De Pegel: Stella Braam geeft crowdfunding een twist

Stella-Braam-Koos-Breukel-e1491468107757

Freelancejournalisten Erwin van ’t Hof en Sjoerd Arends zijn benieuwd hoe andere journalisten hun werk financieren. In hun zoektocht naar nieuwe verdienmodellen, spreekt Sjoerd met Stella Braam. Bij gebrek aan bedrijfssponsoren zoekt de journalist particuliere investeerders voor haar boek.

“Het is veel moeilijker geworden om sponsors te vinden”, zegt Stella Braam. Ze probeert de financiering rond te krijgen voor GGZ: Verward? -Klem tussen de draaideuren, een boek over mensen die met geestelijke gezondheidszorg in aanraking kwamen. Daarom ging ze op zoek naar bedrijven die een bijdrage willen leveren.

Gesponsord boek

Braam maakte eerder gebruik van bedrijfssponsoren. In 2005 bracht ze het boek Ik heb alzheimer uit. Haar vader, die in 2003 gediagnosticeerd werd met de ziekte, ging undercover in een verzorgingstehuis. Braam tekende zijn verhaal op, mede dankzij hoofdsponsor Achmea. Haar boek ligt sinds 2005 in de schappen. In 2015 kwam een geüpdatete versie uit.

Ik gaf lezingen in binnen- en buitenland, veel in Duitsland en zelfs in China. Ik heb zes jaar van het boek geleefd

Dat boek leverde aardig wat geld op. Niet zozeer door het sponsorgeld en de royalty’s die ze kreeg na de verkoop van haar boek, maar door betaalde lezingen over alzheimer. “Ik gaf lezingen in het binnen- en buitenland. Veel in Duitsland en zelfs in China. Ik heb zes jaar van het boek geleefd”, zegt Braam.

Op zoek naar investeerders

Dat verdienmodel wilde ze nog een keer toepassen, maar nieuwe bedrijfssponsors vinden viel tegen. “Achmea geeft geen geld meer voor boeken. Alles wat zij uitgeven, moet nu direct te maken hebben met de zorg”, zegt Braam. Ze vermoedt ook dat het onderwerp van haar eerste boek aansprekender was. “Misschien is er meer sympathie voor oudjes dan voor mensen die doordraaien op straat”, zegt de journalist.

Goed, geen bedrijfsgeld dus. Maar Braam laat zich niet uit het veld slaan. Ze zoekt nu particulieren die in haar boek willen investeren. “Mensen die meer dan 2.000 euro in het project steken, krijgen het geld terug met vijf procent rente”, zegt Braam. Die rente betaalt ze van de royalty’s. Daardoor verdient ze niet zo veel aan de verkoop van haar boek, maar dat maakt Braam niet uit. Ze hoopt dat ze weer een aantal jaren kan leven van lezingen.

Hard werken

Om het boek te financieren, startte ze ook een ‘reguliere’ crowdfundingcampagne. Mensen kunnen een bedrag overmaken, in ruil voor een tegenprestatie. Een gesigneerd exemplaar van haar boek bijvoorbeeld, of een kop koffie met Braam herself. Op haar website vertelt Braam hoelang ze kan schrijven dankzij een donatie. Bij het kopje ‘100 euro’ staat: “Ik werk van 7 tot 7 vandaag!”

Een boek financieren is hard werken. Maar ik ben een ondernemer in hart en nieren

Het lijkt een gemakkelijke manier van geld verdienen, maar dat valt tegen. “Als iemand een klein bedrag overmaakt, treedt een hele winkel in werking. Dan moet je een bedankje sturen, iemands adres vragen, diegene in een lijst zetten.” En het vinden van donateurs gaat niet vanzelf. Om mensen te enthousiasmeren, twittert ze fragmenten uit haar nieuwe werk. “Die voorproefjes worden vaak geretweet en leveren veel donaties op”, zegt Braam.

Onderneming

Haar boek is een onderneming geworden, vertelt de schrijfster. Braam: “Ik sta er een beetje dubbel in. Een boek financieren is hard werken, maar ik ben een ondernemer in hart en nieren. Ik ben al 26 jaar zelfstandig en dat vind ik geweldig.”

Dit verhaal is onderdeel van De Pegel, een zoektocht naar nieuwe verdienmodellen voor freelancejournalisten. Stella Braam werd in eerste instantie geïnterviewd voor een verhaal over freelancejournalisten die hun werk laten sponsoren. Dat verhaal vind je op Blendle. Benieuwd welke onderwerpen nog meer aan bod kwamen? Kijk op De Pegel.

Foto door Koos Breukel

 

Deel dit artikel:

Over Sjoerd Arends

Sjoerd Arends doet onderzoek naar nieuwe verdienmodellen voor zelfstandige journalisten.

Reageer