Deense omroep stopt als experiment met Facebook en krijgt aandachtiger publiek

Nieuws |

Daarover schrijft Digiday. TV Midtvest testte wat er gebeurde als de omroep geen gebruik meer zou maken van Facebook voor de verspreiding van artikelen en video’s. Dit was een reactie op de aankondiging van het platform in de toekomst minder nieuwsberichten op de tijdlijn te plaatsen.

Facebook-loze weken

40 procent van de TV Midtvest-bezoekers komen doorgaans via het sociale-mediaplatform. De twee Facebook-loze weken veroorzaakten een afname van 27 procent in het aantal site-bezichtigingen. Maar: de lezers en kijkers die kwamen besteedden gemiddeld 42 procent meer tijd op de nieuwssite en lazen gemiddeld 12 procent meer pagina’s per bezoek.
Normaliter, vertelt digitaal directeur Nadia Nikolajeva aan Digiday, moet TV Midtvest het hebben van een piek in bezoekersaantallen rond een populaire post. ‘Toen we het verkeer via Facebook wegnamen werd het bezoek ongelooflijk stabiel.’ Nikolajeva zegt een veel grotere afname van sitegebruik te hebben verwacht.
De omroep post inmiddels weer op het sociale-mediaplatform, maar beduidend minder dan voorheen.
Foto door Julien Widmer

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.