Follow The Money start met gamification

Nieuws | Nieuws

“We merken dat het niveau bij de discussies over onze artikelen bijzonder hoog is en eigenlijk een hele laag toevoegt”, vertelt Arne van der Wal, uitgever bij Follow the Money (FTM). “We willen kijken wat we met deze laag kunnen doen. Onze lezer heeft niet alleen een mening, maar komt vaak ook met bruikbare informatie.” Het project ontvangt hiervoor € 27.000 subsidie uit de Persinnovatieregeling.

Van der Wal noemt als voorbeeld Stackoverflow, een online community voor programmeurs. “Die website wordt bijna volledig door het publiek gemaakt. Voor bijdrages krijgen de bezoekers punten en een bepaalde status. Dat maakt het aantrekkelijk om mee te doen met de discussies.”

Publiek belonen

Lezersbijdragen op nieuwswebsites zijn natuurlijk allesbehalve nieuw. Van der Wal ziet dat ook in, maar heeft kritiek op de manier waarop nieuwswebsites met lezersbijdragen omgaan: “Met alle respect voor die mogelijkheden, maar ik zie het toch vaak als een soort veredelde tiplijn.” Dat auteurs steeds vaker reageren op lezersbijdragen, zoals bij De Correspondent, is volgens Van der Wal een stap in de goede richting. “Wat ik bij hen nog vind ontbreken, en waar wij dus een stap verder in gaan, is het publiek ook belonen voor hun bijdrage, waardoor het leuker wordt om mee te doen.”

Het gaat niet worden zoals het sparen van airmiles

Van der Wal wil het publiek belonen door middel van ‘gamification’: het toevoegen van bepaalde spelelementen waardoor het leuker moet worden om de artikelen of dossiers over bepaalde onderwerpen te volgen en er aan bij te dragen. Hoe het systeem van FTM er precies uit gaat zien, is iets waar Van der Wal en zijn collega’s hard over nadenken: “De eerste stap is kijken welke spelelementen en beloningen kunnen werken. Een paar beloningen hebben we bedacht, zoals badges, waarderingen en alerts.” Of er ook fysieke beloningen gaan komen, weet Van der Wal nog niet. “Als iemand heel actief is, kunnen we dat bijvoorbeeld belonen met een lidmaatschap van FTM. Maar het gaat niet worden zoals het sparen van airmiles.”

Jaarverslagen doorpluizen

“We moeten vooral onderzoeken welke elementen we kunnen gebruiken bij verschillende artikelen”, vervolgt Van der Wal. “Sommige journalistieke onderzoeken lenen zich hier totaal niet voor, omdat de journalist op de achtergrond moet opereren. Onderzoeken waarbij veel data verwerkt moet worden, denk aan jaarverslagen die doorgeplozen moeten worden, dáár kun je de crowd voor inzetten.”

De rol van de journalist blijft behoorlijk. De journalist regisseert, duidt, maar is ook factchecker

Gaat het publiek van FTM dat wel leuk vinden, het doorpluizen van jaarverslagen? “Ik ben daar niet bang voor, maar het is wel een risico. Daarom zetten we een samenwerking op met gamedeveloper Huckleberry, die hier heel goed in is.”

De oprichter van Huckleberry, Marijn Harinck, was onder meer betrokken bij Squla, een leerplatform voor scholieren. Ook was hij als CEO van het inmiddels failliete UnitedGames betrokken bij de Volvo Ocean Race Game. Bij dat spel bepaalden de spelers zelf de koers van één van de boten, wat op een gegeven moment leidde tot een podiumplaats voor de betreffende boot.

Journalist als regisseur

Dat is volgens Van der Wal de kracht van wisdom of the crowds. Een check door de redactie moet in de ogen van Van der Wal zeker blijven bestaan. “De rol van de journalist blijft in onze optiek behoorlijk. De journalist regisseert, duidt, maar is ook de factchecker.” Om de redacteuren van FTM te helpen wordt in het cms een game-dashboard ontwikkeld waarmee de redacteur het proces kan regisseren. “De redacteur zal echt een omslag moeten maken. Ze krijgen een training in samenwerking met Huckleberry. Maar wat we doen is nieuw, dus we zullen vooral onszelf moeten gaan trainen.”

Van der Wal wil zo snel mogelijk beginnen met het ontwikkelen en testen van verschillende elementen. In de tweede helft van het jaar moet ten minste één groot onderzoek komen waarbij de ‘gamification’-elementen echt zijn toegepast. Van der Wal: “Al met al gaat het om één ding, en dat is engagement. Onze bezoekers moeten graag op onze site willen komen en betrokken raken bij de totstandkoming van een verhaal. En ook voor mensen die zelf niet actief meedoen, moet het leuk zijn om het verhaal te volgen.”

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.