Zo gebruiken Amerikanen anno 2018 nieuws via sociale media

Nieuws |

Ongeveer twee op de drie Amerikaanse volwassenen (68 procent) krijgen op zijn minst af en toe nieuws mee op sociale media, blijkt uit nieuw onderzoek van het gerenommeerde Pew Research Center. Dat is ongeveer hetzelfde aandeel als in 2017. Wel zijn veel van deze nieuwsconsumenten sceptisch over de informatie die ze op sociale media zien: een meerderheid van 57 procent verwacht dat het nieuws dat ze op sociale media zien, grotendeels onnauwkeurig is.
Gekeken naar het aantal consumenten, lijkt de impact van nieuws op sociale media beperkt. Slechts 36 procent van de mensen die nieuws op sociale media tot zich nemen, zegt dat het hen heeft geholpen om de actualiteit beter te begrijpen. Bijna de helft (48 procent) zegt dat het weinig invloed heeft op hun begrip, en 15 procent geeft aan dat het nieuws op sociale media hen juist meer in verwarring brengt.

Gebruiksgemak boven inhoud

Gevraagd naar wat ze leuk vinden aan nieuws op sociale media, noemen meer Amerikanen gebruiksgemak dan inhoud. ‘Gemak’ is veruit het meest genoemde voordeel (21 procent), terwijl 8 procent zegt dat ze het meest genieten van de interacties met anderen.

Reddit, Twitter en Facebook het meest gebruikt voor nieuws

Reddit, Twitter en Facebook komen naar voren als de sites waar het hoogste percentage gebruikers wordt blootgesteld aan nieuws – 67 procent van de Facebook-gebruikers ontvangt daar nieuws, evenals 71 procent van de Twitter-gebruikers en 73 procent van de Reddit-gebruikers. Omdat het aantal Facebook-gebruikers veel hoger is dan dat van Twitter of Reddit, ontvangen Amerikanen in absolute zin wel meer nieuws via Facebook.
Andere onderzochte sites – waaronder YouTube, Tumblr, Instagram, LinkedIn, Snapchat en WhatsApp – worden duidelijk minder gebruikt voor nieuwsconsumptie. Minder dan de helft van de gebruikers van deze sites krijgt hier weleens wat van het nieuws mee.
Toch is er wel een toename zichtbaar bij YouTube en LinkedIn. Bijna vier op de tien YouTube-gebruikers (38 procent) zeggen dat ze nieuws op YouTube ontvangen, iets meer dan de 32 procent van de gebruikers vorig jaar. 30 procent van de LinkedIn-gebruikers krijgt nieuws te zien, een stijging van 23 procent.

Snapchat-gebruikers jong, die van LinkedIn hoogopgeleid

De nieuwsconsumenten van sociale-mediasites kunnen qua demografische samenstelling enorm verschillen. De meerderheid van de Instagram-gebruikers is bijvoorbeeld niet-wit. De nieuwsconsumenten van Snapchat zijn het jongst van alle sociale-mediasites: driekwart van de gebruikers is er tussen 18 en 29 jaar oud.
LinkedIn, Twitter en Reddits nieuwsconsumenten hebben vaker een bachelordiploma – 61 procent van LinkedIns nieuwsconsumenten, evenals 46 procent van de nieuwsconsumenten van Reddit en 41 procent van de nieuwsconsumenten van Twitter. Ter vergelijking: op Instagram, Youtube en Snapchat ligt dit percentage op respectievelijk 25, 27 en 29 procent.

Republikeinen versus democraten; jong versus oud

Republikeinen zijn negatiever over het nieuws dat ze zien op sociale media dan democraten. Van de Republikeinen die nieuws consumeren via sociale media zegt 72 procent te verwachten dat het nieuws aldaar onjuist is, vergeleken met 46 procent van de Democraten en 52 procent van de independents.
Leeftijd is ook een factor in de manier waarop mensen de rol van sociale media bekijken. Jongere nieuwsconsumenten zullen eerder zeggen dat het nieuws hen ten goede heeft beïnvloed. 48 procent van de nieuwsgebruikers via sociale media dat tussen de 18 en 29 oud is, zegt dat dat nieuws hen beter informeert, vergeleken met 37 procent van die 30 tot 49, 28 procent van die 50 tot 64, en 27 procent van die 65 en ouder.
De studie is gebaseerd op een onderzoek van 30 juli tot en met 12 augustus 2018, onder 4.581 Amerikaanse volwassenen die lid zijn van het landelijk representatieve American Trends Panel van Pew Research Center.

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.