Facebook-tijdlijn verandert: posts van media krijgen minder nadruk

Nieuws |

De komende maanden zullen de veranderingen al te zien zijn in het zogeheten nieuwsoverzicht van Facebook, de timeline die gebruikers als eerste zien als ze het sociale netwerk openen. ‘Verwacht meer te zien van vrienden, familie en groepen’, schrijft Facebook-baas Mark Zuckerberg in een post op Facebook.
De algoritme-aanpassing is slecht nieuws voor media die voor hun verkeer afhankelijk zijn van Facebook. ‘Het gaat grote impact hebben op uitgevers, we gaan veel minder nieuws organisch (niet betaald, red.) zien in onze nieuwsoverzichten,’ zegt Laura Hazard Owen van Harvard University’s Nieman Journalism Lab tegen de BBC.

Facebook vs. clickbait

Het afgelopen jaar zagen veel nieuwssites het bezoek via een verwijzing op Facebook al flink kelderen. Facebook probeert al een tijdje clickbaitachtige content, van pandavideos tot sensationeel nieuws over pedofilienetwerken die gerund worden door Hillary Clinton, minder prioriteit te geven.
Volgens The Wall Street Journal zou Facebook onderscheid willen gaan maken tussen clickbaitmedia en mediamerken met een goede reputatie. Op basis van een aantal criteria, bijvoorbeeld de mate waarin gebruikers willen betalen voor nieuws van een nieuwsmerk, wordt dan bepaald hoe hoog het nieuws in de tijdlijn terechtkomt.

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.