Email is dood, leve de persoonlijke nieuwsbrief

Journalisten ontdekken de kracht van een persoonlijke nieuwsbrief. De populaire dienst Revue maakt het ze makkelijk. “Honderd nieuwsbriefabonnees zijn waardevoller dan 100.000 twittervolgers.”

Als techjournalist bij NRC leest Wouter van Noort doorlopend interessante stukken, die hij graag wil delen met anderen. Lange tijd wist hij niet goed hoe: voor de krant kon hij er niet altijd wat mee en op Twitter vervlogen ze algauw in de wervelwind van linkjes – zonde.

Iets meer dan anderhalf jaar geleden ontstond het idee voor een nieuwsbrief. “Rond die tijd werd duidelijk dat nieuwsbrieven een heel effectief verspreidingsmechanisme zijn. Privémail is voor de rest eigenlijk dood, maar iedereen heeft nog wel e-mail en op smartphones staat standaard een mail-app. Het is braakliggend terrein.”

Waar ik zelf enthousiast van word is leidend

Van dat braakliggende terrein koloniseerde Van Noort een stukje met zijn nieuwsbrief Future Affairs, over onze technologische toekomst. Elke editie, verstuurd via de dienst Revue, bevat ongeveer tien linkjes, voorzien van een korte samenvatting of mini-analyse. Af en toe staat er een grafiek of infographic in – filmpjes kunnen tot zijn spijt (nog) niet. Dankzij lezersdata leert hij steeds beter wat werkt. “De laatste tijd klikken mensen bijvoorbeeld op alles wat over blockchain gaat. Daar houd ik rekening mee, maar ik laat me er niet door dicteren: waar ik zelf enthousiast van word is leidend.”

Frustratie

Op het moment van schrijven heeft Van Noort een kleine 1.300 abonnees, en dat is veel voor nieuwsbriefbegrippen. Een emailrelatie is namelijk betekenisvoller dan iemand volgen op Twitter, zegt Revue-oprichter Martijn de Kuijper. “De gemiddelde openratio van via ons verstuurde nieuwsbrieven is meer dan vijftig procent. Zie dat maar eens via een app, Twitter of Facebook te bewerkstelligen. Ik zou bijna zeggen dat honderd nieuwsbrieflezers waardevoller zijn dan honderdduizend volgers.”

Ik raak met lezers in gesprek, dat kan via NRC niet echt

Van Noort is in goed gezelschap. Zo verstuurt RTL-correspondent Stefan de Vries een nieuwsbrief over de Franse politiek en vergaarde diens NOS-collega in de VS, Arjen van der Horst, al meer dan dertigduizend (!) abonnees met zijn brief over Donald Trump. Beiden gebruiken Revue. En bij De Correspondent hebben alle correspondenten sinds kort een eigen nieuwsbrief.

Het idee werd bij De Kuijper geboren uit frustratie over Twitter. “De mensen die ik volgde zaten vaak in andere tijdzones. Ook raakte Twitter steeds meer overspoeld, waardoor ik wat ik écht van mensen wilde lezen miste.” Hij ontdekte de persoonlijke nieuwsbrief van technologie-expert Benedict Evans, die wekelijks deelde wat hij die week gelezen had. “Ik dacht: dit is briljant, een veel betere manier om content te cureren en te delen.”

noort

Van Noort vindt de term personal branding niet helemaal op hem van toepassing. Wel fungeert zijn nieuwsbrief als weg waarlangs bronnen hem vinden. “Lezers van mijn nieuwsbrief zijn sneller geneigd om mij te bellen dan een andere journalist. Het is een beetje een nieuwe variant op netwerken op congressen of symposia. Ik stel ook regelmatig vragen, om voor elkaar krijgen dat ik echt met lezers in gesprek raak. Via een krant als NRC kan dat niet echt.”

Plezier

Nuttig dus, maar het plezier staat voor Van Noort voorop. Dat is merkbaar: de brief is losjes geschreven. Ook andere journalisten steken hun brieven ontspannen en persoonlijk in. Zo vertelt journalist Jerry Vermanen in zijn nieuwsbrief over datajournalistiek dat hij tijdens een griepje de serie Twin Peaks heeft ge-bingewatched (“holy shit episode 8!”) en meldt De Correspondent-uitgever Ernst-Jan Pfauth in de zijne dat hij gaat trouwen.

Kan de persoonlijke nieuwsbrief een serieuze inkomstenbron voor journalisten worden? De Kuijper ziet wel kansen om nieuwsbrieven te gelde te maken middels sponsoring, een donatieknop of betaalde abonnementen. Maar Van Noort is daar niet mee bezig. “Het kan werken als je heel groot groeit en in een niche een toegevoegde waarde bieden waar mensen écht behoefte aan hebben. Maar voor mij is het echt een hobby, dat moet je misschien niet besmetten met verdienmodellen.”

Vijf nieuwsbrieven over media en innovatie:

Future Affairs [ca. 1300 abonnees]

Over: onze technologische toekomst

Van: Wouter van Noort, techjournalist NRC

Medianieuwsbrief [3000+]

Over: innovatie in de media

Van: Ernst-Jan Pfauth, uitgever De Correspondent

Klikdinges [ca. 125]

Over: datajournalistiek

Van: Jerry Vermanen, datajournalist KRO-NCRV

Elger van der Wel [500+]

Over: innovatie in de media

Van: Elger van der Wel, media-innovatie-expert

Change media for good [ca. 800]

Over: uitgeven en mediamarketing

Van: Xavier van Leeuwe, directeur Marketing & Data bij NRC

 

Over Menno van den Bos

Menno van den Bos is freelance journalist en schrijft over media en maatschappij. Hij werkt voor Vrij Nederland, NRC, VICE en SVDJ.nl.

Reageer

Geef een reactie

*