Inkomsten van journalistieke video's blijven uit

Nieuws |

Ondanks de relatief hoge kijkcijfers van de video’s die kranten als The New York Times en The Washington Post op sociale media plaatsen, leiden ze niet direct tot meer (betaald) websitebezoek. En dat is nu juist noodzakelijk voor het stijgen van de omzet.
“Het is een valkuil”, zegt Andy Feinberg tegen Digiday. Feinberg is CEO van Brightcove, dat verantwoordelijk is voor het afspeelprogramma van veel journalistieke video’s. “Uitgevers hebben sociale platformen nodig om een breed publiek te bereiken, maar zichtbaar zijn op sociale media is niet hetzelfde als zichtbaar zijn via het eigen platform. De inkomsten lijden daaronder.”
Ook speelt mee dat nieuwsvideo’s gemiddeld niet langer zijn dan negentig seconden – de tijd die nodig is om een advertentie zinvol te maken. Sowieso zijn uitgevers vaak terughoudend met advertenties op sociale media, om te voorkomen dat potentiële kijkers reclamemoe raken. “Je bent niet de enige uitgever in iemands tijdlijn”, zegt de strateeg van Bleacher Report hierover.
Als er al geld verdiend wordt met video’s, is dat moeilijk te meten. Want wanneer geldt een video als ‘gezien’? Veel sociale media-gebruikers scrollen langs video’s zonder ze echt te bekijken. Het meeste geld wordt vooralsnog dan ook verdiend op de sociale media, in plaats van op de eigen website.

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.