David Achter de Molen: ‘Podcasts gaan gladder klinken’

David Achter de Molen

David Achter de Molen is podcast- en radiomaker voor onder meer het Algemeen Dagblad, Netflix en 3FM. Met zijn podcast over muziek, Klap van de Molen, won hij de Dutch Podcast Prize. Verwacht hij dat de podcast komend jaar een vlucht gaat nemen? En hoe zit het met vlogs?

In 2019 neemt de afstand  tussen jong en oud alleen maar verder toe. Oude mensen blijven vasthouden aan lineaire tv en radio, jongeren trekken steeds meer naar on demand televisie en radio, podcasts en vlogs. Door de vrijheid die nieuwe vormen bieden, ontstaan veel nieuwe dingen. Je hoeft je voor niemand te verantwoorden: al laat ik een uur lang scheten in de microfoon. In Nederland denken mensen bij vloggers vaak aan Monica Geuze of Enzo Knol, maar er zijn ook heel getalenteerde vloggers. Ik ben groot fan van Casey Neistat, een Amerikaanse regisseur die elke dag vlogt. Ik denk dat het vloggen hier ook veel toffer en serieuzer kan gaan worden.

Podcast gaat groeien

De podcast is nu nog een beetje voor voorlopers. Mensen die van nieuwe dingen houden en net iets meer moeite willen doen – want ja, het is iets meer werk om in de auto je bluetooth te verbinden, dan om 538 aan te zetten. Ik zie het medium komend jaar wel een stuk verder groeien. Twee jaar geleden moest ik vaak uitleggen wat een podcast was, nu is het voor veel mensen een dagelijks ritueel. En steeds meer grote media pakken het op: NU.nl was een van de eersten, maar onder andere het AD, RTL en Netflix zijn er ook alweer een tijdje mee bezig. Afgelopen jaar is er door de NPO 300.000 euro beschikbaar gesteld voor podcasts, en dat wordt alleen maar meer.

De meeste luisteraars begrijpen wel dat advertenties nodig zijn. Die denken: good for you

Een podcast voelt als iets dat helemaal van jou is. Soms zit ik in de trein te luisteren en een beetje mee te giechelen, dan is het alsof ik de enige ben die luistert. Het is veel intiemer dan radio. Dat het vaak een beetje rommelig klinkt, is onderdeel van de charme, maar hoe meer geld er in podcasts gestoken wordt, hoe gladder ze zullen klinken. Dat vind ik ook niet erg. Met een te rommelig geluid voelt een deel van de luisteraars zich niet serieus genomen.

Advertenties in podcasts

Bij de meeste bedrijven is het kwartje nog niet gevallen dat ze kunnen adverteren in podcasts. Vooral jonge bedrijven snappen dat je er specifieke doelgroepen mee kunt bereiken. Bij radio wordt slecht gemeten wie er luisteren, maar bij een podcast weet je dat vrij precies. De meeste luisteraars begrijpen wel dat advertenties nodig zijn. Die  denken: good for you, beloning voor je harde werk. Ik aarzelde laatst nog toen ik twee advertenties had voorafgaand aan één podcast. Het voelde niet goed om de luisteraar een hele minuut reclame te voeren. Maar ik denk dat dat steeds gewoner wordt.

Slimme speakers

Van slimme speakers verwacht ik veel. Nu moet ik nog aan mijn ouders uitleggen wat de Google Home is, maar over twee jaar gebruiken ze ‘m zelf overal voor. NU.nl heeft daar slim op ingespeeld, veel mensen hebben hun speaker zo ingesteld dat de nieuwspodcast ’s ochtends aangaat. Die speaker helpt ook om je telefoon wat vaker in je broekzak te laten zitten. Zo kun je de momenten dat je even je telefoon pakt om je agenda te checken, en vervolgens weer in je Whatsapp en op Twitter terecht komt, een beetje indammen. Ik hoop op meer van dat soort ontwikkelingen, zodat je minder online bent en meer rust in je hoofd krijgt.

Illustratie door Rosanne van Leusden

Meer voorspellers

Hoe ziet de journalistiek van 2019 eruit? Voor de tweede keer blikken we vooruit op een nieuw jaar. 20 journalisten, developers, onderzoekers en andere mediakenners vertellen wat ze verwachten én hopen dat 2019 gaat brengen. Dit zijn alle voorspellers.

Over Dorien Vrieling

Dorien Vrieling is freelance journalist en eindredacteur.