Nieuws | De Stand van de Nieuwsmedia
In 2015 evenaarde AD voor het eerst De Telegraaf in het aantal bereikte krantenlezers. In 2016 ging het AD De Telegraaf voorbij. Dagelijks bereikt het AD ruim 1,3 miljoen Nederlanders, De Telegraaf zit net onder de 1,3 miljoen.
door Piet Bakker
De derde krant in bereik is gratis dagblad Metro die 7,5 procent van de Nederlanders bereikt (bijna 1,1 miljoen). Op ruime afstand volgt de Volkskrant met ruim 5 procent (750.000 dagelijkse lezers van de papieren krant).
NRC Handelsblad blijft met 355.000 dagelijkse lezers (2,5 procent) Trouw net voor. De Persgroep-titel bereikt 2,4 procent van de Nederlanders (337.000 lezers).
Dagelijks bereik print-versie landelijke kranten, 2016 – inclusief Metro.
AD mag dan wel meer mensen bereiken dan De Telegraaf, beide titels verloren resp. 6 en 7 procent van hun lezers in 2016 vergeleken met het jaar daarvoor. Nr. 3 de Volkskrant zag het aantal lezers met 3 procent toenemen, ook Trouw (plus 14 procent) en het Reformatorisch Dagblad (plus 22 procent) bereiken meer mensen in 2016 dan in 2015.
NRC verloor 6 procent van haar ‘papieren’ lezers, nrc•next 7 procent. FD en het Nederlands Dagblad leverden beide 13 procent in.
Dagelijks bereik landelijke betaalde kranten (print), 2004-2016.
Gratis krant Metro zag het aantal lezers licht stijgen van 1.060.000 naar 1.080.000.
Dagelijkse bereik (print) gratis dagbladen, 2004-2016.
Bron: 2017-I onderzoek van Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM).