Telegraaf en NU.nl zijn Nederlandse favorieten bij online nieuwsconsumptie

office-620822-1024x680

De Telegraaf is favoriet op laptop en tablet. Op smartphones gaat NU.nl aan kop.

Dat blijkt uit het onderzoek ‘Trends in digitale media’ van marktonderzoeksinstituut GfK dat gisteren op hun website werd gedeeld. Het betreft een steekproef onder 1.251 deelnemers en representeert daarmee 13.4 miljoen internetters van 13 jaar en ouder.

Nederlanders besteden ongeveer 3,5 uur per week (209 minuten) aan het lezen van nieuws. Daarvan worden honderd minuten online doorgebracht en voornamelijk laptop en smartphone intensief gebruikt. Aan het lezen van een papieren krant besteden Nederlanders 109 minuten per week.

Op smartphones hoort 50% van de meest gebruikte apps bij nieuwsmedia zoals NU.nl, AD en NOS. Op de laptop worden Telegraaf, NU.nl en AD het meest gelezen.

Nieuwsconsumptie via radio en televisie is in dit onderzoek buiten beschouwing gelaten. Een samenvatting van de uitkomsten is hier (pdf) in te zien.

Deel dit artikel:

Over Marloes Kamer

Marloes Kamer is freelance journalist en studeert aan de School voor Journalistiek in Utrecht.

Reageer