Conferentie
Media van Morgen: betrek je publiek
Er valt veel te winnen als het gaat om naar je publiek luisteren en feedback vragen, in een tijd waarin het vertrouwen in nieuwsmedia onder druk staat. Tijdens Media van Morgen gaan we op verkenning hoe journalistieke organisaties hun publiek beter proberen te betrekken, wat het ze oplevert en wat we daarvan kunnen leren.
Terugkijken
Op 7 november 2024 organiseerden we een eerdere editie van Media van Morgen over publieksbetrokkenheid, in De Lichtfabiek Haarlem. Bekijk hier de foto’s. © Joyce van Doorn
Media van Morgen: Betrek je publiek
Van chatten met je kijkers tot transparant zijn over hoe een onderzoeksverhaal tot stand is gekomen. En van redactievergaderingen die toegankelijk zijn voor publiek tot aan bouwen aan een online community. Wat kunnen we leren van verschillende voorbeelden uit de sector?
Dagvoorzitter
Suse van Kleef
Programma
13.30 – 14.00: Inloop en registratie
14.00 – 14.30: Opening en keynote
14.30 – 14.45: Verplaatsing zalen
14.45 – 15.30: Keuzesessie ronde 1
15.30 – 16.00: Pauze
16.00 – 16.45: Keuzesessie ronde 2
16.45 – 16.55: Verplaatsing zalen
16.55 – 17.15: Afsluiting
17.15 – 18.15: Netwerkborrel
Sprekers
Ellen Heinrichs
Oprichter Bonn Institute
Gerson Veenstra
Eindredacteur Online en Interactie EenVandaag
Rennie Rijpma
Hoofdredacteur AD
Sakti Khedoe
Buitenhof
Karin Goodwin
Co-editor The Ferret
Paul Dobson
Reporter The Ferret
Elif Kan
Presentator Spot On (KRO-NCRV)
Anouk Burgman
Samensteller Spot On
(KRO-NCRV)
SVDJ Accleratorteams
Snackpaper, Mapalize, Busselse Nieuwe, Opt Out Advertising en The Context Exchange
Keynote
How can we create trust as trustworthy news outlets? (Engelstalig)
Door: Ellen Heinrichs
Ellen is de oprichter van het Bonn Institute. Een organisatie die zich onder andere richt op de toekomstbestendigheid van de journalistiek. Ze begon haar carrière bij de regionale krant Rheinische Post en werkte daarna voor Deutsche Welle. Daar hield ze zich bezig met digitalisering en het innovatielab.
Keuzesessie I (14:45-15:30)
Een betere band met je publiek: lessen van het interactieteam van EenVandaag
Door: Gerson Veenstra
Hoe kunnen we onze verhalen beter afstemmen op de behoeften van ons publiek? Dat vroeg de redactie van EenVandaag zich af. Inmiddels werken ze al een tijd met een team dat experimenteert met allerlei interactiemogelijkheden. Zo zitten er tijdens de uitzending redacteuren klaar om in gesprek te gaan met het publiek. Door vragen te beantwoorden en reacties te verzamelen wordt publiek direct betrokken bij de onderwerpen en maakt EenVandaag onderwerpen die beter inspelen op de nieuwsbehoeften wat tot meer vertrouwen leidt. Als je als (nieuws)redactie interactie wil met je doelgroep, waar moet je dan beginnen? Wat voor vragen en reacties kun je verwachten? Hoe krijg je journalisten op de redactie mee om aan de slag te gaan met input van het publiek? Gerson Veenstra (eindredacteur online en interactie) deelt lessen die hij en zijn interactieteam tot nu toe hebben geleerd, om zo journalisten die een betere band met hun publiek willen op weg te helpen.
Transparantie: hoe pak je dat aan en waarom is het belangrijk?
Door: Lizzy Diercks (Zembla), Rennie Rijpma (AD), Sakti Khedoe (Buitenhof)
Als redactie uitleggen hoe en waarom je dingen doet, kan helpen om het vertrouwen van het publiek te versterken en wantrouwen tegen te gaan. Maar hoe pak je dat aan? Daarover gaan AD Hoofdredacteur Rennie Rijpma, Zembla podcastmaker Lizzy Diercks en Sakti Khedoe van Buitenhof in gesprek. Het AD organiseert lezersdagen, waarop verschillende redacties een inkijkje geven in hun werkwijze en lezers kennis kunnen maken met de mensen achter de krant. Ook is er de katern Achter de Schermen, met artikelen over hoe het AD tot hun producties komt en keuzes maakt. In de podcast van Zembla nemen de journalisten van het programma de luisteraar mee in hun onderzoek en wat daar allemaal bij komt kijken. Het online team van Buitenhof maakt behind the scenes (BTS) video’s om te laten zien hoe het programma te werk gaat. en vragen die er leven onder de kijkers te beantwoorden.
Inspiratiesessie: From The Community Newsroom to Reader Directors: how investigative platform The Ferret engages its audience (Engelstalig)
Door: Karin Goodwin en Paul Dobson
The award-winning Scottish platform The Ferret is seeking to redefine how investigative journalism connects with its audience and fosters a sense of community. This inspirational session with co-editor Karin Goodwin and reporter Paul Dobson will explore the many ways that The Ferret aims to bridge the gap between journalists and readers. From their community newsroom to open editorial meetings and crowdsourced investigations. And from surveying subscribers to participatory fact-checking and Reader Directors in the board. Join us for an in-depth look at how this unique co-operative model looks to fosterengagement, build trust and strengthen the connection between journalists and their communities.
Keuzesessies ronde II (16:00-16:45)
Workshop Building Trust Through Dialogue: Strengthening Journalism, One Conversation at a Time (Engelstalig)
Door: Ellen Heinrichs
This workshop equips journalists with practical tools to enhance their ability to engage in meaningful conversations, particularly when reporting on conflicts. Through active listening techniques and guided practice, participants will learn how to slow down conversations, understand underlying needs, and report on complex issues with greater empathy and accuracy. The focus is on improving dialogue to foster trust, allowing for a deeper connection with interviewees and the public. This workshop offers a hands-on approach to refining essential skills that support more nuanced and human-centered journalism.
Inspiratiesessie: Hoe Spot On (KRO-NCRV) hun achterban actief betrekt en zo een stem geeft aan jonge biculturele vrouwen
Door: Elif Kan en Anouk Burgman
Een loyale achterban die actief reageert op video’s en artikelen, en de redactie laat weten welke onderwerpen ze graag in een volgende aflevering willen zien. Het is de wens van veel (online) programma’s, maar lastig te bereiken. Het crossmediale Spot On (o.a. 61,5K abonnees op YouTube, 32,7K volgers op Instagram) slaagt hier wel in. Het team maakt al jaren werk van het betrekken van hun doelgroep biculturele vrouwen tussen de 18 en 30 jaar. En met succes. In 2022 was Spot On de snelst groeiende NPO-titel op YouTube. Door nauw in contact te staan met hun achterban en naar hun feedback te luisteren, creëert Spot On een plek waar jonge vrouwen openhartig durven te praten over persoonlijke onderwerpen als mentale gezondheid, geloof, relaties en identiteit. Tijdens deze inspiratiesessie bespreken presentator Elif Kan en samensteller Anouk Burgman hoe Spot On haar community heeft opgebouwd, op welke manieren ze input vragen aan hun volgers, wat ze daarmee doen en nog meer geleerde lessen.
Hoe betrek je je doelgroep bij innovatie?
Door: SVDJ Acceleratorteams 2024
De journalistiek vernieuwen, hoe pak je dat aan en hoe zorg je ervoor dat je de doelgroep hierbij betrekt? Startups en mediaorganisaties die meedoen aan de SVDJ Accelerator nemen je mee in het innovatieproces dat zij doormaken. Maak kennis met: het socialemediakanaal Snackpaper dat verhalen uit de krant op een snackie manier serveert aan jongeren. Mapalize is een data-analyse en visualisatietool waarbij grote hoeveelheden data over Nederland op één plek zijn samengebracht. Op de site Brusselse Nieuwe vind je het laatste nieuws over Europese zaken die Nederlanders raken. Opt Out Advertising heeft een oplossing voor consentloos adverteren, een methode waar partijen als de Regionale Publieke Omroepen en The Guardian al gebruik van maken. En The Context Exchange onderzoekt hoe ze AI kunnen inzetten voor de creatie van nieuwe artikelen uit hun database, zonder dat de oorspronkelijke makers daarmee benadeeld worden.
Over de locatie
Adres
De Lichtfabriek, Haarlem.
Energieplein 73
2031TC Haarlem
Met het openbaar vervoer
Vanaf station Haarlem zijn er 2 opties om bij De Lichtfabriek te komen. De locatie ligt op 1 kilometer afstand van het station. Dit is ongeveer 13 minuten lopen. Je kunt ook een ov-fiets huren. Met de fiets ben je binnen 5 minuten bij De Lichtfabriek.
Met de auto
Volg de A200. Voeg in op de N200. Volg de N200 en sla na 1 km rechtsaf naar de Minckelersweg. Je kunt kosteloos parkeren aan de Minckelersweg.
Het Haarlemmer Stroom terrein is een voetgangersgebied. Er mag niet geparkeerd worden aan Het Energieplein of Het Lichtfabriekplein.
Wel kun je op het Haarlemmer Stroom parkeerterrein achter de slagboom betaalt parkeren. Je reserveert hiervoor vooral een plek via Parkbee, Vicky of Mobypark.