Dylan van Rijsbergen: ‘We moeten het stille midden beter bereiken’
Nieuws | De Voorspellers
Dylan van Rijsbergen (50) is beleidsadviseur strategie en innovatie bij de NPO. Hij schreef meerdere boeken, waaronder De net-niet elite.
‘Van nieuwsapps tot podcasts tot sociale media: het medialandschap is zo versnipperd. Hoe bereik je het publiek dan nog? Daar denken we bij de NPO veel over na. Jongeren zitten bijvoorbeeld veel op Reddit. Als experiment is nieuwsplatform De Marker (BNNVara) daar dus ook aanwezig. Of neem de pop-up bus van onderzoeksplatform Pointer (KRO-NCRV) en radioprogramma Spraakmakers, die voor de verkiezingen weer het land in gingen om te onderzoeken wat er speelt in de regio.
Ook buiten de publieke omroep ontstaat meer publieksgerichte journalistiek. Zoals Kalm An van Omroep Gelderland, een mediaplatform dat zich specifiek richt op plattelandsjongeren in de noordelijke en oostelijke grensstreek. Daar krijgen de jonge journalisten hulp van buurtmakers in de regio. Die maken zelf video’s voor Instagram- en TikTok-kanalen en geven tips voor onderwerpen – van carbid schieten tot de problemen op de woningmarkt. Kalm An gaat echt náást de doelgroep staan, en spreekt ze in hun taal aan. Hyperlokaal en heel niche, en dat werkt. Het aantal reacties en het bereik is groot.
Mensen helpen
Ook het Canadese The Green Line vind ik erg inspirerend. Dit lokale nieuwsmedium in Toronto biedt concrete oplossingen en handvatten om zelf actie te ondernemen. Met als doel: zorgen dat inwoners blijer zijn in hun stad. Deze trend wordt ook wel ‘journalism as a service’ genoemd. Hoe kunnen we de doelgroep écht helpen? Van zulke oplossingsgerichte journalistiek gaan we in 2026 meer zien, voorspel ik.
De Duitse krant Die Zeit heeft zelfs een eigen café in Berlijn. Daar gaan redacteuren met hun publiek in gesprek. Steeds meer podcasts doen dat ook. Ik hoop op nog meer van dat soort fysieke evenementen in 2026. Want de tijd is voorbij dat je als journalist op een objectieve pilaar kon gaan zitten om van daaruit verslag te doen.
Je moet als journalist tussen de mensen gaan staan. Dat is volgens mij dé manier om nieuwsmijding tegen te gaan. Dat probleem mogen we wat mij betreft absoluut achterlaten in 2025. Nieuwsmijding ligt niet zozeer aan het publiek, vooral aan het aanbod. Veel media zijn nog te erg gericht op scoren door extremen uit te vergroten.
Genuanceerde discussie
Maar we moeten ook het stille midden bereiken. Een interessant initiatief op dat vlak is de Public Spaces Incubator: een samenwerking tussen zes internationale mediabedrijven. De bedoeling is dat mensen op een niet-polariserende manier in gesprek gaan. Daar hebben ze handige online tools voor. Zoals een comment slider, waarmee bezoekers aangeven of ze het eens of oneens zijn met een stelling. Een inclusieve tool voor genuanceerde discussies. Zo voorkom je dat de luidste stemmen het debat laten ontsporen, terwijl het stille midden niets durft te zeggen. KRO-NCRV en de EO experimenteren hier al mee.
Een belangrijke vraag blijft natuurlijk wel: leveren experimenten genoeg op – qua bereik en impact? Zo heeft de NOS een tijdje gewerkt met livestreams op Twitch. Daarmee bereikten we gemiddeld zo’n 13.000 mensen per uitzending en ze leverden veel positieve reacties op. Voor de NOS als omroep is dat bereik echter best niche, dus uiteindelijk is ervoor gekozen andere prioriteiten te stellen. Maar dat hoort bij innovatie. Laat je daar dus niet van weerhouden en durf te experimenteren.’
Portret: Chuan Ming Ong
De voorspellers 2026
Wat staat de journalistiek te wachten? We blikken vooruit op een nieuw jaar. Twaalf journalisten en andere mediakenners vertellen wat ze van 2026 verwachten. Bekijk ze allemaal.
