106 ideeën ingediend voor innovatieregeling

Er zijn 106 creatieve vernieuwende journalistieke ideeën ingediend

Voor de 11e ronde van de Regeling Journalistieke Innovatie (voorheen Persinnovatieregeling) ontving het Stimuleringsfonds een recordaantal ideeën. In totaal zijn er 106 voorstellen ingediend.

De innovatieregeling is ontworpen om innovatie in de journalistiek te versterken. Projecten komen in aanmerking voor subsidie wanneer ze betrekking hebben op nieuwe producten, diensten, platforms of modellen om journalistieke informatie te produceren, te filteren, te distribueren, te verkopen of te presenteren.

Het subsidietraject begint met een idee-fase, waarin aanvragers een beknopt voorstel kunnen indienen door vijftien vragen over hun idee te beantwoorden (“Waarom is het vernieuwend voor de journalistiek?”, “Welk probleem los je op?”, “Voor wie maak je het?” etc.). Dit is in totaal 106 keer gedaan.

Een onafhankelijke expertcommissie buigt zich over de ideeën en geeft feedback over het journalistieke gehalte, het vernieuwende karakter en de haalbaarheid. De expertcommissie bestaat uit Ezra Eeman (VRT Start-up), Jelle Kamsma (LocalFocus), Herman Kienhuis (KPN Ventures), Willem Sijthoff (mediaondernemer) en Klaske Tameling (De Coöperatie, HU).

Feedback op je idee

Op basis van de beoordelingen van de commissie wordt uiterlijk 20 mei korte feedback naar de indieners gestuurd. Idee-indieners kunnen vervolgens zelf beslissen of ze het de moeite waard vinden om een uitgebreide subsidieaanvraag te schrijven of niet.

Wie besluit om een volledige subsidieaanvraag in te dienen heeft daarvoor tot 19 juni de tijd. In juli mogen aanvragers vervolgens hun idee presenteren aan het bestuur van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek en begin augustus wordt bekend welke projecten subsidie ontvangen.

Veel Virtual Reality

Onder de ideeën zitten dit jaar opvallend veel concepten op het vlak van virtual reality, podcasting en journalistiek over Europese politiek of Europese problematiek. Ook zijn er weer veel projecten die op verschillende manieren jongeren meer willen betrekken bij het nieuws, een thema dat bij elke innovatieronde blijft terugkeren. Er zitten ideeën van zowel start-ups en zzp’ers als van gevestigde media tussen. Gemiddeld wordt er €52.000 subsidie aangevraagd. Er is € 400.000 te verdelen met een maximum van €100.000 per project, wat meestal neerkomt op zo’n 6 á 7 gesubsidieerde projecten. Subsidieontvangers dienen subsidiebedragen boven de €20.000 te matchen met eigen of externe financiering.

De expertcommissie selecteert ook 12 projecten die mee mogen doen aan een trainingsweekend, de ‘Pressure Cooker’. Hier leren deelnemers over de lean-start-up methode en hoe de haalbaarheid en assumpties van een innovatief plan in een vroeg stadium te onderzoeken zijn.

Over Casper Wolfert

Casper Wolfert is innovatie- en procescoördinator bij het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Hij schrijft op SVDJ.nl over journalistieke innovatie, start-ups en de innovatieregeling.

Reageer

1 comments

Het wordt toch weer eens keer tijd dat iemand een onafhankelijke digitale site over journalistiek en ouderen aanbeveelt. Mijn ervaring: steeds meer 50-plussers, of 65-plussers, laat staan 70-plussers hebben al lang de digitale wereld ontdekt. Toen ik in 2005 de ouderenmarkt betrad kreeg ik nog 60 tot 70 procent van de vragen binnen op papier in keurig geschreven Nederlands, soms met hanenpoten. Thans bijna 100 procent per e-mail of anderszins digitaal. Omroep Max is wel erg commercieel gericht en weet meestal niet wat onafhankelijke journalistiek is. Laat staan ‘de markt’!

Geef een reactie

*