DROG wil jonge mensen immuun maken voor desinformatie

fake news generator

Maar liefst 17 projecten kregen onlangs een innovatiesubsidie van het Stimuleringsfonds toegezegd. Wat zijn de initiatiefnemers allemaal van plan? Vijf vragen aan Ruurd Oosterwoud van DROG.

Wat gaan jullie doen?

DROG maakt jongvolwassenen immuun voor desinformatie en andere misleiding op internet. Dat doen we met een Social Impact Game, waarin je zelf desinformatie maakt, en workshops op scholen en organisaties.

Hoe gaan jullie dat aanpakken?

In de eerste maanden van het jaar hebben we een pilot gedraaid. Toen hebben we een offline versie van ons idee gemaakt en getest. Dat werkte enorm goed en werd enthousiast ontvangen door de doelgroep. De kennis die we in die periode op hebben gedaan nemen we nu mee in het ontwerpen van een online versie van onze game. Met die game kan iedereen zijn eigen desinformatie maken door gebruik te maken van drogredenen, onbestaande experts, twitterbots, Macedonische nepnieuws-sites, et cetera. Alles wat je nodig heb om de kunstmatig de publieke opinie te kunnen kapen.

De game ontwikkelen we samen met het Haagse ontwerpbureau Gusmanson. In de komende drie maanden werken we toe naar de lancering. Dat betekent scenario’s bedenken, interactie ontwerpen, visueel vormgeven, technisch doorontwikkelen en heel veel testen.

Ruurd Oosterwoud
Ruurd Oosterwoud

Wat maakt jullie plan vernieuwend?

Nepnieuws (zelf hebben we het graag over desinformatie) is het afgelopen jaar een enorme hype geworden, maar dat was het nog niet toen het idee van DROG is ontstaan. Al sinds 2014 zijn we zowel academisch en beleidsmatig met het onderwerp bezig geweest en hebben we de kennis opgedaan om de hype van nu in perspectief te kunnen plaatsen.

Het idee is ontstaan vanuit de zoektocht naar een vorm om desinformatie bespreekbaar en inzichtelijk maken zonder te worden beticht van partijdigheid. Daarbij werken we vanuit de gedachte dat mensen het beste leren door dingen zelf te doen, anders is het maar saai en blijft de informatie slecht kleven. Het combineren van die uitgangspunten is voor het probleem van desinformatie een ideale combinatie die we nog nergens anders hebben gezien.

Hoe gaan jullie er geld mee verdienen?

We verdienen inmiddels al geld met workshops en lezingen over desinformatie. Naast de game hebben we namelijk een grote hoeveelheid expertise binnen DROG die we willen delen met scholen en organisaties. We merken namelijk dat veel docenten het een lastig onderwerp vinden om te bespreken, zowel vanwege het multidisciplinaire karakter van het probleem, als botsende wereldbeelden in de klas. Het is moeilijk om het onderwerp neutraal te bespreken. Maar ook voor bedrijven in de informatiesector is desinformatie een lastig probleem. Zo zijn we de afgelopen tijd al uitgenodigd bij ministeries, data-security bedrijven en internationale conferenties. Dat willen we in de komende maanden actief uitbreiden.

Hoe worden jullie deel van de oplossing voor nepnieuws en desinformatie, in plaats van deel van het probleem?

Wij maken mensen immuun. Daar heb je een beetje van het virus voor nodig, daar spelen we mee. We laten zien hoe het werkt zodat je het op tijd kunt herkennen. Onze game is daarbij een middel, maar levert geen product op. We moedigen iedereen aan om zijn of haar creatie te delen op Sociale Media, maar meer dan een lege huls zal het nooit zijn.

Deel dit artikel:

Reageer