Nieuws | Kort nieuws
De non-profitorganisatie trekt inmiddels 140.000 unieke websitebezoekers per maand en heeft een werkbudget van 1,3 miljoen dollar.
Africa Check werd in 2012 opgericht door Peter Cunliffe-Jones met het doel om nieuwsgaring over het Afrikaanse continent te verbeteren. ‘Destijds waren mensen nog skeptisch’ vertelt Cunliffe-Jones aan Poynter, maar inmiddels kan het team rekenen op ‘veel positieve reacties’.
Vanaf december groeit de organisatie uit tot een team van 22 medewerkers. Naast kantoren in Johannesburg, Dakar en Londen, komen er nieuwe regionale vestigingen bij in Nigeria en Kenia.
Training
Het factcheckteam heeft sinds 2015 meer dan 1200 journalisten getraind en reikt jaarlijks awards uit aan journalisten als erkenning van het werk dat over het gehele continent wordt gedaan.
Als een van de wereldwijde spelers op het gebied van factchecking, werkt Africa Check inmiddels ook in toenemende mate samen met andere factcheckers, zoals die van het International Fact-Checking Network.
Foto: website Africa Check