Nieuws | Kort nieuws
De Italiaanse startup Media Vox Pop helpt mediaredacties bij het verzamelen van user generated content. Door in opdracht een lezersvraag uit te zetten via verschillende sociale kanalen, verzamelt de start up op grote schaal videofeedback van lezers, die – ook in videovorm – op de vraag kunnen reageren.
De ingezonden video’s worden verzameld en geanalyseerd en kunnen vervolgens gebruikt worden bij de productie van uiteenlopende nieuwsverhalen. “Omdat redacties vooral bezig zijn met content produceren, in plaats van verzamelen.”
Dit zijn de woorden van de Italiaanse Davide Mancini, die de start up ontwikkelde. Als journalist interesseert Mancini zich in het stellen van vragen aan (grote) groepen mensen. “Bijvoorbeeld tijdens politieke demonstraties of catastrofes.” Samen met econoom Fabio Capoferri en ontwikkelaar Sirio Marchi broedde hij op een methode om dergelijke vragen op een zo groot mogelijke schaal te vermenigvuldigen.
Dit resulteerde in Media Vox Pop, een dienst die voor een maandelijkse vergoeding (vanaf 100 euro voor vijf vragen per maand) helpt bij het uitzetten van lezersvragen – uiteenlopend van politieke kwesties tot oproepen voor verhaalideeën. Zo hielp de start up het Amerikaanse Newsday of Long Island, dat zijn lezers wilden vragen om adviezen voor Trump. Ook Atomium (het Europees Instituut voor Wetenschap, Media en Democratie) en Amnesty International maken deel uit van het nog kleine, maar langzaam groeiende klantenbestand. De start up moet winstgevend zijn in november.