De beste tools (II): zo maak je infographics

Het zijn gouden tijden voor de journalistiek. De digitalisering biedt eindeloos veel mogelijkheden, ook voor wie niet zo technisch is aangelegd. Online zijn tientallen tools te vinden die jou helpen jouw digitale verhaal te maken. Deze week: tools voor het maken van infographics.

Vroeger liep ik geregeld naar de jongens van graphics, zoals wij ze op de redactie noemden. Altijd behulpzaam, zeer kundig, maar ook enorm drukbezet en jammer genoeg had ik niet altijd hun hoogste prioriteit. Maar het maken van infographics is eigenlijk appeltje-eitje. Dit zijn mijn favoriete tools daarvoor.

Er zijn genoeg redenen om te kiezen voor een infographic. Zo kun je complexe data simpel weergeven en de aandacht van de lezer makkelijker vasthouden. Neoman Studios vond nog elf voordelen en zette ze alle 13 – natuurlijk in een infographic – op een rijtje.

Infogr.am

Bij Infogr.am begin je met een standaardtemplate en vanuit daar kun je gemakkelijk grafieken, plattegronden, interactie en media toevoegen. Euronews gebruikt de tool veel, zoals in dit voorbeeld. Het gebruik van Infogr.am is gratis, maar er is ook een betaalde versie. Met de betaalde optie heb je meer thema’s, icoontjes en deelmogelijkheden.

Venngage

Deze tool lijkt veel op Infogr.am. Het voordeel van Venngage is dat je over een enorme database van iconen beschikt en verschillende soorten media kunt toevoegen. Bij de betaalde versie van Venngage heb je toegang tot nog meer iconen en kun je de infographic downloaden. Met de gratis versie mag je ‘m embedden.

Piktochart

Deze tool is een combinatie van Infogr.am en Venngage en is voor de wat meer ervaren gebruiker. Check wat Forbes ermee doet. Net als Venngage heeft Piktochart een enorme database aan iconen. Het is mogelijk om interactie toe te voegen, zoals bijvoorbeeld het laten zien van cijfers bij grafieken wanneer je er met de muis overheen gaat. Bij de betaalde versie heb je de mogelijkheid om je infographic in een hogere resolutie te downloaden dan bij de gratis versie.

LocalFocus

Bij LocalFocus kun je ook aan de gang met bar charts en pie charts, maar het grote verschil met de andere tools is de mogelijkheid om zelf datasets in te voeren. In een paar eenvoudige stappen maak je van een dataset een verhaal. De Nederlandse Jelle Kamsma speelt handig in op de ontbrekende expertise op het gebied van datajournalistiek op redacties. Een hele rits Nederlandse media, zoals de NOS, De Correspondent en NRC, maken al gebruik van deze tool. Daar zijn de prijzen van de abonnementen ook naar. Ze starten bij 120 euro per maand. Alleen studenten mogen het een jaar lang gratis proberen.

Deze tools zijn geselecteerd door DigitalStory.Tools, een lijst met de beste 85 tools in 17 categorieën, die journalisten helpen bij het maken van digitale verhalen. DigitalStory.Tools is een initiatief van Hackastory, een community van journalisten, coders en designers.

Afbeelding via Pixabay

 

Over Albertine Piels

The best is yet to come in journalism. Daar geloof ik als oprichter van Hackastory en DigitalStory.Tools heilig in. Wij ontwikkelen nieuwe verhaalvormen, journalistieke producten en geven trainingen om de online journalistiek nog beter te maken.

Reageer

1 comments

Beste Albertine,

Ik ben een van de ‘jongens van de graphics’. En we hebben het druk. De tools die je noemt kunnen zeker het maken van graphics vereenvoudigen of versnellen. Maar het proces om van gegevens tot een verhaal te komen heeft vele facetten en vraagt om veel kennis en ervaring, zowel op het gebied van informatievergaring en -verwerking als op het grafische vlak. Tools kunnen dat niet vervangen. Zelfs eenvoudige graphics vragen een geoefend oog en scherpe blik. Je kan nog steeds bij ons langskomen als je een goede graphic wilt!

Geef een reactie

*