Conferentie
Media van Morgen: betrek je publiek!
Er valt veel te winnen als het gaat om naar je publiek luisteren en feedback vragen, in een tijd waarin het vertrouwen in de media onder druk staat. Tijdens Media van Morgen gaan we op verkenning hoe journalistieke organisaties hun publiek beter proberen te betrekken en wat we daarvan kunnen leren.
Van bouwen aan vertrouwen en transparantie over hoe een verhaal tot stand is gekomen, tot je publiek om hun kennis vragen en betere representatie binnen de redactie. Wat kunnen we leren van de vernieuwende aanpak van voorbeelden uit de sector? Een bijeenkomst voor journalisten, uitgevers, omroepen, investeerders, onderzoekers en studenten.
Dagvoorzitter
Suse van Kleef
Programma
13.30 – 14.00: Inloop en registratie
14.00 – 14.30: Opening en keynote
14.30 – 15.30: Keuzesessie ronde 1
15.30 – 16.00: Pauze
16.00 – 16.55: Keuzesessie ronde 2
16.55 – 17.10: Afsluiting
17.10 – 18.00: Netwerkborrel
Sprekers
Ellen Heinrichs
Oprichter Bonn Institute
Gerson Veenstra
Eindredacteur Online en Interactie EenVandaag
Rennie Rijpma
Hoofdredacteur AD
Lizzy Diercks
Podcastmaker Zembla
Karin Goodwin
Co-editor The Ferret
Paul Dobson
Reporter The Ferret
Elif Kan
Presentator Spot On (KRO-NCRV)
Anouk Burgman
Samensteller Spot On
(KRO-NCRV)
SVDJ Accleratorteams
Snackpaper, Mapalize, Busselse Nieuwe, Opt Out Advertising en The Context Exchange
Keynote
How can we create trust as trustworthy news outlets? (Engelstalig)
Door: Ellen Heinrichs
Ellen begon haar carrière bij de regionale krant Rheinische Post en werkte daarna voor Deutsche Welle, waar ze zich bezighield met digitalisering en het oprichten van DW Innovation Lab.
Keuzesessie I (14:30-15:30)
Een betere band met je publiek: lessen van het interactieteam van EenVandaag
Door: Gerson Veenstra
Hoe kunnen we onze verhalen beter afstemmen op de behoeften van ons publiek? Dat vroeg de redactie van EenVandaag zich af. Inmiddels werken ze al een tijd met een team dat experimenteert met allerlei interactiemogelijkheden. Zo zitten er tijdens de uitzending redacteuren klaar om in gesprek te gaan met het publiek. Door vragen te beantwoorden en reacties te verzamelen wordt publiek direct betrokken bij de onderwerpen en maakt EenVandaag onderwerpen die beter inspelen op de nieuwsbehoeften wat tot meer vertrouwen leidt. Als je als (nieuws)redactie interactie wil met je doelgroep, waar moet je dan beginnen? Wat voor vragen en reacties kun je verwachten? Hoe krijg je journalisten op de redactie mee om aan de slag te gaan met input van het publiek? Gerson Veenstra (eindredacteur online en interactie) deelt lessen die hij en zijn interactieteam tot nu toe hebben geleerd, om zo journalisten die een betere band met hun publiek willen op weg te helpen.
Transparantie: hoe pak je dat aan en waarom is het belangrijk?
Door: Rennie Rijpma (AD) en Lizzy Diercks (Zembla)
Als redactie uitleggen waarom en hoe je dingen doet, kan helpen om het vertrouwen van het publiek te versterken en wantrouwen tegen te gaan. Hoe stel je je transparanter op? Daarover gaan AD Hoofdredacteur Rennie Rijpma en Zembla podcastmaker Lizzy Diercks in gesprek. Het AD organiseert lezersdagen, waarop hun redacties een inkijkje geven in hun werkwijze en lezers kennis kunnen maken met de mensen achter de krant. Ook is er de katern Achter de Schermen, met artikelen over hoe het AD tot hun producties komt en keuzes maakt. In de podcast van Zembla hoor je de verhalen van de makers zelf. De onderzoeksjournalisten van het programma nemen je mee in hun onderzoek en wat daar allemaal bij komt kijken.
Inspiratiesessie: From The Community Newsroom to Reader Directors: how investigative platform The Ferret engages its audience (Engelstalig)
Door: Karin Goodwin en Paul Dobson
The award-winning Scottish platform The Ferret is seeking to redefine how investigative journalism connects with its audience and fosters a sense of community. This inspirational session with co-editor Karin Goodwin and reporter Paul Dobson will explore the many ways that The Ferret aims to bridge the gap between journalists and readers. From The Community Newsroom to open editorial meetings and crowdsourced investigations. And from surveying subscribers to participatory fact-checking and Reader Directors in the board. Join us for an in-depth look at how this unique co-operative model looks to fosterengagement, build trust and strengthen the connection between journalists and their communities.
Keuzesessies ronde II (16:00-16:55)
Workshop Trust Through Dialogue: Enhancing Journalism One Conversation at a Time (Engelstalig)
Door: Ellen Heinrichs
Informatie volgt.
Inspiratiesessie: Hoe Spot On (KRO-NCRV) hun achterban actief betrekt en zo een stem geeft aan jonge biculturele vrouwen
Door: Elif Kan en Anouk Burgman
Een loyale achterban die actief reageert op video’s en artikelen, en de redactie laat weten welke onderwerpen ze graag in een volgende aflevering willen zien. Het is de wens van veel (online) programma’s, maar lastig te bereiken. Het crossmediale Spot On (o.a. 61,5K abonnees op YouTube, 32,7K volgers op Instagram) slaagt hier wel in. Het team maakt al jaren werk van het betrekken van hun doelgroep biculturele vrouwen tussen de 18 en 30 jaar. En met succes. In 2022 was Spot On de snelst groeiende NPO-titel op YouTube. Door nauw in contact te staan met hun achterban en naar hun feedback te luisteren, creëert Spot On een plek waar jonge vrouwen openhartig durven te praten over persoonlijke onderwerpen als mentale gezondheid, geloof, relaties en identiteit. Tijdens deze inspiratiesessie bespreken presentator Elif Kan en samensteller Anouk Burgman hoe Spot On haar community heeft opgebouwd, op welke manieren ze input vragen aan hun volgers, wat ze daar vervolgens mee doen en delen ze lessen die ze tot nu toe hebben geleerd.
Hoe betrek je je doelgroep bij innovatie?
Door: SVDJ Acceleratorteams 2024
De journalistiek vernieuwen, hoe pak je dat aan en hoe zorg je ervoor dat je de doelgroep hierbij betrekt? Tijdens deze sessie nemen een aantal startups en bestaande mediaorganisaties die meedoen aan de SVDJ Accelerator je mee in het innovatieproces dat zij doormaken. Maak kennis met: het socialemediakanaal Snackpaper dat verhalen uit de krant op een snackie manier serveert aan jongeren. Mapalize is een data-analyse en visualisatietool waarbij grote hoeveelheden data over Nederland op één plek zijn samengebracht, handig voor o.a. (onderzoeks)journalisten. Op de site Brusselse Nieuwe vind je het laatste nieuws over Europese zaken die Nederlanders raken. Opt Out Advertising heeft een oplossing voor cookieloos adverteren, een methode waar partijen als de Regionale Publieke Omroepen en The Guardian al gebruik van maken. En The Context Exchange onderzoekt hoe ze AI kunnen inzetten voor de creatie van nieuwe artikelen uit hun database, zonder dat de oorspronkelijke makers daarmee benadeeld worden.
Over de locatie
Adres
De Lichtfabriek, Haarlem.
Energieplein 73
2031TC Haarlem
Met het openbaar vervoer
Vanaf station Haarlem zijn er 2 opties om bij De Lichtfabriek te komen. De locatie ligt op 1 kilometer afstand van het station. Dit is ongeveer 13 minuten lopen. Je kunt ook een ov-fiets huren. Met de fiets ben je binnen 5 minuten bij De Lichtfabriek.
Met de auto
Volg de A200. Voeg in op de N200. Volg de N200 en sla na 1 km rechtsaf naar de Minckelersweg. Je kunt kosteloos parkeren aan de Minckelersweg.
Het Haarlemmer Stroom terrein is een voetgangersgebied. Er mag niet geparkeerd worden aan Het Energieplein of Het Lichtfabriekplein.
Wel kun je op het Haarlemmer Stroom parkeerterrein achter de slagboom betaalt parkeren. Je reserveert hiervoor vooral een plek via Parkbee, Vicky of Mobypark.