‘Nepnieuwslabels op Facebook werken niet’

facebook live

Facebook wil nepnieuws bestrijden met externe ‘feitencontroleurs’ die onjuiste berichten als zodanig labelen. Maar volgens een recent onderzoek van de Yale universiteit hebben de nepnieuws-tags geen enkele zin.

Dat schrijft Politico. Nieuwsberichten die het label disputed (discutabel) hebben gekregen worden maar nauwelijks vaker correct door lezers als onwaar bestempeld dan berichten zonder dat label. De toepassing ervan veroorzaakt slechts een toename in juiste (niet-waar) beoordelingen van 3.7 procent.

Bij bepaalde doelgroepen, met name jongvolwassenen en Trump-stemmers, kan de markering zelfs leiden tot een groei in het aantal foutieve berichten dat wordt geloofd. Door de grote hoeveelheid onware informatie op het internet kunnen de feitencontroleurs met wie Facebook samenwerkt onmogelijk al het nepnieuws als zodanig bestempelen. Het gegeven dat de nepnieuws-tag bestaat doet veel Facebook-gebruikers denken dat alle (onjuiste) berichten die niet zijn getagd, gewoon kloppen.

De psycholoog David Rand, een van de Yale-onderzoekers, zegt tegen Politico dat ‘het nog maar de vraag is of de tags wel meer goeds opleveren dan ze kwaad doen’.

Meer lezen over nepnieuws kan hier.

Deel dit artikel:

Reageer