Journalistieke evenementen zijn populair, maar een verdienmodel ontbreekt vaak

Nieuws | Nieuws

Journalistiek als evenement: het lijkt een gat in de markt. Publiek enthousiast, journalisten enthousiast.  Voor de Franse krant Le Monde zijn live evenementen inmiddels onmisbaar. ‘Een paar jaar geleden bedachten we dat we een nieuw soort relatie met ons publiek moesten opbouwen. In een tijd waarin meer en meer digitaal gebeurt, blijken mensen juist behoefte te hebben aan ontmoetingen, in ons geval met redacteuren’, zei Louis Dreyfus, CEO van Le Monde, onlangs op het International Journalism Festival in Perugia.

Journalisten in de spotlights

Met 25.000 bezoekers is het jaarlijkse vierdaagse Le Monde Festival inmiddels een daverend succes. Le Monde organiseert nu dertig evenementen per jaar. Niet alleen in Frankrijk, maar ook in andere Franstalige landen. ‘Festivals zijn voor ons een goede manier om journalistiek te bedrijven’, zegt Dreyfus. ‘Informatie is vaak anoniem, publiek loopt weg en verdienmodellen staan onder druk, maar mensen komen massaal op onze evenementen af en willen luisteren naar verhalen. We zetten onszelf op de kaart: Le Monde zwengelt het debat aan. Daarnaast zetten we onze journalisten en hun talenten in de spotlights.’ Le Monde Festival maakt inmiddels winst.

Nieuw publiek

Ook voor de Financial Times hebben journalistieke evenementen meerwaarde. ‘De Financial Times heeft een imagoprobleem. Mensen denken dat we alleen schrijven over de economie en de zakenwereld,’ zegt Renée Kaplan, hoofd audience engagement bij de Times. De krant lanceerde FT Engage om mensen aan te trekken die uit zichzelf niet snel de Financial Times zouden lezen. ‘We wilden laten zien dat ons merk toch relevant voor hen is. Maar hoe bereik je een andere doelgroep? Mensen zijn altijd geïnteresseerd in nieuwsredacties. We begonnen met evenementen op de redactie, waarbij we mensen uitnodigden voor een drankje en een gesprek met onze journalisten’, legt Kaplan de strategie uit.
FT Engage is nu een maandelijks terugkerend evenement, waarin steeds een ander onderwerp centraal staat. Van voetbal tot buitenlandpolitiek en gender pay gap. Het concept slaat aan, de avonden zijn altijd uitverkocht. Kaplan: ‘Bezoekers van onze evenementen bezoeken onze website nadien 300 procent meer.’

Journalistiek theater

Het Deense Zetland blinkt uit in journalistieke evenementen. Het nieuwsmedium trekt volle zalen met Zetland Live, een journalistiek theater. Shows van 90 minuten, waarbij maximaal veertien verhalen langskomen. ‘Met live evenementen kun je boeiende mensen op het podium zetten over wie je al een jaar verhalen schrijft. Oog in oog staan met het publiek is zowel voor onze journalisten als geïnterviewden een geheel nieuwe ervaring’, zegt Jakob Moll, co-founder en CEO Zetland. Inmiddels heeft hij 35 shows achter de rug en zijn er 15.000 tickets verkocht.

Rocksterren

In alledrie de voorbeelden vergroten de evenementen de betrokkenheid met de achterban, en komen er nieuwe doelgroepen op af. Dat is waardevol nu online nieuws overal te verkrijgen is, en het steeds moeilijker blijkt om nieuwe abonnees te trekken. Het motiveert daarnaast de journalisten, die ineens ‘rocksterren zijn’, zegt Jakob Moll: ‘Iedereen praat maar over het vertrouwen in journalistiek dat teruggevonden moet worden, het is bijzonder om journalisten en publiek samen te kunnen brengen.’
Toch kleeft er een nadeel aan de journalistieke evenementen. Ze zijn duur en de resultaten zijn moeilijk meetbaar. Zijn mensen nadien echt meer betrokken en hoe lang blijven ze dat? Journalistieke evenementen vereisen vooral een goede strategie, maar het ontbreekt vaak aan een verdienmodel. Zo is voor de Financial Times winst niet het doel; de krant speelt quitte en is daar tevreden mee. Het engagement groeit, en journalisten op de redactie doen inspiratie en contacten op bij de evenementen. Maar meer betrokkenheid betekent niet automatisch meer geld in het laatje. Renée Kaplan: ‘De vraag voor de toekomst is: willen we de evenementen uitbreiden, willen we er een verdienmodel aan verbinden?’

Strategische waarde

In het geval van Zetland, waar evenementen vanaf de start onderdeel zijn van het mediamerk en meteen een daverend succes waren, zijn er andere uitdagingen. ‘Je moet iets met de betrokkenheid die ontstaat. Hoe ga je die stroomlijnen, hoe leidt dat weer tot iets nieuws?’ zegt Jakob Moll.  Voorop staat dat Zetland de shows moet blijven koppelen aan het medium. ‘We kunnen te gekke optredens doen, maar mensen moeten de connectie blijven voelen met onze missie,’ zegt Moll. Zetland kan volgens hem niet zonder de evenementen. ‘De strategische waarde is groot. Onze onderneming bestaat dankzij investeerders. Door onze evenementen verbinden we aandeelhouders, investeerders, partners en onze medewerkers met het publiek. De evenementen zijn de brandstof die ons gaande houdt.’

Foto door Peter Lewicki via Unsplash

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.