Klein aantal mediapartijen domineert Amsterdams nieuws-ecosysteem

Nieuws | Nieuws
  • Redactie
  • 09 mei 2017
  • 470 woorden , 2 min. lezen

Dit onderzoek van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek blijkt dat drie mediapartijen – Het Parool, AT5 en NH – samen verantwoordelijk zijn voor tweederde van het totale nieuwsaanbod in Amsterdam. Op hun websites en Facebook-pagina’s is hun gezamenlijke aandeel zelfs nog iets groter en reikt het tot bijna driekwart van het lokale nieuwsaanbod.

Niet alleen meer aanbod, ook meer interactie

De online berichten van Het Parool, AT5 en NH kennen een grote mate van interactie. Zowel het aantal berichten waarop wordt gereageerd als het aantal reacties per bericht ligt opvallend hoog, vergeleken met andere onderzochte media. Dat het de grote mediapartijen lukt het gesprek aan te gaan met de gebruiker, verklaart mogelijk waarom er binnen het Amsterdamse nieuws-ecosysteem relatief weinig zelfstandige nieuwssites actief zijn. Waar eerder onderzoek van het Stimuleringsfonds liet zien dat dergelijke websites vaker worden aangetroffen in grote steden met veel nieuwsbrengers, lijkt Amsterdam hierop een uitzondering te vormen.

Overige media zorgen voor diepgang

Tegenover de dominantie van Het Parool, AT5 en NH staan in Amsterdam uiteenlopende partijen als huis-aan-huisbladen, omroepen als Salto en FunX en nichemedia die zich specifiek richten tot studenten, minima of inwoners van een bepaald stadsdeel. Binnen hun aanbod besteden dergelijke media meer aandacht aan nieuws over lokale politiek, laten zij meer betrokken burgers aan het woord en bieden zij duiding. Zij zijn daarmee van niet te onderschatten waarde voor de variatie binnen het Amsterdamse nieuws-ecosysteem.

Lokale media bovenop het nieuws, maar ook landelijke media claimen rol

Bij het reconstrueren van enkele lokale nieuwsgebeurtenissen viel op dat er een duidelijke rolverdeling is tussen lokale en landelijke media. Zo zijn verslaggevers van Het Parool en AT5 er op Twitter vaak als eerste bij met nieuwe ontwikkelingen rond de berichtgeving over de nasleep van de mislukte coup en de invloed van Turkse overheid op de Amsterdamse schoolpleinen. Landelijke media maken juist pas op de plaats en komen een dag later met achtergronden en analyse. Zo waren het vooral landelijke media die misverstanden in de Amsterdamse politiek bloot legden over de vermeende ‘Gülenlijsten’.

Doorgeefluik volstaat niet om jongeren te bereiken

De rol van social media in het Amsterdamse nieuws-ecosysteem werd in opdracht van het Stimuleringsfonds onderzocht door Utrecht Data School. Hoewel lokale media aanwezig zijn op bijvoorbeeld YouTube, valt op dat zij in hun aanbod weinig rekening houden met de cultuur en het publiek van dit platform. Veelal wordt alleen content doorgeplaatst, terwijl dat niet de manier is om de doelgroep van het platform te bereiken. Juist persoonlijke content, zoals vlogs van leeftijdsgenoten, werkt goed bij de YouTube- generatie.

Tijdens het onderzoek werden in de week van 12 -18 september 1097 nieuwsberichten van 39 aanbieders geanalyseerd.

Het onderzoek naar nieuws-ecosytemen in grote steden wordt gelijktijdig uitgevoerd in Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Meer presentaties volgen in de loop van 2017. Neem voor meer informatie contact op met onderzoeker Quint Kik.

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.