De beste tools (I): Zo maak je multimediale verhalen
Nieuws |Vond je Snowfall geweldig, het multimediale verhaal van The New York Times over een lawine die zestien sneeuwsporters verzwolg? Dan kun je met deze tools je hart ophalen, want voor een multimediaal product heb je tegenwoordig niet per se een grote zak geld en een heel team nodig.
Sway
Snowfall is de moeder van de scrollverhalen. Sinds het verhaal in 2012 gepubliceerd werd, is er een tsunami aan multimediatools op de markt gekomen. Sway is zo’n tool en nog helemaal gratis ook. Je kan tekst, foto’s, video’s, maar bijvoorbeeld ook social media posts heel gemakkelijk drag ‘n droppen en embedden in je verhaal. Hierdoor is Sway heel erg geschikt voor een reportage waarin je veel andere bronnen wil laten zien.
Storyform
Na Snowfall kwam The Guardian met Firestorm. Het vernieuwende van dit verhaal was dat er minder tekst en meer beeld en audio is gebruikt. Wil je zo’n soort verhaal? Dan is Storyform geschikt. Bij deze tool ligt de nadruk, meer dan bij Sway, op het beeldverhaal en is daarom ook uitermate geschikt voor een scrolly waarbij je voornamelijk video en foto’s gebruikt en tekst een minder grote rol speelt. Deze tool biedt niet de mogelijkheid om social media toe te voegen.
Racontr
In de jaren na Snowfall ontstond er een lawine aan scrolly’s, die inmiddels weer een upgrade hebben gekregen. Journalisten maken hun verhalen interactief. Met Racontr kun je – behalve simpele scrollverhalen maken – ook flink uitpakken: van internetdocumentaires met verschillende verhaallijnen tot aan newsgames. Het is niet voor de beginner, maar probeer het gewoon eens. De gratis versie biedt genoeg mogelijkheid om mee te experimenteren.
Deze tools zijn geselecteerd door DigitalStory.Tools, een lijst met de beste 80 tools in 17 categorieën, die journalisten helpen bij het maken van digitale verhalen. DigitalStory.Tools is een initiatief van Hackastory, een community van journalisten, coders en designers.