Bloom: de Pokemon Go van hyperlokaal nieuws
Nieuws | Nieuws‘De Pokemon Go van lokaal nieuws’. Stephen Jefferson moet glimlachen om de bijnaam voor Bloom. De oprichter bedacht die niet zelf, de vergelijking zong rond op sociale media, maar een associatie met een van de grootste successen van 2016 is goede marketing voor de anderhalf jaar oude start-up. “Bloom moet lokaal nieuws toegankelijker maken voor nieuwsconsumenten. Door gebruik te maken van de locatie van gebruikers kunnen we ze laten zien wat er om hun heen gebeurt”.
Vaak moet je een heel artikel doorlezen voordat je erachter komt waar het nieuws zich precies afspeelde
Bloom, een hybride tussen een databedrijf en een uitgever, maakt het eenvoudig voor nieuwsmedia om locatiedata te hangen aan berichten. Eenvoudig door middel van een plug-in in hun CMS. “Vaak moet je een heel artikel doorlezen voordat je erachter komt waar het nieuws zich precies afspeelde”, zegt Jefferson, en dat vindt hij zonde. Volgens eigen onderzoek van Bloom draait 85 procent van alle nieuwsberichten om iets dat op een specifieke plek gebeurd is. “Nieuwsmedia negeren echter locatie volledig in de presentatie. Wij willen journalisten de kracht hiervan laten gebruiken om hun berichten beter te maken. Bloom voorziet in de behoefte van lezers om te weten wat er echt om hen heen gebeurt.” Ze hoeven echter, anders dan bij Pokemon Go, niet per se en masse door straten te rennen op zoek naar nieuws.
Hoe werkt Bloom? Video:
https://youtu.be/7nBszf7PlKM
Jefferson hoopt in de toekomst een eigen app te lanceren. Momenteel biedt het op de eigen site een nieuwskaart op basis van de locatie van de lezer en werkt het samen met het implementeren van hun product bij zo’n vijftig Amerikaanse lokale media.
Verslagen van anti-Trump-bijeenkomsten
BK Reader is daar een van. Deze lokale New Yorkse nieuwssite ziet er traditioneel uit – je scrollt verticaal door de berichten heen. Onder de kop ‘News and Events Nearby’ vinden lezers echter een op maat gemaakte kaart van Bloom. In verschillende gebieden in Brooklyn zijn onder pinnetjes verslagen te vinden van anti-Trump-bijeenkomsten of een Valentijnsdaglezing. Misschien niet meteen heel sexy, maar in potentie interessant voor de lokale Brooklynite.
Is geolocatie het wondermiddel om de lokale journalistiek te redden? Misschien niet
Het aanbod van nieuws op BK Reader verbleekt bij de kwaliteit van de lokale verslaggeving van The New York Times. Maar je vindt hier wel een stuk makkelijker wat er in de wijk Bedford-Stuyvesant is gebeurd de afgelopen paar dagen. “Is geolocatie het wondermiddel om de lokale journalistiek te redden?”. Jefferson denkt even na. “Misschien niet, er is wel meer mis in de sector. Maar als je kijkt naar Pokémon Go, Uber en Lyft zie je dat het gebruik van geolocaties alleen maar aan het groeien is. Door dit als journalistiek te negeren mis je een gigantische belangrijke ontwikkeling.”
Kaart met wat pinnetjes
De kaart van BK Reader (en Bloom) ziet er uit als die van Google Maps. Maar hij doet iets wat deze standaardapplicatie niet kan, benadrukt Bloom. Het biedt een gerichte en real-time ervaring. “Google Maps laat je een kaart maken met wat pinnetjes erin. Er is wat interactiviteit, maar het is uiterst beperkt. Je kan er niet zoeken naar nieuws of andere content.”
Jefferson werkt momenteel samen met Amerikaanse (en Europese) media om onder andere locatie-afhankelijke nieuwsbrieven te maken. “Zodat je afhankelijk van je locatie in een gebied lokaal nieuws aangeboden krijgt”.
Uiteraard is Jefferson zich bewust van privacy zorgen van gebruikers om zomaar hun locatie af te staan aan een derde partij. “Ik denk dat de waarde van de gepersonaliseerde nieuwsstroom een enorme motivatie is om die af te staan”. Daarnaast zit er volgens de Bloom-oprichter ook heel veel waarde in het kunnen delen van nieuws met de mensen in je buurt. “Dat je een artikel aangeboden krijgt omdat je buren het hebben gelezen.”