The Guardian krijgt 60% van Google mobiel bezoek via AMP

De Britse krant The Guardian krijgt zestig procent van het verkeer via Google mobiel via Accelerated Mobile Pages. Dat zegt een ontwikkelaar van de krant op de AMP-conferentie, die deze dagen in New York wordt gehouden.

Met zestig procent via AMP zit The Guardian ruim boven het gemiddelde. Een schatting laat zien dat bij andere uitgevers het ongeveer gaat om 10 tot 15 procent. Door AMP, een techniek die vergelijkbaar is met Instant Articles van Facebook, worden nieuwspagina’s sneller geladen in Google. Dat levert een stijging van verkeer op.

Meer bezoek, maar ook kritiek

Nieuwsmedia zijn verdeeld over de Google-techniek. The Guardian denkt dat meer bezoekers de snellaadpagina’s herkennen. Het levert meer bezoek op en links worden vanuit AMP-pagina’s beter aangeklikt. Wel moet er meer tijd en aandacht worden geïnvesteerd in het optimaliseren van de AMP-pagina’s.

Sommige uitgevers geven echter aan dat er minder advertentie-inkomsten zijn door AMP. Daarnaast zorgt de techniek voor een omleiding via Google.com. Verschillende uitgevers, zoals de Washington Post en Bloomberg, ontwikkelen daarom een eigen variant op de techniek. 

Reageer

Geef een reactie

*