AD nu echt de grootste in bereik
Nieuws |door Piet Bakker
De derde krant in bereik is gratis dagblad Metro die 7,5 procent van de Nederlanders bereikt (bijna 1,1 miljoen). Op ruime afstand volgt de Volkskrant met ruim 5 procent (750.000 dagelijkse lezers van de papieren krant).
NRC Handelsblad blijft met 355.000 dagelijkse lezers (2,5 procent) Trouw net voor. De Persgroep-titel bereikt 2,4 procent van de Nederlanders (337.000 lezers).
AD mag dan wel meer mensen bereiken dan De Telegraaf, beide titels verloren resp. 6 en 7 procent van hun lezers in 2016 vergeleken met het jaar daarvoor. Nr. 3 de Volkskrant zag het aantal lezers met 3 procent toenemen, ook Trouw (plus 14 procent) en het Reformatorisch Dagblad (plus 22 procent) bereiken meer mensen in 2016 dan in 2015.
NRC verloor 6 procent van haar ‘papieren’ lezers, nrc•next 7 procent. FD en het Nederlands Dagblad leverden beide 13 procent in.
Gratis krant Metro zag het aantal lezers licht stijgen van 1.060.000 naar 1.080.000.
Bron: 2017-I onderzoek van Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM).