‘Lezer wil liever Spotify-model dan losse abonnementen’

6848823919_c3857ccdfc_o

Betalen voor online journalistiek is nog lang niet ingeburgerd, maar wie ervoor openstaat, geeft de voorkeur aan een totaalpakket met verschillende bronnen.

Zo’n ‘Spotify-model’ kan op meer interesse rekenen dan betaalde toegang tot een of meer losse media. De twee belangrijkste redenen: het is makkelijker – omdat het niet nodig is om te kiezen tussen aanbieders – en het nieuws wordt vanuit meerdere perspectieven gebracht.

Dat zijn althans de belangrijkste conclusies van een nieuw rapport van het Reuters Institute, opgesteld door onderzoeksbureau Kantar Media. Het rapport – hier in zijn geheel te lezen – is gebaseerd op een kwalitatief onderzoek onder mensen uit vier landen: de VS, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Finland.

De onderzoekers identificeren drie factoren die de lezer stimuleren om voor online nieuws te betalen: 1) specialistische en unieke content; 2) tijdloosheid van de artikelen; 3) het belichten van diverse politieke standpunten. Dat laatste zou ermee te maken hebben dat mensen bewuster zijn geworden van de mogelijke ideologische kleur van nieuwsmedia.

Betaald nieuws op het internet is vooralsnog een nichemarkt, zeggen de onderzoekers. Ze doen een paar aanbevelingen om hier verandering in te brengen. Media moeten nog beter vertellen waartoe ze op aarde zijn, en tegelijk duidelijk maken dat ze het moeilijk hebben. Veel mensen zouden zich niet bewust zijn van het moeilijke vaarwater waarin de journalistiek zit.

Deel dit artikel:

Over Menno van den Bos

Menno van den Bos is freelance journalist en antropoloog. Hij schrijft over van alles, maar het meest over media.

Reageer