Financial Times bindt lezers aan zich door te meten hoeveel ze weten

financial times

Stel, je leest op een krantensite een artikel over Brexit. Vervolgens verschijnt er een metertje dat aantoont dat je kennis over dat onderwerp nu met 20 procent is gestegen. Zou dat je aansporen meer te lezen? De Britse Financial Times denkt van wel, en lanceert deze zomer daarom een ‘kenniskwantificatietool’.

De Financial Times ontwikkelt al jaren innovatieve manieren om lezers aan zich te binden. Zo is er MyFT, waarmee digitale abonnees  gepersonaliseerde homepages en nieuwsbrieven kunnen creëren. Door nieuwe ‘gamification’-technieken te introduceren, willen ze er nu ook voor zorgen dat lezers inzicht krijgen in de ‘kenniswaarde’ die een artikel met zich meebrengt.

Het idee is dat die inzichten zullen leiden tot meer en langer gebruik van de website en apps, met meer abonnee-inkomsten als gevolg. James Webb, productmanager bij de Financial Times, legt uit: ‘Uit onze eigen data-analyses weten we dat er een sterk verband is tussen gebruiksintensiteit en de kans dat iemand zijn abonnement verlengt of uitbreidt. Zo zien we bijvoorbeeld dat MyFT-gebruikers een 86 procent hogere “engagement score” hebben dan niet-gebruikers. We zien deze tool als een goede kans om die verbinding met onze lezers te versterken.’

Information overload

Voor het ontwikkelen van de ‘kenniskwantificatietool’ werkt de Financial Times samen met technologiebedrijf :CRUX. Oprichter Barak Ronen zegt dat de techniek nog niet eerder is toegepast voor journalistieke producten. ‘Wat deze aanpak voor media interessant maakt, is dat we gamification gebruiken om het fenomeen van ‘information overload’ tegen te gaan.’

Het prototype wordt in de komende maanden gebouwd met input van een testpanel dat bestaat uit lezers. De vraag die daarbij centraal staat, is: welk soort spel willen lezers spelen terwijl ze kennis opdoen? Ronen: ‘Misschien blijkt dat ze geïnteresseerd zijn in het grotere plaatje, dat laat zien hoeveel kennis door de tijd is vergaard. Dan kunnen we inzetten op bijvoorbeeld een dashboard-functie waarin je dat allemaal kunt terugvinden. Of ze willen de tool niet tien keer per dag zien bij elk kort artikel, maar slechts twee keer per week, als ze de tijd hebben om een uur te researchen.’

Spelenderwijs

De tool zal in eerste instantie worden getest binnen MyFT, waar abonnees al hebben ingesteld welke onderwerpen ze interessant vinden. Uiteindelijk hoopt het team kenniskwantificatie ook in te zetten om nieuwe abonnees te werven. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door mensen de tool te laten proberen voordat ze de paywall te zien krijgen. Ronen: ‘Het is van belang dat we aansluiten bij het natuurlijke leesproces: iemand leest een artikel en we vertellen hoeveel kennis dit hem of haar heeft opgebracht. Die eerste stap moet zo laagdrempelig mogelijk zijn. Daarna brengen we ze spelenderwijs in aanraking met meer content.’

‘Wat mis je nog’ versus ‘Wat heb je bereikt’

Tijdens de testfase, die in april begint, wil het team veel experimenteren. Een van de meest interessante vraagstukken gaat uit van het verschil tussen een positieve en een negatieve benadering. Reageert een lezer beter op een schouderklopje, dan zou de tool bijvoorbeeld een metertje kunnen tonen dat laat zien dat zijn huidige kennis over Brexit met 10 procent is verbeterd door het lezen van een bepaald artikel. Maar blijkt dat een ‘strengere’ aanpak werkt, dan zou het een nieuwsbrief kunnen zijn, waarin staat: ‘je hebt deze artikelen gemist, waarmee je je kennis 10 procent kunt opschroeven.’

Ronen: ‘Onze vraag is: wat zorgt ervoor dat mensen uiteindelijk de beste stukken lezen? Kijken ze vooruit of blikken ze terug? Denken ze: wat is mijn volgende stap in mijn kennisvergaring? Of: wat heb ik tot nu toe gelezen en hoe ben ik tot mijn huidige niveau gekomen? Hoe meer we hierover leren, hoe beter we de tool op maat kunnen maken.’

Geloofwaardigheid

Webb verwacht dat de tool bij uitstek geschikt is voor de doorgaans iets jongere digitale lezers. ‘Dat zijn veelal professionals met weinig tijd, die de Financial Times lezen voor hun werk. Ze willen een mening kunnen vormen over onderwerpen die voor hun baan en sector van belang zijn.’

Het is daarbij wel cruciaal dat de tool als overtuigend wordt ervaren. Zal het bijvoorbeeld echt mogelijk zijn om een exact kennispercentage te geven, of is dat te specifiek? En hoe herkent de meter het verschil tussen iemand die alleen op een artikel klikt en iemand die het ook daadwerkelijk uit leest? Het succes van de gamification-aanpak zal afhangen van in hoeverre FT-lezers bereid zijn het ‘spelletje’ mee te spelen.

Foto: een artist impression van hoe de kenniskwantificatietool eruit zou kunnen komen te zien. Het definitieve ontwerp is nog in ontwikkeling. © Financial Times

Deel dit artikel:

Over Danielle Batist

Danielle Batist is journalist in Londen en medeoprichter van het Constructive Journalism Project. Ook runt ze Journopreneur: een training- en consultancyservice voor journalisten die willen ondernemen en innoveren.

Reageer

Geef een reactie

*