Nieuws | Kort nieuws
Amerikanen tussen de 18 en 34 jaar oud maken voor het eerst meer gebruik van digitale media dan dat ze televisie kijken en radio luisteren.
Dat blijkt uit het nieuwste rapport van Nielsen, over mediagebruik in de Verenigde Staten in het tweede kwartaal van 2016. Jongeren brachten gemiddeld 30 uur en 15 minuten per week door op hun computer, smartphone, tablet en ‘TV-connected devices’ (spelcomputers en dergelijke).
Daarmee streven digitale media qua tijdsaandeel radio en televisie (29 uur en 23 minuten) nipt voorbij. Wel is televisie overall nog steeds de meest geconsumeerde mediavorm, met 18 uur en 27 minuten per week.
De cijfers vertonen een groot verschil met hetzelfde kwartaal in 2015. Toen lag het digitale mediagebruik op 24 uur en 7 minuten; ruim zes uur minder dan nu. Voor alle digitale media geldt dat ze populairder zijn geworden, maar de smartphone maakte de grootste sprong met een toename van ongeveer 25 procent in wekelijks gebruik.