Vertrouwen van lezers terugwinnen? Zorg voor heldere labels

Nieuws |

Dit adviseert het Duke Reporters’ Lab, dat bij 49 redacties onderzoek deed naar het gebruik van (duidelijke) vlaggen. Het onderzoeksbureau constateerde dat – als redacties al met regelmaat van labels gebruik maken – er vaak weinig consistent mee wordt omgegaan, wat voor verwarring kan zorgen bij de lezer.
Eerder onderzoek van API toonde al aan dat maar liefst 32 procent van de Amerikaanse lezers moeite heeft met het onderscheid maken tussen nieuws en opinie. Dit komt ook doordat veel lezers vanuit sociale media in artikelen terecht komen, licht project manager Rebecca Iannucci toe. ‘Als lezers niet door hebben dat ze een opiniestuk lezen, is het makkelijk voor hen te denken dat de krant bevooroordeeld is. Dit zorgt voor een breekbaar vertrouwen in de media.”
Opvallend was dat de vlag bij nieuwsartikelen vaak helemaal ontbreekt. Zelfs The Washington Post, die in het onderzoek als beste labelaar uit de bus kwam, koos voor de afwezigheid van een label als aanduiding voor een nieuwsbericht. “De vraag is of een lezer die associatie ook daadwerkelijk heeft. Onze studenten vonden het verwarrend.”
De oplossing is gelukkig simpel, aldus Iannucci. In plaats van vage labels zouden nieuwsorganisaties een soort ‘wegenkaart’ bij hun artikelen moeten bieden, met verschillende lettertypen en kleuren. Belangrijkste tip? Label het type artikel, niet de sectie van de krant. “Lezers weten vrij snel of ze entertainment lezen of sport. Maar lezen ze nieuws of een recensie? Dit moet op alle kanalen zichtbaar zijn.”

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.