BNR introduceert gepersonaliseerde afspeellijsten met stukjes van uitzendingen

Nieuws |

Vandaag wordt een eerste bètaversie van de nieuwe feature uitgebracht. Die zit in de bestaande BNR-app voor smartphones (vooralsnog alleen voor Android-toestellen).
De nieuwe feature heet SMART Radio. Luisteraars kunnen onderwerpen uitkiezen die zij willen volgen, zoals de Brexit, het aankomend pensioenakkoord, of al het nieuws over Tesla. De luisteraar krijgt vervolgens een afspeellijst in de app te zien waarin alle fragmenten over dat onderwerp achter elkaar worden afgespeeld.
De fragmenten komen uit de uitzendingen van BNR, maar ook uit de podcasts die de radiozender maakt. “Onze luisteraars krijgen vaak lang niet alles mee over een onderwerp”, vertelt productmanager Joeri Nortier aan SVDJ.nl. “Ze luisteren bijvoorbeeld ’s ochtends in de auto naar ons, maar missen dan uitzendingen in de middag of avond die ze misschien ook wel interessant vinden.” Volgens Nortier is het op dit moment veel te moeilijk om zulke fragmenten te vinden, zowel op de site als via Google.

Kunstmatige intelligentie

De fragmenten worden geselecteerd met kunstmatige intelligentie (AI). “Eerst worden alle fragmenten vertaald van audio naar geschreven tekst”, zegt Nortier. Daarvoor werkte BNR samen met Zoom Media, een AI-startup. “Nadat de tekst is uitgeschreven gaat een andere kunstmatige intelligentie automatisch op zoek naar losse fragmenten.” Die AI is door BNR zelf ontwikkeld, in samenwerking met de Amsterdamse startup BrainCreators.
De AI kan zelf zien wanneer een fragment begint en eindigt. Daarbij wordt onder andere gekeken naar wanneer een jingle begint, maar er wordt ook gekeken naar de tekst. “Zo wordt een stuk nooit midden in een interview afgebroken.”

Archief

De fragmenten worden in real time geïndexeerd, maar er wordt ook een deel van het archief van BNR opgenomen. Voorlopig gaat het archief nog maar terug tot juli. “Het kost te veel tijd en geld om alle oude opnames ook in het systeem te zetten. Dat willen we in de toekomst wel doen.”
Aanvankelijk wordt er nog geen verdienmodel aan het nieuwe project gehangen. Daarvoor vindt de zender het nog te vroeg, zegt Nortier. “We willen eerst kijken of dit aanslaat bij de luisteraars. We gaan de komende periode gebruiken om te zoeken naar wat een goed verdienmodel is.”
De kiem voor de SMART Radio-feature werd gelegd binnen de innovatieregeling van het Stimuleringsfonds (tegenwoordig SVDJ Accelerator). Gebruikers kunnen zich hier aanmelden voor de bèta.

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.