Wendy van der Waal: ‘We moeten het idee van een artikel loslaten’

Wendy van der Waal

Wendy van der Waal (32) is digitaal designer en werkt bij Pointer, het datajournalistieke platform van KRO-NCRV. Ze ontwierp daar de huisstijl en vertelt de online verhalen: van datavisualisaties tot games tot animaties. Eerder was ze crossmediaredacteur bij de Volkskrant. Welke digitale vormen van journalistiek ziet ze in 2019 doorbreken? En waarom nam Pointer een ‘impact producer’ aan? 

‘Het is een vies woord, impact. Maar er zit wel iets belangrijks achter: dat je verhaal aankomt bij de mensen voor wie je het maakt. Journalisten beseffen niet altijd dat dat niet vanzelf gaat. Voor jou kan een onderwerp vanzelfsprekend zijn, maar je moet ook mensen aanspreken die er nog nooit van gehoord hebben. Een impact producer denkt daar vanaf de pitch over na.

Ik hoop dat meer media impact producers gaan aannemen. We hebben veel expertise en talent in de journalistiek, en het is zonde als de resultaten onzichtbaar blijven. Mensen die de brug slaan tussen marketing en journalistiek zijn zeldzaam. Maar uiteindelijk wil je clicks, dus je ontkomt er niet aan. En de generaties na ons consumeren anders, die kijken veel vlogs. Je moet blijven nadenken over de vraag hoe je die groepen kunt bereiken.

Laagdrempelige vormen

Er wordt vaak gedacht vanuit artikelen, ook bij Pointer. Dat moeten we loslaten. Niet iedereen wil steeds een longread lezen. We zijn gewend om heel veel in een keer te laten zien, maar je kunt het ook in kleine beetjes verdelen.

We willen de komende tijd bijvoorbeeld verhalen in twitterdraadjes gaan zetten. Direct contact wordt steeds belangrijker en iemands tijdlijn is de meest directe manier om hem of haar te bereiken. Daar liggen nog veel kansen, ook op Instagram. Het is een laagdrempelige manier voor mensen om je te leren kennen. Naar een website gaan is een grotere stap.

Genderneutrale poppetjes

Gamificatie is geen buzzword meer, maar ik geloof er nog steeds in. We maken nu een game waarin je in de huid van zorgcowboys kruipt en ethische beslissingen voorgeschoteld krijgt. Ik denk dat je het dan beter snapt dan door een artikel te lezen of uitzending te kijken.

Ik denk telkens weer: kut, we zitten hier met zijn allen wit te zijn

In de zorgcowboys-game kun je je personage alle huidskleuren geven en bijvoorbeeld genderneutraal maken. Dat vind ik belangrijk. In onze stijlgids staat: probeer altijd over stereotypen heen te kijken. Dus: als het over typische mannenberoepen gaat, kies dan juist vrouwen uit. En in onze visuele stijl hielden we rekening met mensen die kleurenblind zijn en daardoor bepaalde kleurverschillen in datavisualisaties niet kunnen zien.

Ik hoop dat redacties diverser worden, want ik denk telkens weer: kut, we zitten hier met zijn allen wit te zijn. Ik hoop dat we meer brieven krijgen, open sollicitaties, whatever, van pas afgestudeerden met een andere achtergrond.’

Alle voorspellers

Hoe ziet de journalistiek van 2020 eruit? Voor de derde keer blikken we vooruit op een nieuw jaar. 20 journalisten, developers, onderzoekers en andere mediakenners vertellen wat ze verwachten én hopen dat 2020 gaat brengen. Dit zijn alle voorspellers.

Lees ook: Bij dataplatform Pointer vormen journalist, vormgever en developer een drie-eenheid

Illustratie: XF&M

Over Menno van den Bos

Menno van den Bos is freelance journalist en schrijft over media en maatschappij. Hij werkt voor Vrij Nederland, NRC, VICE en SVDJ.nl.