101Reporters brengt lokale verhalen uit India onder de aandacht van landelijke media

101Reporters

India heeft aan journalisten geen gebrek, maar lang niet alle nieuwswaardige verhalen halen de landelijke media. De bezuinigingen op redacties van de grote mediabedrijven raakten de afgelopen jaren als eerste de verslaggevers in gebieden buiten de grote steden. Journalist Gangadhar Patil brengt hen weer in contact met de landelijke media met zijn platform 101Reporters.

Financieel journalist Gangadhar Patil werkte een paar jaar geleden voor de gerenommeerde zakenkrant The Economic Times in Delhi. In die periode werd er flink bezuinigd op verslaggeving. Hij schreef vaak over corruptie en fraude in andere delen van het land, tot er geen budget meer was om daar verhalen over te maken. Toen hij het gevoel kreeg zijn werk als journalist niet goed meer te kunnen doen, nam hij ontslag en ging hij freelancen.

Vraag en aanbod bij elkaar

Binnen vier maanden had hij zes verschillende opdrachtgevers en kon hij het werk niet meer alleen doen. De Indiase overheid houdt een lijst bij van alle meer dan 20.000 geaccrediteerde journalisten in het land, en Patil zocht contact met een aantal lokale verslaggevers. Met hen deelde hij zijn verhaalideeën. Als zij er dan een verhaal over schreven, redigeerde hij het in de laatste fase en werd het onder beide namen gepubliceerd. ‘Dat werkte,’ zegt Patil: redacties waren er blij mee. 

Ondertussen groeide het aantal online nieuwsplatformen in India en daarmee de vraag naar journalistieke artikelen. De redacties in de grote steden hadden echter nauwelijks contacten onder de verslaggevers in het land. Bovendien was er volgens Patil amper budget om in lokale journalistiek te investeren of om de inhoud van artikelen te verifiëren. ‘Die drie dingen wilde ik graag oplossen.’ Patil vertrok naar het Silicon Valley van Azië, Bangalore, en werkte daar nauw samen met software developers. Zo ontstond drie jaar geleden 101Reporters, een platform dat het aanbod van lokale verslaggevers en de vraag van media samenbrengt. Originele verhalen uit alle uithoeken van het land worden via 101Reporters verkocht aan nationale en internationale media.

Journalistieke training

Als lokale journalist meld je je aan bij 101Reporters met je verhaalidee. Een redacteur van 101Reporters verifieert vervolgens je werkervaring en helpt je bij het aanscherpen van je pitch. Zodra een krant of omroep akkoord geeft om het verhaal uit te werken – pas als het klaar is, beslist deze of het geplaatst gaat worden- krijg je een deadline. Ieder verhaal wordt vervolgens door een redacteur van 101Reporters gefactcheckt en bewerkt. In totaal gaat de tekst langs vijf mensen voordat het stuk wordt gepubliceerd. In elke fase van het proces wordt feedback gegeven; een citaat moet precies zijn, elk verhaal heeft drie perspectieven nodig en bij foto’s hoort een onderschrift. De verslaggever, die vaak ongeschoold is, wordt dus tegelijkertijd getraind in zijn of haar journalistieke skills.

Eerst publiceert 101Reporters het verhaal. Is de krant of omroep die een ‘go’ gaf tevreden met het resultaat, dan koopt deze het verhaal en gaat 70 tot 80 procent van de opbrengst naar de journalist. Patil: ‘Lokale reporters zijn enorm ondernemend, ze hebben zichzelf alles aangeleerd. Ik voel me er verantwoordelijk voor dat het aanwezige talent verzilverd wordt.’

Investeren in een media-start-up

Gangadhar ziet voorlopig nog wel een plek weggelegd voor 101Reporters in het medialandschap. ‘De dag dat we overbodig worden, is onze missie geslaagd.’ Met een nieuwe investeringsronde wil hij de trainingsfunctie van het platform zodanig uitbreiden dat je als verslaggever na honderd gepubliceerde verhalen ‘expert’ bent en zelfstandig als freelancer aan de slag kan. Financiering vinden voor een media-start-up is echter nog niet zo makkelijk. Investeerders zijn terughoudend vanwege de lage rendementen bij mediabedrijven en het risico dat je als bedrijf zelf een keer onderwerp wordt van journalistiek onderzoek, zegt Patil.

Hijzelf blijft desondanks positief, een mentaliteit die hij zich naar eigen zeggen aangeleerd heeft in de start-upwereld. ‘De mentaliteit bij 101Reporters is oplossingsgericht. In mijn vorige banen was ik gewend om dingen voor mezelf te houden. Er heerste een angstcultuur op de redacties, gevoed door ego’s. Binnen techbedrijven is er juist een cultuur van delen en samenwerken.’ Hij zou graag zien dat mediabedrijven veel meer samenwerken met verschillende disciplines om zo de toekomst van de journalistiek veilig te stellen.

Foto: Gangadhar Patil, oprichter van 101Reporters 

Over Sanne Breimer

Sanne werkt als ondernemer en journalist in Azië. Hiervoor was ze hoofd digitaal bij Human, programmamanager bij NPO Lab en eindredacteur bij FunX.