Conferentie

Media van Morgen

De journalistiek is voortdurend in beweging en dat brengt zowel kansen als uitdagingen met zich mee. Tijdens deze middag kijken we samen met de sector welke vaardigheden journalisten helpen om klaar te zijn voor de journalistiek van morgen. Van workshops over mentale veerkracht en cijferwijsheid tot sessies over het leren begrijpen van de behoeftes van je publiek of het opzetten van een nieuwe digitale krant.

Bestel hier je ticket voor Media van Morgen. 

Dagvoorzitter
Suse van Kleef

Programma
13.30 – 14.00: Inloop met koffie/thee
14.00 – 14.30: Opening en keynote
14.30 – 15.30: Keuzesessie ronde I
15.30 – 16.00: Pauze
16.00 – 17.00: Keuzesessie ronde II
17.00 – 17.15: Afsluiting
17.15 – 18.00: Netwerkborrel en innovatiemarkt

Locatie
Felix Meritis, Amsterdam
We raden je aan met het openbaar vervoer te komen. Mocht dat niet lukken, dan kun je in de buurt parkeren bij Q-Park Europarking.

Sprekers

Datum
30 november 2023
Tijd
14:00 -18:00
Locatie
Felix Meritis, Keizersgracht 324, 1016 EZ Amsterdam
Organisator
Stimuleringsfonds voor de Journalistiek
Kosten
10 euro (incl. borrel)
Tickets
Suze van Kleef

Suse van Kleef
Dagvoorzitter

Kim Brice

Kim Brice
Co-founder The Self-Investigation

Mar Cabra

Mar Cabra
Co-founder The Self-Investigation

Rutger Verhoeven

Rutger Verhoeven
Mede-oprichter smartocto

Simon Allison
Co-founder & editor-in-chief The Continent

Winny de Jong
NRC & AlsHetOngeveerMaarKlopt.nl

Lars Boogaard Nieuwsuur & AlsHetOngeveerMaarKlopt.nl

Keynote

Media’s inevitable mental health revolution for a sustainable future (Engelstalig)

Mar Cabra won als journalist de Pulitzer Prize en is medeoprichter van The Self-Investigation. In haar werkzaamheden als Acumen Fellow houdt ze zich bezig met het vraagstuk hoe technologie de manier waarop we met onszelf en elkaar omgaan verandert. Over dit onderwerp schrijft ze ook een column in de Spaanse krant El Confidencial. Daarnaast maakt Mar zich hard voor het creëren van een gezondere werkcultuur in de journalistiek om te voorkomen dat journalisten opgebrand raken. Zelf kreeg ze te maken met een burn-out nadat ze leiding gaf aan het technologie- en datawerk voor het Panama Papers onderzoek.

Keuzesessies ronde I

Het journalistieke User Needs Model 2.0 – minder feiten, meer impact

Wat is het User Needs Model en hoe helpt het de journalistiek? Rutger Verhoeven (oprichter en CMO van smartocto) geeft je een stoomcursus. In 2016 introduceerde de BBC dit journalistieke model om redacties (nieuws)verhalen te laten maken die beter aansluiten bij de wensen en behoeften van het publiek. Inmiddels is het model door vele (nieuws)organisaties overgenomen, aangepast en toegepast. Dit jaar ontwikkelde smartocto samen met de grondlegger van het BBC-model Dmitry Shiskin een aangescherpt User Needs Model 2.0. Tijdens deze sessie legt rutger uit wat het model inhoudt, hoe je het kunt toepassen en wat de inzichten zijn bij verschillende partijen die ermee werken (o.a. NOS, RTL Nieuws, NU.nl, de RPO en Mediahuis). Ook de laatste ontwikkelingen rondom AI in combinatie met gebruikersbehoeften zullen worden besproken aan de hand van een aantal inspirerende voorbeelden.

How to stay healthy in an always-on culture

In this session, Kim Brice will lead a conversation and share actionable suggestions on how to address pressures in the newsroom based on what she has learned from training and coaching hundreds of journalists. Participants can expect to leave the session with concrete practices as well as hope and encouragement that it is possible to be a journalist and stay sane and healthy. Kim Brice is one of the co-founders of The Self-Investigation. She provides personal leadership coaching and supports people to recover from burnout. She leads mindfulness-based stress reduction and burnout prevention trainings to a broad public, including journalists and change makers. Prior to this work, she served as a global freedom of expression activist and later as a founder and then organizational advisor to many media, journalism and social justice support programs around the world

Workshop 3

Meer informatie volgt.

Keuzesessies ronde II

Inspirational session with Simon Allison of The Continent

The Continent is Africa’s most widely distributed newspaper, designed to be read and shared through instant messaging platforms like Whatsapp. The first issue was launched during the pandemic in 2020. More than 130 issues in, it changed the game in African media. What can we learn from this medium? During this session Simon Allison (co-founder and editor-in-chief) will tell us all about The Continent’s journey. What led to the founding, how do they grow their readership, what challenges do they face, how do they develop the weekly newspaper, what are the biggest lessons they’ve learned and how do they look at the future of The Continent?

Interactieve workshop: user needs toepassen op journalistieke verhalen

Aan de hand van een korte introductie van het User Needs Model gaan je in deze interactieve workshop aan de slag met het maken van andere, betere en meer aantrekkelijke verhalen. Waan je op de redactie van een drukke nieuwsorganisatie en pitch je inspirerende verhaalideeën aan de hand van pakkende koppen en nieuwe journalistieke invalshoeken. De user needs methode geeft handvatten om tot nieuwe ideeën te komen en aan de hand van simpele oefeningen kun je deze methode direct toepassen – tot groot genoegen van je publiek! (max. 50 personen)

Cijferwijsheid

Door Winny de Jong (NRC) en Lars Boogaard (Nieuwsuur) van de website AlsHetOngeveerMaarKlopt.nl.

Innovatiemarkt

Ontmoet de deelnemers aan de Accelerator 2023.

Terugkijken

Op 24 mei 2023 organiseerden we een eerdere editie van Media van Morgen over vernieuwing in de lokale journalistiek. Dit maal in de Rijtuigtuigenloods te Amersfoort. Bekijk hier de foto’s terug! © Joyce van Doorn

Media van Morgen 24 mei 2023 - SVDJ