Conferentie

Media van Morgen: betrek je publiek

Er valt veel te winnen als het gaat om naar je publiek luisteren en feedback vragen, in een tijd waarin het vertrouwen in nieuwsmedia onder druk staat. Tijdens Media van Morgen gaan we op verkenning hoe journalistieke organisaties hun publiek beter proberen te betrekken, wat het ze oplevert en wat we daarvan kunnen leren.

Terugkijken

Op 7 november 2024 organiseerden we een eerdere editie van Media van Morgen over publieksbetrokkenheid, in De Lichtfabiek Haarlem. Bekijk hier de foto’s. © Joyce van Doorn

  • Datum
    07 november 2024
  • Tijd
    14:00-18:00
  • Locatie
    De Lichtfabriek
    Energieplein 73
    2031 TC Haarlem
  • Organisator
    Stimuleringsfonds voor de Journalistiek
  • Kosten
    €10,00
Tickets
Stapelblokken met de tekst 'Media van Morgen' in de kleuren paars en blauw
Aanmeldtafel van Media van Morgen
Borden met 'Accukamer', 'Toiletten', 'Schakelhuis', 'Turbinehal', en 'Toiletten'.
Twee bezoekers van Media van Morgen
De aanmeldtafel met een rij bezoekers. Met stapelblokken Media van Morgen
Programmaboekjes Media van Morgen in blauw en paars
Buitenkant van De Lichtfabriek
Een bezoeker geïnterviewd door een student
Willemijn Dekker, Suse van Kleef en Karlijn Goossen op het podium
Publiek leunend tegen een grote led-kubus
Willemijn Dekker en Karlijn Goossen
Willemijn Dekker op het podium
Publiek in grote zaal met Suse van Kleef op het podium
Bezoeker stel vraag in microfoon
Elif Kan en Anouk Burgman op het podium
Elif Kan en Anouk Burgman op het podium
Elif Kan en Anouk Burgman op het podium
Elif Kan praat in een microfoon
Accelerator teams
Publiek op stoelen in een rij
Deelnemers accelerator
Suse van Kleef
Publiek in rood licht
Suse van Kleef met accelerator deelnemers
Ellen Heinrichs tijdens workshop
Publiek Media van Morgen met blauwe Led-verlichting
Stapelblokken met het logo Media van Morgen
Een groepje bezoekers van Media van Morgen
Bezoeker Media van Morgen
Logo de Lichtfabriek
Overview bezoekers Media van Morgen
Studenten interviewen een bezoeker
Een bezoeker stelt een vraag in de microfoon
Paul Dubson, Karin Goodwin en Suse van Kleef op het podium
Close-up Paul Dubson
Close-up Karin Goodwin
Paul Dubson, Karin Goodwin en Suse van Kleef op het podium
Paul Dubson, Karin Goodwin en Suse van Kleef op het podium
Publiek Media van Morgen
Gerson Veenstra EenVandaag
Publiek Media van Morgen
Bezoeker Media van Morgen
Gerson Veenstra EenVandaag
SVDJ - Media van Morgen - De Lichtfabriek Haarlem - JVDPhotography-78
Lizzy Diercks van Zembla
Lizzy Diercks en Sakti Khedoe
Lizzy Diercks en Sakti Khedoe
Overview van een zaal met bezoekers
Bezoekers in rood licht
Bezoekers Media van Morgen in een paars licht
Ellen Heinrichs op het podium
Close-up Ellen Heinrichs
Programmaboekje Media van Morgen
Publiek Media van Morgen
Publiek Media van Morgen
Spreker Ellen Heinrichs op het podium
Spreker Ellen Heinrichs op het podium
Dagvoorzitter Suse van Kleef
Dagvoorzitter Suse van Kleef op het podium
Groep bezoekers zittend op stoelen in een grote zaal
Een bezoeker in gesprek met twee andere bezoekers.
Overview bezoekers
Groep bezoekers Media van Morgen
Een groep bezoekers met op de voorgrond een led-kubus met het logo van Media van Morgen
Binnenkant van het programmaboekje, met een schema waar de sprekers te zien zijn
Twee bezoekers bekijken samen het programmaboekje van Media van Morgen
Groepje bezoekers aan een statafel
De aanmeldtafel van Media van Morgen
Ellen Heinrichs in gesprek met twee bezoekers aan een statafel
Een bezoeker die een naamkaartje aanneemt bij de aanmeldtafel van Media van Morgen

Media van Morgen: Betrek je publiek

Van chatten met je kijkers tot transparant zijn over hoe een onderzoeksverhaal tot stand is gekomen. En van redactievergaderingen die toegankelijk zijn voor publiek tot aan bouwen aan een online community. Wat kunnen we leren van verschillende voorbeelden uit de sector?

Dagvoorzitter
Suse van Kleef

Programma
13.30 – 14.00: Inloop en registratie
14.00 – 14.30: Opening en keynote
14.30 – 14.45: Verplaatsing zalen
14.45 – 15.30: Keuzesessie ronde 1
15.30 – 16.00: Pauze
16.00 – 16.45: Keuzesessie ronde 2
16.45 – 16.55: Verplaatsing zalen
16.55 – 17.15: Afsluiting
17.15 – 18.15: Netwerkborrel

Sprekers

Portret Suse van Kleef, met paars en roze lichten op een podium
Suse van Kleef
Dagvoorzitter

Ellen Heinrichs
Oprichter Bonn Institute

Gerson Veenstra
Eindredacteur Online en Interactie EenVandaag

Portret Rennie Rijpma

Rennie Rijpma
Hoofdredacteur AD

Portret Lizzy Diercks
Lizzy Diercks
Podcastmaker Zembla

Sakti Khedoe
Buitenhof

Portretfoto Karin Goodwin.

Karin Goodwin
Co-editor The Ferret

Portretfoto Paul Dobson. Hij draagt een geruit overhemd en staat voor een boekenkast.

Paul Dobson
Reporter The Ferret

Elif Kan
Presentator Spot On (KRO-NCRV)

Anouk Burgman
Samensteller Spot On
(KRO-NCRV)

SVDJ Accleratorteams
Snackpaper, Mapalize, Busselse Nieuwe, Opt Out Advertising en The Context Exchange

Keynote

How can we create trust as trustworthy news outlets? (Engelstalig)
Door: Ellen Heinrichs

Ellen is de oprichter van het Bonn Institute. Een organisatie die zich onder andere richt op de toekomstbestendigheid van de journalistiek. Ze begon haar carrière bij de regionale krant Rheinische Post en werkte daarna voor Deutsche Welle. Daar hield ze zich bezig met digitalisering en het innovatielab.

Keuzesessie I (14:45-15:30)

Een betere band met je publiek: lessen van het interactieteam van EenVandaag
Door: Gerson Veenstra

Hoe kunnen we onze verhalen beter afstemmen op de behoeften van ons publiek? Dat vroeg de redactie van EenVandaag zich af. Inmiddels werken ze al een tijd met een team dat experimenteert met allerlei interactiemogelijkheden. Zo zitten er tijdens de uitzending redacteuren klaar om in gesprek te gaan met het publiek. Door vragen te beantwoorden en reacties te verzamelen wordt publiek direct betrokken bij de onderwerpen en maakt EenVandaag onderwerpen die beter inspelen op de nieuwsbehoeften wat tot meer vertrouwen leidt. Als je als (nieuws)redactie interactie wil met je doelgroep, waar moet je dan beginnen? Wat voor vragen en reacties kun je verwachten? Hoe krijg je journalisten op de redactie mee om aan de slag te gaan met input van het publiek? Gerson Veenstra (eindredacteur online en interactie) deelt lessen die hij en zijn interactieteam tot nu toe hebben geleerd, om zo journalisten die een betere band met hun publiek willen op weg te helpen.


Portret Lizzy Diercks
Portret Rennie Rijpma

Transparantie: hoe pak je dat aan en waarom is het belangrijk?
Door: Lizzy Diercks (Zembla), Rennie Rijpma (AD), Sakti Khedoe (Buitenhof)

Als redactie uitleggen hoe en waarom je dingen doet, kan helpen om het vertrouwen van het publiek te versterken en wantrouwen tegen te gaan. Maar hoe pak je dat aan? Daarover gaan AD Hoofdredacteur Rennie Rijpma, Zembla podcastmaker Lizzy Diercks en Sakti Khedoe van Buitenhof in gesprek. Het AD organiseert lezersdagen, waarop verschillende redacties een inkijkje geven in hun werkwijze en lezers kennis kunnen maken met de mensen achter de krant. Ook is er de katern Achter de Schermen, met artikelen over hoe het AD tot hun producties komt en keuzes maakt. In de podcast van Zembla nemen de journalisten van het programma de luisteraar mee in hun onderzoek en wat daar allemaal bij komt kijken. Het online team van Buitenhof maakt behind the scenes (BTS) video’s om te laten zien hoe het programma te werk gaat. en vragen die er leven onder de kijkers te beantwoorden.


Inspiratiesessie: From The Community Newsroom to Reader Directors: how investigative platform The Ferret engages its audience (Engelstalig)
Door: Karin Goodwin en Paul Dobson

The award-winning Scottish platform The Ferret is seeking to redefine how investigative journalism connects with its audience and fosters a sense of community. This inspirational session with co-editor Karin Goodwin and reporter Paul Dobson will explore the many ways that The Ferret aims to bridge the gap between journalists and readers. From their community newsroom to open editorial meetings and crowdsourced investigations. And from surveying subscribers to participatory fact-checking and Reader Directors in the board. Join us for an in-depth look at how this unique co-operative model looks to fosterengagement, build trust and strengthen the connection between journalists and their communities.

Keuzesessies ronde II (16:00-16:45)

Workshop Building Trust Through Dialogue: Strengthening Journalism, One Conversation at a Time (Engelstalig)
Door: Ellen Heinrichs

This workshop equips journalists with practical tools to enhance their ability to engage in meaningful conversations, particularly when reporting on conflicts. Through active listening techniques and guided practice, participants will learn how to slow down conversations, understand underlying needs, and report on complex issues with greater empathy and accuracy. The focus is on improving dialogue to foster trust, allowing for a deeper connection with interviewees and the public. This workshop offers a hands-on approach to refining essential skills that support more nuanced and human-centered journalism.


Inspiratiesessie: Hoe Spot On (KRO-NCRV) hun achterban actief betrekt en zo een stem geeft aan jonge biculturele vrouwen
Door: Elif Kan en Anouk Burgman

Een loyale achterban die actief reageert op video’s en artikelen, en de redactie laat weten welke onderwerpen ze graag in een volgende aflevering willen zien. Het is de wens van veel (online) programma’s, maar lastig te bereiken. Het crossmediale Spot On (o.a. 61,5K abonnees op YouTube, 32,7K volgers op Instagram) slaagt hier wel in. Het team maakt al jaren werk van het betrekken van hun doelgroep biculturele vrouwen tussen de 18 en 30 jaar. En met succes. In 2022 was Spot On de snelst groeiende NPO-titel op YouTube. Door nauw in contact te staan met hun achterban en naar hun feedback te luisteren, creëert Spot On een plek waar jonge vrouwen openhartig durven te praten over persoonlijke onderwerpen als mentale gezondheid, geloof, relaties en identiteit. Tijdens deze inspiratiesessie bespreken presentator Elif Kan en samensteller Anouk Burgman hoe Spot On haar community heeft opgebouwd, op welke manieren ze input vragen aan hun volgers, wat ze daarmee doen en nog meer geleerde lessen.


Hoe betrek je je doelgroep bij innovatie? 
Door: SVDJ Acceleratorteams 2024

De journalistiek vernieuwen, hoe pak je dat aan en hoe zorg je ervoor dat je de doelgroep hierbij betrekt? Startups en mediaorganisaties die meedoen aan de SVDJ Accelerator nemen je mee in het innovatieproces dat zij doormaken. Maak kennis met: het socialemediakanaal Snackpaper dat verhalen uit de krant op een snackie manier serveert aan jongeren. Mapalize is een data-analyse en visualisatietool waarbij grote hoeveelheden data over Nederland op één plek zijn samengebracht. Op de site Brusselse Nieuwe vind je het laatste nieuws over Europese zaken die Nederlanders raken. Opt Out Advertising heeft een oplossing voor consentloos adverteren, een methode waar partijen als de Regionale Publieke Omroepen en The Guardian al gebruik van maken. En The Context Exchange onderzoekt hoe ze AI kunnen inzetten voor de creatie van nieuwe artikelen uit hun database, zonder dat de oorspronkelijke makers daarmee benadeeld worden.

Team Mapalize bestaande uit twee personen
Teams Brusselse Nieuwe bestaande uit drie personen
Twee mannen van het team Awe Marketplace
Het team van The Content Exchange bestaande uit drie personen voor een gele muur.

Over de locatie

Adres

De Lichtfabriek, Haarlem.
Energieplein 73
2031TC Haarlem

Met het openbaar vervoer

Vanaf station Haarlem zijn er 2 opties om bij De Lichtfabriek te komen. De locatie ligt op 1 kilometer afstand van het station. Dit is ongeveer 13 minuten lopen. Je kunt ook een ov-fiets huren. Met de fiets ben je binnen 5 minuten bij De Lichtfabriek.

Met de auto

Volg de A200. Voeg in op de N200. Volg de N200 en sla na 1 km rechtsaf naar de Minckelersweg. Je kunt kosteloos parkeren aan de Minckelersweg.

Het Haarlemmer Stroom terrein is een voetgangersgebied. Er mag niet geparkeerd worden aan Het Energieplein of Het Lichtfabriekplein.
Wel kun je op het Haarlemmer Stroom parkeerterrein achter de slagboom betaalt parkeren. Je reserveert hiervoor vooral een plek via Parkbee, Vicky of Mobypark.