Hoe populair zijn de chatbots van NOS, Jinek en NRC?

schermafbeelding-2017-01-05-om-16-03-40

In 2017 kwamen verschillende Nederlandse media met een chatbot op Facebook Messenger. Waarom? En werkt het een beetje? Een rondgang langs NOS, KRO-NCRV (Jinek) en NRC.

IMG_9201NOS Update

In de lucht sinds: 19 januari

Opzet: Elke werkdag om 12.00 uur een nieuwsoverzicht + de mogelijkheid om nieuws over een specifiek onderwerp op te vragen (bijvoorbeeld: ‘Mark Rutte’)

Aantal gebruikers: Ongeveer vijfhonderd

Lara Ankersmit, Hoofd Digitale Media van de NOS: “Toen Facebook de mogelijkheid van chatbots in Messenger aankondigde, hebben we een wedstrijd uitgeschreven voor het beste idee. Die werd gewonnen door Botboys en met hen hebben we NOS Update ontwikkeld. NOS Update stuurt elke dag een aantal artikelen, ingeladen via onze RSS-feed. In de toekomst zou ik het nieuws graag meer ín de Messenger-app zelf brengen in plaats van via links.”

“NOS Update is een experiment om te kijken of Messenger interessant is. Gaan mensen het gebruiken in plaats van de NOS-app? Maar ook: hoe breng je het nieuws in een omgeving als deze? We weten nog niet precies wat mensen van een chatbot willen. Misschien moeten we meer verdieping bieden, of een meer persoonlijke toon aanslaan. Voor de ontvanger zelf is het ook nog even zoeken.”

“We wilden hiermee graag mensen bereiken die nu niet snel naar de NOS-app gaan. Het is nog te vroeg om te zeggen of we die doelgroep bereiken. Sommige goeroes en onderzoekers zeggen: mensen downloaden straks geen losse apps meer, maar willen alles in messaging apps ontvangen. Dat is de theorie, in de praktijk is dat nog niet zo.”

Jinek (KRO-NCRV)

In de lucht sinds: 5 januariIMG_9202

Opzet: Elke dag een interessant artikel ‘van Eva’, updates over de gasten in de talkshow en/of hoogtepunten uit de uitzendingen

Aantal gebruikers: Onduidelijk. Wel: 30.000 kliks in de eerste maand

Ali Haselhoef, digitaal conceptontwikkelaar KRO-NCRV: “Eva Jinek wordt steeds populairder, maar was vreemd genoeg nog nauwelijks vertegenwoordigd op internet. Daarom hebben we haar een eigen online platform en een chatbot gegeven. In de chatbot brengt Eva nieuwsartikelen op een persoonlijke manier, voorzien van haar eigen invalshoek. Soms schrijft ze zelf iets, bijvoorbeeld over het vrouwenquotum.”

“Bij deze invalshoek past ook een betrokken benadering van het publiek. Je wordt bij je voornaam genoemd en kunt zelf kiezen welke pushberichten je wilt ontvangen. Je kunt ervoor kiezen om alleen leestips of alleen updates over de gasten in de talkshow te krijgen. De kracht is dat we dagelijks pushberichten kunnen sturen. Dit blijkt een makkelijke manier om mensen dagelijks naar de site te krijgen.”

“In de volgende versie willen we dat gebruikers zich kunnen abonneren op specifieke thema’s waar Eva zich mee bezighoudt, zoals Amerika of feminisme. Daarnaast willen we meer communicatie tussen de bot en de gebruiker. Bijvoorbeeld dat mensen suggesties kunnen doen voor onderwerpen of gasten. Tot slot willen we onderzoeken of we met een zelflerend algoritme Eva ‘persoonlijk’ antwoord kunnen laten geven op vragen.”

IMG_9204NRC Update

In de lucht sinds: 16 februari

Opzet: Dagelijks het beste van NRC + desgewenst updates over onderwerpen als Economie en Lifestyle

Aantal gebruikers: “Enkele honderden aanmeldingen in het eerste weekend”

Wieland van Dijk, chef online NRC: “Op WhatsApp hebben we al een chatdienst, en die is heel succesvol. We wilden kijken of we iets soortgelijks kunnen doen op andere platformen. En op Facebook zit natuurlijk verreweg het grootste publiek. We hebben geen specifieke doelgroep op het oog, al hopen we een beetje dat we met NRC Update meer jongere lezers bereiken.”

“Het kunnen opvragen van nieuws uit een categorie, zoals Economie, is nu de belangrijkste toegevoegde waarde. We willen de functionaliteit graag nog geavanceerder maken, met meer interactie. Een geavanceerdere versie zou persoonlijker zijn: je zou de chatbot van alles kunnen vragen en echte gesprekken krijgen. Daar denken we nog erg over na. De huidige versie is een vingeroefening.”

“Veel media zijn nu met dit onderwerp bezig. Het zal me niet verbazen als er op korte termijn nog meer opduiken. Ik ben voorzichtig enthousiast over chatbots, maar het is afwachten hoe het zich ontwikkelt. We hoeven geen honderdduizenden gebruikers, maar het is niet geslaagd als het er twintig zijn.”

 


 

Deel dit artikel:

Over Menno van den Bos

Menno van den Bos is freelance journalist en antropoloog. Hij schrijft over van alles, maar het meest over media.

Reageer