Jongeren lezen nog steeds meer van papier

Britse krant

Jonge nieuwsconsumenten besteden veel meer tijd aan papieren kranten dan aan krantensites, blijkt uit Brits onderzoek.

Een online lezer is niet hetzelfde als een papieren lezer. Die conclusie kun je wel trekken uit het onderzoek dat twee Britse communicatiewetenschappers donderdag hebben gepubliceerd. Voor het onderzoek keken ze naar de tijd die nieuwsconsumenten per dag besteden aan respectievelijk de papieren vorm van een krant als de aan de online uitingen van kranten (sites en apps).

Snacken en scannen

Hun bevinding? Nieuwsconsumenten, ook jonge lezers, besteden veel meer tijd aan een krant dan aan de online kanalen. In de leeftijdsgroep 18-34 jaar besteden printlezers gemiddeld 23 minuten per dag aan de krant. Online besteedt deze groep gemiddeld slechts 43 seconden per dag aan een nieuwsmerk.

Kranten, schrijven de onderzoekers, zijn producten waar jongeren tijd in investeren. Online wordt veel meer gezien om te snacken en te scannen.

Foto: Flickr / malias

Over Ernst-Jan Hamel

Ernst-Jan Hamel is freelance journalist en docent aan de School voor Journalistiek in Utrecht.

Reageer

Geef een reactie

*