Oplage landelijke kranten: Telegraaf en AD krijgen opnieuw klappen

oplage

De betaalde oplage van de landelijke kranten daalt met 5 procent in 2017 vergeleken met het jaar daarvoor. De Telegraaf en AD zijn de grootste verliezers.

Door Piet Bakker

De belangrijkste trend bij de printoplage van dagbladen is dat deze daalt. Sinds de eeuwwisseling al, zonder uitzondering. Maar een tweede trend is dat het leed ongelijk verdeeld is. Telegraaf en AD, kranten voor een groot en algemeen publiek, hebben het lastiger dan de kranten die zich op een kleiner, specifieker (en kapitaalkrachtiger) publiek richten.

Maar de bottom line is dus wel dat iedereen verliest. In 2017 verloren de landelijke kranten ruim 5 procent van hun betaalde printoplage ten opzichte van het jaar daarvoor. En dat verliespercentage laat dit onderdeel van de sector al vijf jaar zien. In de vijf jaar daaraan voorafgaand was de daling aanzienlijk lager: gemiddeld 2,5 procent.

betaalde oplage 2000 - 2017 landelijk
Betaalde printoplage 2000-20017. Het AD zoals we dat nu kennen, bestaat pas sinds 2005; de regio-kranten (Rotterdams Dagblad, Haagsche Courant, Dordtenaar, UN, Amersfoortse Courant, Rijn & Gouwe ) die er toen bijkwamen zijn tussen 2000 en 2005 bij AD geteld om de vergelijking mogelijk te maken.

Grote verliezer is De Telegraaf, de krant raakt 8 procent van de betaalde oplage in 2017 ten opzichte van het jaar daarvoor kwijt en 43 procent in de laatste tien jaar. De oplage is 353.000 – in 2000 was dat nog 782.000. AD verliest 6 procent in 2017 en zakt daarmee door de 300.000-grens. Trouw (-2 procent), Volkskrant en FD (-3 procent), NRC (-4 procent) en Reformatorisch Dagblad (-3 procent) doen het – relatief gezien – beter. Het Nederlands Dagblad raakt 8 procent van de betaalde printoplage kwijt.

NRC Next, omgevormd tot een soort ochtendeditie van het ‘grote’ NRC Handelsblad, laat een opmerkelijke wederopstanding zien, voor het eerst sinds 2011 stijgt de betaalde oplage, van 26.262 naar 26.825 (plus 2 procent). In 2011 had de krant overigens nog 74.000 abonnees.

betaalde oplage 2016 - 2017 landelijk
Betaalde printoplage 2016 – 2017 landelijke kranten

Omdat Telegraaf en AD beide verloren, daalt het aandeel van de gezamenlijke ‘populaire’ kranten tussen 2000 en 2017 van 64 naar 54 procent.

betaalde oplage 2000 - 2017 landelijk relatief
Betaalde printoplage 2000 – 2017: landelijke kranten, relatief

De oplages van AD en Telegraaf kruipen steeds meer naar elkaar toe. Tien jaar geleden was het verschil meer dan 200.000. In 2017 bedroeg het 55.000.

betaalde oplage 2000 - 2017 telegraaf AD
Betaalde printoplage 2000 – 2017 van De Telegraaf en AD

Waar Telegraaf en AD elkaar benaderen, lopen de betaalde printoplagen van de Volkskrant en NRC Handelsblad steeds verder uit elkaar. Tien jaar geleden was dat 35.000 – in 2017 al 80.000. De Volkskrant had in 2017 een betaalde oplage van 210.000 (320.000 in 2000) tegen 131.000 voor NRC (257.000 in 2000).

 

betaalde oplage 2000 - 2017 volkskrant nrc
Betaalde printoplage 2000 – 2017 van de Volkskrant en NRC Handelsblad

De cijfers hierboven betreffen de betaalde printoplage. Daarnaast wordt een deel van de gedrukte oplage gratis verspreid aan medewerkers, relaties, adverteerders en voor marketingdoeleinden. Over de laatste tien jaar verspreidden Trouw en nrc.next relatief gezien de meeste gratis exemplaren, respectievelijk 14 en 16 procent van de totale verspreide oplage. In absolute zin is De Telegraaf de grootste ‘gratis’ betaalde krant, dagelijks worden ruim gemiddeld meer dan 60.000 exemplaren weggegeven.

gratis betaald 2008 - 2017
Verspreide printoplage, gratis en betaald, 2008 – 2017

Bronnen: NOM Printmedia, HOI

Over Piet Bakker

Piet Bakker was tot voor kort lector Crossmedia & Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht.

Reageer

9 comments

Vraag me af of hierin ook de digitale abonnementen zijn meegenomen. Overigens, diep onder de indruk van de reacties hieronder. Zeker geen krantenlezers?

Jammer dat hier alleen maar op de betaalde oplage wordt gefocust en de digitale abonnementen volledig buiten beschouwing worden gelaten. Dat geeft een te eenzijdig negatief beeld van deze kranten.

Laat het AD. Erste de sport journalisten maar eens aan pakken die alleen maar over Feyenoord kunnen schrijven .
Wat niet iedere rotterdamme sint.
Daar ligt het ook aan die terug loop.
Er zijn meer clubs in de regio die suportes heeft ook iets van hun club willen lezen .

Wonderlijk dat dit louter over ‘kranten’ (papier) gaat terwijl het in feite ‘nieuws’ (content) is. Beetje hetzelfde als schrijven over het decimeren van vinyl of afname van CD verkoop bij muziek, zonder downloads en/of streaming te benoemen. Kortom: slechts een deel van het verhaal.

Geef een reactie

*