.000 in 2000. TMG-titels Haarlems Dagblad, Gooi- en Eemlander en Leidsch Dagblad raakten sinds de eeuwwisseling de helft of meer van hun betaalde oplage kwijt. De Barneveldse Krant is met grote afstand de best presterende krant van alle Nederlandse titels, zij wist het verlies sinds 2000 tot 15 procent te beperken.

betaalde oplage 2000 - 2017 regio kleine titels
Betaalde printoplage 2000 – 2017 regionale kranten (titels met oplage van minder dan 75.000 in 2017

Eén krant ontbreekt in het overzicht: het AD, sinds 2005 samengevoegd met de regionale kranten Rotterdams Dagblad, Haagsche Courant, de Dordtenaar, Rijn & Gouwe, UN en Amersfoortse Courant. In die gebieden verschijnen nu gecombineerde AD-regio edities zoals AD/ Rotterdams Dagblad.

Driekwart oplage AD is ‘regionaal’

In 2005, tijdens de samenvoeging, waren de regionale titels goed voor ruim 70 procent van de totale oplage van de nieuwe fusiekrant. Omdat de lezers van het ‘oude’ AD in Rotterdam, Den Haag, Dordrecht, Utrecht, Amersfoort en het ‘Groene Hart’ nu ook een regio-editie in de bus krijgen, is het aandeel van die regio-edities in het totale AD meer dan 70 procent. Volgens het AD zelf is het bereik van de regio-edities zo’n 75 procent van het totale bereik van het AD. Met enige voorzichtigheid kan daarom gesteld dat driekwart van de oplage van het AD (223.000 van de 298.000) ‘regionaal’ is.

Persgroep: 63 procent van regionale markt

Bij die schatting heeft de Persgroep via de voormalige Wegener-kranten, Het Parool en de regionale AD-edities 63 procent van de regionale markt in handen. Voor landelijke adverteerders verkoopt de Persgroep ook ruimte in de kranten van de Noordelijke Dagblad Combinatie (NDC) die goed is voor 13 procent van de regionale oplage. Mediahuis (De Limburger, Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad, Gooi- en Eemlander, Leidsch Dagblad) beheerst 23 procent van de regionale oplage, BDU (Barneveldse Krant) 1 procent.

betaalde oplage 2017 incl AD
Regionale oplage per uitgever in 2017. AD is voor 75 procent als regionaal beschouwd.

 

Over de gehele periode (vanaf 2000) ziet de oplage – gecorrigeerd voor AD en de voormalige AD-regiotitels – er zo uit:

totale print oplage regio betaald 2000 2017
Betaalde regionale printoplage – t/m 2005 zijn de AD-regiotitels die in dat jaar fuseerden meegeteld, vanaf dat jaar is 75 procent van de AD oplage als regionaal beschouwd.

 

Bronnen: NOM Printmedia, HOI

Over Piet Bakker

Piet Bakker was tot voor kort lector Crossmedia & Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht.

Reageer

Geef een reactie

*