De Innovatieregeling geïnnoveerd

Nieuws | Blogs
  • Peter Smet
  • 04 januari 2017
  • 568 woorden , 3 min. lezen

Na twaalf rondes, tientallen projecten en talloze evaluaties, toevoegingen en aanpassingen, hadden we besloten de Regeling Journalistieke Innovatie totaal te herzien. Het was een bijzondere ervaring: onze eigen regeling als een innovatieproject. We keken naar onze aannames, de risico’s en de methodes die we konden ontwikkelen om hypotheses te testen.
De nieuwe Regeling Journalistieke Innovatie zet de oude op z’n kop. We hebben het onderste uit de kan gehaald. Alles om nog sterker toegesneden te zijn op innovatieve kwaliteit en flexibel ondernemerschap. Met betere begeleiding, minder risico’s en grotere kans van slagen – en dat voor meer projecten.
Natuurlijk blijven we ons bewust van het ondernemersklimaat. Het merendeel van de start-ups mislukt, daar maken we ons geen illusies over. Je kunt niet alles laten slagen. Maar je kunt wel veel doen om onnodige mislukkingen te voorkomen. Als het misgaat, heeft dat vaak te maken met slechte planning, tunnelvisie en onnodige uitgaven. In de huidige regeling was dat niet altijd even makkelijk te stoppen. We hebben verschillende aanpassingen gedaan om mislukkingen te voorkomen, zoals het verplichte trainingsprogramma. Maar we wilden nog verder gaan.

Pilot of prototype

We kwamen uit bij de basis van de regeling. Tot nu toe kreeg de aanvrager subsidie voor de uitvoering van een heel project, een jaar lang. We hadden beperkt zicht op wat er in dat jaar gebeurde. Daardoor was het niet altijd mogelijk om op tijd verkeerde ontwikkelingen te spotten en begeleiding te bieden.
Dat gaan we nu dus anders aanpakken. Een aanvraag wordt veel doelgerichter. In plaats van voor een heel project, kan de aanvrager subsidie krijgen voor de ontwikkeling van een prototype of pilot. Een eerste versie van het gedroomde idee, dat stapsgewijs wordt ontwikkeld en aangepast. Telkens testen subsidieontvangers wat wel en niet werkt, met de juiste begeleiding.

Doorgroeien

Aan het einde van dat traject lossen we een belangrijk probleem op: het vinden van de markt. Een voet tussen de deur krijgen bij de juiste partij, blijkt vaak lastig. Daarom brengen wij de markt naar projecten toe.
We organiseren een groot publieksevenement. Met mediapartijen, investeerders en andersoortige financiers. De subsidieontvangers presenteren daar hun prototype of pilot. Zo komen ze direct in contact met degenen die bij willen dragen aan de verdere ontwikkeling.
Momentum is daarbij ook belangrijk. Als projecten niet tijdig aansluiting bij de markt vinden, versloffen ze. Teamleden gaan iets anders doen om rond te komen en het project wordt in de ijskast gezet. Daarom geven wij subsidieontvangers en co-financiers een extra steun in de rug. Wie binnen een maand na de presentatie een co-financier vindt, kan de investering door het Stimuleringsfonds laten matchen.

Ruwe diamanten

Niet iedereen zal een co-financier vinden. Ook wanneer de vermijdbare valkuilen worden ontweken, zal  niet elke start-up slagen. Die projecten leren ons wat wel en niet werkt. De kennis die daaruit voortkomt, kan de journalistieke sector veel leren.
Maar sommige projecten zijn ruwe diamanten. Projecten die innovatief zeer interessant zijn, maar voor ‘de markt’ nog te onzeker zijn om in te investeren. Deze diamanten moeten verder geslepen kunnen worden. Daarom reserveren we een klein gedeelte van de beschikbare subsidie voor de doorontwikkeling van deze projecten.
Zo gaan wij vol vertrouwen de nieuwe Regeling Journalistieke Innovatie in. Er verandert veel aan de inrichting, maar de doelstelling blijft hetzelfde: journalistieke innovatie in Nederland aanjagen. En daar worden we steeds beter in.
Foto: Myfuture.com
Meer informatie over de regeling vind je hier.
 

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.