Conferentie
Media van Morgen: vernieuwing in de lokale journalistiek
Laat je inspireren op het gebied van vernieuwing in de lokale journalistiek tijdens Media van Morgen op 24 mei in Amersfoort. Een middag waarop we samen met de sector laten zien én onderzoeken wat de toekomst van de lokale journalistiek te bieden heeft, welke kansen en gevaren er liggen en hoe we daarmee om kunnen gaan.
Dagvoorzitter
Suse van Kleef
Programma
13.30 – 14.00: Inloop met koffie/thee
14.00 – 14.30: Welkom
14.30 – 15.20: Keuzesessie ronde 1
15.20 – 15.40: Pauze
15.40 – 16.30: Keuzesessie ronde 2
16.30 – 17:00: Afsluiting
17.00 – 18.00: Netwerkborrel
Locatie
De Rijtuigenloods, Amersfoort
We raden je aan met het openbaar vervoer te komen. Mocht dat niet lukken, dan zijn er parkeerplaatsen bij de locatie.
Keuzesessie ronde 1
AI voor de lokale journalistiek
Op welke manier kun je als lokale redactie AI het beste inzetten en welke tools zijn er? Tijdens deze workshop laat Just Vervaart (Omroep Gelderland en Bureau Regio) zien hoe AI je kan helpen bij verschillende redactietaken zoals het (her)schrijven van teksten, het samenvatten van documenten, het genereren van ideeën, data analyseren en meer. Met deze kennis kun je direct aan de slag op je eigen redactie
Word de baas over je eigen lees- en luistercijfers
Lees- en luistercijfers zijn feedback van je publiek: hoe ga je daarmee om? Wat doe je als artikelen slecht of juist heel goed gelezen worden? Tijdens deze sessie helpt Sophie van Oostvoorn (NRC) je om lessen uit je lees- en luistercijfers te halen en ze zo de baas te worden. Stapsgewijs leer je over toegang tot de cijfers, content categoriseren, feedback aan jezelf geven, het oordeel van het publiek ernaast te leggen en zo lessen te trekken uit je cijfers.
Hoe werk je samen aan een onderzoek?
Het internationale onderzoekscollectief Lost in Europe toonde aan dat duizenden kinderen vermist raken na registratie in Europa en dat jongeren letterlijk voor de opvang worden opgewacht door criminelen in auto’s met knipperende koplampen. Gebeurt dit ook stelselmatig in Nederlandse opvangcentra? Journalisten van VersPers en verschillende regionale kranten zochten het samen uit. Ze delen de (schokkende) conclusies van dit onderzoek en vertellen wat zij geleerd hebben over hoe je samen een dergelijk project aanpakt. Moderator: Steffan Konings.
Engelse sessie
A new dawn of people-powered local media in Europe
We need a new wave of people-powered local newsrooms in Europe. What can that look like and how do we spread models that work? Marc-Stefan Andres from RUMS shares his experience and knowledge. RUMS is an ambitious journalism project in Münster, founded in 2020. A biweekly newsletter with updates on the city, columns, interviews, reports and podcasts and 2.100 paying subscribers. Why are local newsrooms like RUMS important? Julia Hildebrand from CORRECTIV will dive into the value of putting the community at the heart of how journalism is produced and funded. With its software Beabee, CORRECTIV aims to help local newsrooms to engage with their community and develop a sustainable business model.
Hoe praat ik met mijn doelgroep?
Werk jij in de lokale journalistiek en vind je het soms lastig om écht in contact te komen met jouw publiek? In deze praktische workshop gaan we aan de slag met de basisbeginselen van effectieve communicatie met je doelgroep. Verwacht interactieve oefeningen, inspirerende voorbeelden uit het veld en praktische tips die je nadien direct kan toepassen in de dialoog met jouw doelgroep. Door Maarten Essenburg (Creatief Strateeg bij Kamp Vuur).
Let op: aan deze workshop kunnen 15 deelnemers meedoen. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt. De workshop wordt zowel in ronde 1 als 2 gegeven.
Keuzesessie ronde 2
Kansen van de lokale nieuwsbrief
Nog geen nieuwsbrief? Gemiste kans! Online-media-adviseur Elger van der Wel legt uit waarom nieuwsbrieven juist voor de lokale journalistiek een goede manier zijn om je publiek te bedienen. Tijdens deze sessie leer je onder andere hoe een goede nieuwsbrief eruitziet, welke verdienmodellen er zijn, en welke mogelijkheden het biedt voor nieuwsverspreiding en contact met je publiek.
Een jonge doelgroep bereiken
Hoe bereik je jongeren? In deze sessie delen Zoë Pinto e Neto (OPEN Rotterdam), Danique Hoekstra (LC NOW) en Jorrit Tempels (OOG TV) hun ervaringen en kennis. Voor welke verhalen kiezen zij, op welke platforms zijn ze aanwezig en hoe ziet hun team van makers eruit? Gespreksleider: Jesse Beentjes.
De Politieke Podcast
Een podcast maken over de gemeentepolitiek. Hoe begin je? Wat komt er productioneel bij kijken? Welke gasten wil je wel of juist niet aan tafel? En hoe houd je het boeiend voor de luisteraar? Makers Tara Lewis (Ropopo), Raymond Janssen (Ien, de podcast) en Robert Mienstra (Politiek Circus). Delen hun kennis en ervaring tijdens deze sessie. Stel ze alle vragen die je wilt!
Hoe zoek en vind je overheidsdata?
Tijdens deze workshop maak je kennis met verschillende journalistieke tools die je kan inzetten om jouw verhaal te verrijken met behulp van (lokale) overheidsdata. Je leert om deze data te vinden, analyseren en te gebruiken. In de workshop duik je in open databronnen die jou als journalist kunnen helpen met het vinden van regionale en lokale overheidsinformatie, zoals bijvoorbeeld huishoudboekjes van gemeenten. Ook andere databronnen, zoals de nieuwe Wet open overheid en handige zoektips komen aan bod. Dit helpt je verder om op efficiënte wijze informatie boven tafel te krijgen, of de juiste contacten te vinden. De training wordt gegeven door Rosa Juffer van Open State Foundation, een maatschappelijke organisatie die zich inzet voor een (digitaal) transparante overheid. Tip: neem je laptop mee!
Hoe praat ik met mijn doelgroep?
Werk jij in de lokale journalistiek en vind je het soms lastig om écht in contact te komen met jouw publiek? In deze praktische workshop gaan we aan de slag met de basisbeginselen van effectieve communicatie met je doelgroep. Verwacht interactieve oefeningen, inspirerende voorbeelden uit het veld en praktische tips die je nadien direct kan toepassen in de dialoog met jouw doelgroep. Door Maarten Essenburg (Creatief Strateeg bij Kamp Vuur).
Let op: aan deze workshop kunnen 15 deelnemers meedoen. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt. De workshop wordt zowel in ronde 1 als 2 gegeven.
Alvast de sfeer proeven? Bekijk hieronder de foto’s van de vorige editie van Media van Morgen: