De cliché-check: ‘Vrouwen in de techwereld zijn niet geschikt als baas’

vrouwen

De journalistieke start-upwereld wordt gedomineerd door mannen. Annefleur Schipper, een van de oprichters van start-up The Playwall, heeft een missie: clichés over vrouwen en tech onderuithalen.

Afgelopen week ging er op sociale media een onderzoek rond, waarin werd gesteld dat ruim 73 procent van de jonge mannen onder de dertig geen vrouw als baas wil. Inmiddels is bekend dat het een stuk genuanceerder ligt en de onderzoekers te stellig conclusies hebben getrokken. Op de vraag of iemand liever een man of vrouw als baas wil was ‘het maakt me niet uit’ namelijk geen antwoord-optie, waardoor respondenten een keuze werd opgelegd. Niet helemaal fair, maar toch zei dus 73 procent dat ze liever een man als leidinggevende wilden.

Op zich geen verrassing, want zeker in sectoren die worden gedomineerd door mannen, zoals de techsector, roepen vrouwelijke leiders nog steeds veel weerstand op. Als je bijvoorbeeld ervaringen van vrouwelijke Google-medewerkers hoort, dan komt steeds terug dat er bijna geen vrouwen in de top zijn. Witte mannen krijgen de voorkeur bij promoties en alle zogenaamde emancipatiepogingen binnen de tech-sector zijn louter bedoeld als marketingtool.

Vrouwen in maatpakken

Nu ben ik natuurlijk bevooroordeeld omdat ik samen met twee andere vrouwen The Playwall run, en dus uit eigen ervaring weet dat vrouwen dat hartstikke goed kunnen, maar ik blijf me toch steeds afvragen waarom jonge mannen in Godsnaam geen vrouw als baas zouden willen. Is dat dan machogedrag? Ego? Of heeft het ermee te maken dat maatpakken vrouwen gewoon beter staan dan mannen? Dat laatste lijkt me de enige geldige reden, want laten we eerlijk zijn: elke man die een foto van Cate Blanchett in pak heeft gezien weet dat het voor hem over is.

Ook zelf merk ik dat het soms gek gevonden wordt dat je als vrouw leiding geeft aan een techbedrijf. Zo richten onze gesprekspartners van grote bedrijven het antwoord steevast aan onze mannelijke medewerkers, ook al stelde ík de vraag en is die medewerker er alleen maar bij voor technische ondersteuning. Een klein en subtiel voorbeeld, maar je voelt je direct minder serieus genomen door de mannen aan tafel. Het is een beetje alsof de ober in een restaurant vraagt wat je wilt eten en je date voor je antwoordt dat je de salade neemt. Dubbel teleurstellend dus, zowel om de situatie als om het feit dat je nu een domme salade moet eten.

Intimiderende meid

Uit de cijfers blijkt dat er heel veel mannen zijn die nog nooit een vrouwelijke leidinggevende hebben gehad. Toch heeft bijna driekwart liever een man. Welk beeld hebben ze dan van een vrouw aan de top? Een Google-zoekopdracht maakte dat al snel duidelijk. Als je de woorden ‘female boss’ intypt is dit het eerste plaatje dat je krijgt. Een intimiderende meid in pak die een mannelijke collega op sensuele wijze aan zijn stropdas trekt. Aan de foto is de toptitel ‘horrible-female-boss.jpg’ toegekend. Hij lijkt overigens sprekend op de foto die het AD plaatste boven het artikel over het eerdergenoemde onderzoek.

Een Google-zoekopdracht maakt duidelijk: vrouwen zijn emotionele lustobjecten, mannen rationele leiders

Maar het blijft niet bij die ene foto.’Female boss’ levert nog veel meer sexy stropdasgetrek op, uitbundige decolletés en foto’s van schreeuwende en tierende vrouwelijke werkgevers die boven ineengekrompen mannelijke werknemers hangen. Een uitstapje naar een stockfotowebsite stemde me niet positiever. Als ik daar op ‘boss’ zoek kom ik bij de eerste twintig beelden welgeteld één vrouw tegen. De mannen die je ziet zijn kalm en trekken niemand aan een stropdas. Met andere woorden, vrouwen zijn emotionele lustobjecten, mannen rationele en kalme leiders.

Haaks op de machocultuur

Als dit écht het beeld is dat veel jonge mannen hebben van vrouwelijke werkgevers, vind ik het niet zo gek dat ze geen vrouw als baas willen. Het lijkt mij ook geen pretje om steeds de wind van voren te krijgen terwijl er aan mijn stropdas getrokken wordt. Maar dit beeld zou niet verder van de werkelijkheid af kunnen staan. Meerdere onderzoeken hebben bewezen dat hoe diverser elke laag van een bedrijf is, hoe succesvoller en innovatiever het is. Wat vrouwen namelijk beter kunnen dan mannen, is denken vanuit een minderheid en openstaan voor andere perspectieven. Logisch, want we weten hoe het is om niet gehoord te worden. Een vrouwelijke aanpak staat haaks op de machocultuur en zorgt voor een frisse blik op het bedrijf en de sociale wetten van de werkvloer.

Daarom zou ik het mooi vinden als de jonge mannen uit het onderzoek een dagje meelopen bij een bedrijf naar keuze waar een vrouw de baas is. Gewoon om te zien hoe het écht is. En als ze tijdens die dag ook maar één keer aan hun stropdas getrokken worden, beloof ik plechtig mijn naam te veranderen in horrible-female-boss.jpg.

Foto door Brooke Lark via Unsplash

Over Annefleur Schipper

Annefleur (26) is co-founder van privacy / techstartup The Playwall, die ze samen met twee vrienden heeft opgericht na haar masteropleiding Journalistiek & Media aan de UvA. Hiernaast is ze werkzaam als redacteur en videomaker voor onder andere De Wereld Draait Door en Human Factor TV.