Een site zo soepel als een Instagram-story, dat moet Tappable mogelijk maken

Tappable

Het toevoegen van ‘stories’ is een goudmijn gebleken voor sociale media als Snapchat en Instagram. Doordat gebruikers soepel door het beeld heen kunnen swipen, blijven ze vaak lang hangen. ‘Waarom deze succesformule dan niet implementeren op gewone sites?’, aldus de Belgische ‘familie-startup’ Tappable, die via de Accelerator de journalistieke markt wil veroveren.

Het idee vooraf

Wat betreft de technologie om makkelijk stories te maken voor mobiele websites, wist Tappable – bestaande uit vader Hans Pauwels en zijn twee zoons – al dat hun product werkte. Pauwels: ‘We hebben de software al succesvol gebruikt bij een startup in Kenia (waar ze financiële voorlichting gaven, red.) dus het product-gerelateerde deel hoefden we niet te testen. In de Accelerator wilden we vooral een marketingstrategie onderzoeken.’

Het resultaat

‘Met betrekking tot marketingcampagnes hebben we alles getest wat we konden bedenken. Daarbij hebben we vooral ingezet op ‘awareness’ en acquisitie’, vertelt Pauwels. Met ‘awareness’ bedoelt hij: mensen laten weten dat de technologie van Tappable bestaat. Een van de laatste experimenten was het in kaart brengen van de belangrijkste media-adviesbureaus in Nederland. ‘Zo kwamen we uit op een lijst van 160 mensen, die we allemaal hebben benaderd. Voor ons was het experiment geslaagd als er vier afspraken uit zouden voortvloeien, maar nu zitten we met vrijwel alle grote bureaus aan tafel.’

De les

‘Zonder de Accelerator hadden we op een kwart gezeten van wat we nu bereikt hebben. We hadden vóór de Accelerator al onze eigen doelen gesteld, maar hebben die veel sneller behaald. Niet alleen door het geld, maar ook door de structuur die het programma biedt. Daardoor hebben we heel veel geleerd over hoe je als team kan samenwerken – ook nu we er een aantal freelancers bij hebben.’

De toekomst

Tappable is op dit moment in ‘private beta’, wat betekent dat specifieke geïnteresseerden het product al kunnen testen. Volgens Pauwels zijn er 1.200 bedrijven die al toegang hebben gevraagd. ‘Daartussen zitten onder meer RTL en DPG Media. We kunnen dus gaan cherry picken wie het snelst toegang krijgen.’

Tappable op Media van Morgen

Ontmoet team Tappable en de andere deelnemers aan de SVDJ Accelerator 2019 op het congres Media van Morgen!

Foto: het team van Amber Script, door A.M. Minnaard Fotografie

Over Sjors Hofstede

Sjors Hofstede studeerde communicatiewetenschappen en journalistiek, en werkt als freelance journalist voor onder meer de Volkskrant, SvdJ.nl en Omroep West. Eerder werkte hij voor Blendle en Vrij Nederland.