Media Distillery laat journalisten focussen op kwaliteit en creativiteit

Spotten, het gedetailleerd uitschrijven van filmfragmenten, is een tijdrovende taak voor journalisten. Daarom wil Media Distillery met Media Distillery On Demand die klus op zich nemen. “Wij willen dat journalisten meer tijd krijgen om te focussen op het creatieve proces, daar ligt de kracht van de journalistiek.”

Media Distillery werd in 2014 opgericht door Joost de Wit en Geert Vos. Het bedrijf richt zich op het inzichtelijk en doorzoekbaar maken van audio- en beeldfragmenten. “Voor de oprichting van Media Distillery werkte ik bij TNO, daar zag ik hoe groot de impact van nieuwe technieken op de journalistiek kan zijn. Technieken die ik vanzelfsprekend vond, waren voor de journalistiek heel vernieuwend. Dat vind ik het belangrijkste; dat nieuwe technieken gebruikt worden en daadwerkelijk voor verandering zorgen”, vertelt de Wit.

De technische vooruitgang in de journalistiek blijft volgens het team van Media Distillery achter, omdat redacties minder geld hebben dan commerciële partijen. “Veel technieken die we voor bedrijven ontwikkelen, zijn echter ook relevant voor journalisten. Een goed functionerende journalistiek is heel belangrijk. Daarom gebruiken we graag elementen uit commerciële projecten voor journalistieke toepassingen, zo kunnen we relevante technieken goedkoper aan redacties aanbieden.”

Meer dan een geautomatiseerde spotlijst

Een van die journalistieke toepassingen is het onlangs gestarte Media Distillery OnDemand. Het idee voor de tool ontstond tijdens een toevallig gesprek met Luuk Ex tijdens de Technology Update van iMMovator. Media Distillery OnDemand laat journalisten ruw beeld- en geluidsmateriaal uploaden en analyseert vervolgens onder andere de audio, gezichten en logo’s in de geuploade fragmenten. Uit die analyse volgt een interactief overzicht dat de ouderwetse spotlijst -een lijst aan de hand waarvan een montage gemaakt wordt- overstijgt.

We willen het hele proces dat voorafgaat aan montage eenvoudiger maken

“We willen journalisten niet zomaar een uitgeprinte spotlijst geven. We willen het hele proces dat aan de montage voorafgaat eenvoudiger maken”, legt de Wit uit. “Uiteindelijk denk ik dat het eindproduct van Media Distillery OnDemand gebruik gaat maken van de filmstrip die we eerder ontwikkelden. Aan die filmstrip voegen we een transcript en een uitgebreide zoekfunctie toe. Zo kunnen journalisten bijvoorbeeld bepaalde citaten makkelijker terugvinden.”

Uit onderzoek van Media Distillery blijkt dat een journalist gemiddeld vier uur moet spotten om een uur aan materiaal te verwerken. Dat betekent dat er vaak veel tijd zit tussen het moment waarop de opname plaatsvond en het moment waarop de montage begint. De Wit is ervan overtuigd dat de kwaliteit van journalistieke producties zal verbeteren als journalisten direct aan het montageproces kunnen beginnen. De tijd die ze overhouden, kan bovendien besteed worden aan het doen van diepgaander onderzoek. Spotten is een tijdrovend klusje, het is zonde om dit handmatig door journalisten te laten doen, zegt de Wit. “Journalisten zouden meteen moeten kunnen focussen op het creatieve proces, datgene waar ze het beste in zijn.”

De belangstelling vanuit de journalistiek voor Media Distillery OnDemand is groot. Op dit moment werkt het team aan een betaalde pilot voor KRO-NCRV. “Zo’n  pilot is belangrijk”, meent de Wit. “Het laat zien dat mensen bereid zijn voor de dienst te betalen.”

Minimale kwaliteit

Tijdens de pilot probeert Media Distillery er vooral achter te komen wat de minimale kwaliteit is die journalisten verwachten. Met name op het gebied van spraakherkenning valt er een hoop te winnen. Uit de eerste tests blijkt dat de spraak in sommige fragmenten voor 90 procent door een computer herkend kan worden. Voor andere fragmenten ligt dit percentage slechts op 60 procent. “De audio van het ruwe materiaal is kwalitatief vaak veel minder goed dan we in voorgaande projecten gewend waren. We kijken nu hoe we onbewerkte audio beter kunnen laten herkennen. Het succes van dit project is afhankelijk van de kwaliteit van de filmstrip en transcripties die we leveren. Als het transcript slechts voor 60 procent accuraat is, zullen veel redacties Media Distillery OnDemand niet willen gebruiken.”

Gelukkig ontwikkelt de techniek zich op het gebied van spraakherkenning razendsnel. “Het werkt nu ongeveer 30 procent beter dan een jaar geleden”, vertelt de Wit. “Over tien tot vijftien jaar herinnert niemand zich dat we ooit problemen met spraakherkenning hadden.”

 

Over Inge Beekmans

Inge Beekmans geeft les over online journalistiek en innovatie aan Fontys Hogeschool Journalistiek in Tilburg. Naast haar baan als docent werkt ze als freelance journalist, tekstschrijver, vormgever en bouwt ze websites | Twitter: @ingebeekmans

Reageer

Geef een reactie

*