ANP gaat kant-en-klare berichten deels vervangen door liveblogs

Het ANP gaat de afgeronde persberichten deels vervangen door Live: nieuws via liveblogs. Klanten krijgen nieuws daarmee sneller én kunnen hun eigen tone of voice bepalen. “Redacties krijgen toegang tot onze kladblokken.”

Van Kamerdebatten tot de Oscars: veel nieuws ontstaat gedurende een bepaalde periode. Persbureaus proberen dat bij te houden met pasklare berichten, die kunnen worden geüpdatet. Die aanpak leidde tot lichte frustraties bij het trio redacteuren dat ‘Live’ ontwikkelt – de nieuwe werkwijze van het ANP waarin het nieuws via livefeeds wordt doorgegeven.

“Nu hebben we vaak nog het gevoel: dit gaat veel te langzaam. Er komt continu informatie op ons af, die we liever zo snel mogelijk zouden doorgeven aan de redacties die bij ons aangesloten zijn”, zegt Marnix Heijboer. Hij overziet samen met collega’s Sjoerd Schotten en Jelle Jonker de ontwikkeling van Live.

Jonker: “Met Live kunnen we informatie doorgeven zonder er per se een lopend verhaal van te hoeven maken. We lopen nu soms achter. Bovendien kunnen we in de afgeronde berichten niet alle informatie kwijt die één van de ontvangende redacties misschien wél had willen gebruiken.”

Jonker, Schotten en Heijboer werkten bij Novum toen dat persbureau in 2014 werd overgenomen door het grotere ANP. Schotten: “Het idee voor een feed met snelle flitsen ontstond op verschillende plekken. Wij hadden er voor de overname al over gebrainstormd en het ANP had ook al ervaring opgedaan met een liveblog. In september hebben we het plan ingediend bij het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek.”

Zelf kleur geven

Het project Live kreeg 50.000 euro subsidie toegewezen. Het geld gaat vooral naar de ontwikkeling van het platform. Hoe kunnen ANP-klanten straks met Live overweg?

De liveblogs worden op twee manieren bruikbaar. Redacties kunnen ervoor kiezen om ze rechtstreeks online te zetten – eventueel aangevuld met zelf vergaarde informatie. Óf ze gebruiken Live puur om het nieuws te volgen, waarbij ze de binnenkomende informatie gebruiken voor eigen stukken. De vergelijking met de klassieke telex valt. Schotten: “De telex ratelde vroeger op de redacties die aangesloten waren bij een persbureau. Met Live wordt onze werkwijze sneller en gaat de telex als het ware weer ratelen.”

Live is ook bedoeld als alternatief voor het vaste sjabloon van de huidige ANP-berichten. Schotten: “Onze artikelen zijn nu heel feitelijk geschreven volgens de ‘wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe’-methode zoals je die op de opleiding journalistiek leert.” Jonker vult aan: “En dat terwijl het voor media steeds belangrijker is om een duidelijke eigen toon te hebben. Wij willen ze de ruimte geven om zelf kleur aan onze informatie te geven. Nu staat vaak nog overal hetzelfde bericht.”

Het traditionele ANP-bericht verdwijnt niet helemaal. Bepaald nieuws blijft men in één keer afhandelen, zoals bijvoorbeeld medisch nieuws over nieuw onderzoek van een ziekenhuis. In andere gevallen zal berichtgeving beginnen met een pasklaar bericht, waar een liveblog aan wordt geplakt. “Of andersom: dat we na afloop van een liveblog een wrap-up sturen, waarin alles nog eens op een rijtje wordt gezet. Het is een tweesporenbeleid. Nieuws dat zich ontwikkelt brengen we live, maar er blijft bij onze klanten behoefte aan een afgerond geheel”, zegt Jonker.

Heijboer: “Livebloggen is transparanter. Je kunt bijvoorbeeld doorgeven: ‘we wachten nu op premier Rutte en brengen straks zijn reactie’. Dat voorkomt dat wij en de redactie hetzelfde doen. Je kunt ook laten weten dat er een gerucht is waarvan je zo snel mogelijk met bevestiging komt.”

Terug naar de telex

Live kan het werk van de ANP’ers zelf eveneens veelzijdiger maken –  en leuker, bovendien. Een test met Prinsjesdag liet dat al zien. Heijboer: “De verslaggevers konden meer doen dan normaal: ze gaven tussen de bedrijven door hun terloopse waarnemingen door. Met tekstberichten, maar bijvoorbeeld ook met foto’s. Normaal blijft het vaak bij een zakelijk verslag.”

Jonker: “Eén van hen whatsappte bijvoorbeeld: ‘er staan hier mensen Oranje Boven te zingen, zal ik een geluidsopname sturen’? Toen hebben we meteen geregeld dat we een geluidsfragment in het liveblog konden zetten. Het is voor hen de ultieme vorm van verslaggeving.”

De liveblog over Prinsjesdag werd door verschillende redacties overgenomen. Wat dat betreft een succes dus. Schotten: “Het prototype van het systeem was nog wel enorm arbeidsintensief. Vergelijk het met een Flintstones-auto waarin je met zijn zessen moet rennen om het ding rijdende te houden. Daar moeten we nog aan werken.”

Filters

Het is de bedoeling dat redacties in Live straks onder meer kunnen filteren op onderwerp, urgentie en locatie. Ook het uitbreiden van de liveblogs met secundaire feeds moet mogelijk worden. Jonker: “Al die opties zijn we nu aan het ontwikkelen en testen. We moeten goed luisteren naar wat onze klanten willen. We zadelen ze niet zomaar op met een nieuw systeem.”

De lancering staat gepland voor april: dan gaat een geselecteerd aantal klanten van ANP met Live werken. Een fase van uitgebreide terugkoppeling volgt, waarna in de loop van de maanden de rest van de klanten volgt. Schotten: “We willen Live in één keer goed neerzetten. Dit systeem kan een standaard zetten voor persbureaus in Nederland en daarbuiten.”

Over Menno van den Bos

Menno van den Bos is freelance journalist en schrijft over media en maatschappij. Hij werkt voor Vrij Nederland, NRC, VICE en SVDJ.nl.

Reageer

1 comments

Reuze benieuwd hoe dit door nieuwsredacties ontvangen gaat worden. Kan inderdaad best een waardevolle aanvulling zijn op de berichtgeving bij grote live happenings, zoals hierboven beschreven.
Maar enige scepsis is hier ook op zijn plaats, lijkt mij. Immers, hoeveel journalisten hebben tijd om een livestream met het kladblok op schoot uit te zitten? Heeft de nieuwsredacteur van vandaag niet juist, meer dan ooit, behoefte aan kant-en-klare, betrouwbare nieuwscontent, inclusief duiding?
Ik verwacht eigenlijk dat hier een platform gebouwd gaat worden waar straks onder journalisten weinig emplooi voor is. Als ik even mag orakelen, dan voorspel ik dat niet journalisten van deze service gebruik gaan maken, maar vooral de klanten van de pr-poot (ANP/Newswire). Die zullen Live willen inkopen om hun evenementen meer bereik te geven.
En net als bij het overgrote deel van de persberichten die door pr-bureaus naar journalisten worden gestuurd, zal ook van dat corporate ‘nieuwsaanbod’ het overgrote deel, althans onder journalisten, aan dovemansoren gericht zijn.
Enfin, we zullen zien.

Geef een reactie

*