Deze Deense nieuwsdienst bestaat volledig uit nieuwsbrieven
Nieuws |Føljeton startte begin 2015 als innovatieve nieuwswebsite met verhalenseries voor mobiel (Føljeton is Deens voor feuilleton). Zoals bij de meeste media fungeerde de nieuwsbrief slechts als kanaal om de verhalenseries verder te verspreiden. Maar juist de nieuwsbrief maakte lezers enthousiast, vertelt oprichter Oliver Stilling aan Niemanlab. “Toen dachten we: oké, laten we ons gevoel volgen en van de nieuwsbrief een hoofdproduct maken.”
Sinds januari is Føljeton volledig overgestapt op een dagelijkse nieuwsbrief. De brief is een mix van eigen stukken en verwijzingen naar artikelen van andere nieuwsmedia, over één specifiek thema. Zo zijn er verhalenreeksen over een asielcentrum in Kopenhagen en over de Franse president Macron in aanloop naar de Franse verkiezingen. “Ik zie ons als dienstverleners”, zegt CEO Søren Høgh Ipland hierover. Hij hoopt met Føljeton een routine op te bouwen bij de lezers. “Alsof je elke dag een kopje koffie koopt.”
Sinds de nieuwe strategie is de website – die nu 5.500 betalende abonnees bereikt – met 15 procent gegroeid. Toch zijn nog 3.000 abonnees nodig om de site winstgevend te maken, tot die tijd leven de makers van Deense overheidssubsidie. Een abonnement op Føljeton kost 49 Deense kroner (USD 7,55 dollar) per maand.