AI is de trend, maar hoe gaat het eigenlijk met VR?

Nieuws |
  • Redactie
  • 07 april 2017
  • 556 woorden , 2 min. lezen

Door Mir Wermuth
De toptrends in technologische ontwikkelingen, relevant voor de mediasector, zijn dit jaar Artificial Intelligence (AI) en chatbots. In de VS kom je deze buzzwords overal tegen, van toonaangevend innovatiecongres SXSW tot aan de burelen van Associated Press, Vice en Huffington Post. En zo worden we jaarlijks weer opgeschrikt door technologische toepassingen waar we in de journalistiek iets mee moeten.

Vrijelijk experimentje

Natuurlijk is niet elke technologie direct toepasbaar en sommige technieken leveren wellicht weinig of geen toegevoegde waarde op, maar gedegen research and development of op zijn minst een vrijelijk experimentje met de nieuwste hippe afkortingen, horen thuis op elke journalistieke redactie. De jaarlijkse trendrapporten van het Future Today Institute geven een mooi overzicht van welke nieuwe tech-hypes je alleen maar langs de zijlijn hoeft te monitoren, en welke absoluut actie vereisen.

Je zou verwachten dat Virtual Reality inmiddels een vaste plek heeft verworven bij journalistieke storytellers

AI zal inderdaad een groot deel van de feitelijke nieuwsgaring daadwerkelijk disruptief gaan veranderen, en een groot aantal spelers heeft de eerste generatie van automated journalism of, zo u wilt, robotjournalistiek, reeds succesvol omarmd. Maar waar AI voor de journalistiek nu nog in de kinderschoenen lijkt te staan, zou je verwachten dat Virtual Reality -al enkele jaren de grote mediabelofte-, inmiddels een vaste plek heeft verworven bij journalistieke storytellers. Dat is zeker nog niet het geval, ook niet in de VS. In 2016 zagen we daarom veel verhalen opduiken dat VR wel eens op hetzelfde kerkhof zou kunnen belanden als 3D televisie.

Weinig VR-brillen in bezit

De vergelijking tussen de twee gaat op vele terreinen mank, maar feit is dat de zogenaamde installed base (hoeveel mensen bezitten een VR-bril) niet heel groot is. Ook de omvang van het aanbod en een aantal technische issues die de beleving nog sub-optimaal maken, worden vaak aangevoerd als argumenten waarom grootschalig gebruik achterblijft, behalve in gaming en bepaalde B2B-toepassingen.
De rondgang langs Amerikaanse mediabedrijven laat echter een ongebreideld optimisme ten opzichte van VR zien. Voor zowel entertainment als meer serieuze mediadoelen wordt VR flink ingezet, vanwege die enorme impact op de individuele beleving. De kwestie van de nu nog lage gebruikerspenetratie is volgens velen een kwestie van (nog maar korte) tijd. De prijzen van de hardware dalen, het gebruikersgemak van de brillen neemt toe, en de meest laagdrempelige vorm van VR, 360 graden video, is met de lancering van Facebook 360 afgelopen week klaar voor massaal gebruik.

Baanbrekende New York Times

NYT startschermDe New York Times is baanbrekend geweest door hun printabonnees te voorzien van een gratis Google cardboard en direct hun eigen VR-app te starten. In een klap waren daarmee het penetratie en aanbod-vraagstuk opgelost. Ook heel slim: behalve de volledige VR wordt ook de iets mindere immersive variant in 360 video meegeleverd.
Inmiddels publiceert de krant zowel langere reportages als korte dagelijkse VR-producties (2-3 minuten). Ook platforms als YouTube hebben inmiddels aparte VR-kanalen waar ook het aanbod van de NYT, Bloomberg, WSJ en Hufpost te zien is.
 

Social VR

En er wordt door heel veel partijen gewerkt aan social VR: dat zou nog wel eens de killer app voor VR kunnen worden, aldus onder andere Arthur van Hoff van het in Silcon Valley gevestigde Jaunt VR en Justin Hendrix van New York City Medialab. VR is dus een blijvertje. AR en mixed reality mogen de komende jaren de trendlijstjes domineren.
 

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.