Nieuwsmedia krijgen 7% extra verkeer door Google's AMP

Nieuws |

Tussen april en december 2016 zag AMP het gebruik stijgen met 405%. De Amerikaanse presidentsverkiezingen zorgden voor een extra piek van 896% in november. Eerder was al bekend dat nieuwsmedia stijgende statistieken zagen vanwege Google AMP.
Google lanceerde AMP in februari 2016 en werkt samen met een aantal uitgevers zoals The Guardian, The New York Times en VOX Media. Door AMP laadt het nieuws op deze sites onmiddellijk wanneer het op mobiele schermen via Google wordt aangeklikt, meldt The Verge. Ook de leesbaarheid en effectiviteit van advertenties moeten verbeteren.
In oktober lieten sommige uitgevers weten dat advertenties niet zoveel geld opleverden als ze hadden gehoopt. Als reactie voerde Google een update uit waardoor de gebruiksvriendelijkheid werd vergroot. Vanwege de gestegen statistieken lijkt het aannemelijk dat de advertentie-inkomsten aan het einde van 2016 ook zijn gestegen.
Er was ook kritiek omdat nieuwsartikelen via AMP in een Google-achtige omgeving komen. Eerder deze maand voerde Google daarom een update uit waarmee het mogelijk is om het nieuws via AMP ook op de website van de oorspronkelijke bron te bekijken. Daarmee wordt de vormgeving van Google omzeild en wordt het voor gebruikers gemakkelijker om de website van de uitgever te bereiken en het verhaal verder te delen.

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.