Media krijgen meer mogelijkheden om te analyseren hoe goed ze het doen op Facebook
Nieuws |De tool CrowdTangle gaat zijn functionaliteiten uitbreiden om mediabedrijven beter in staat te stellen hun Facebookpagina’s en die van concurrenten te analyseren. Dat maakte het bedrijf bekend tijdens de GEN Summit in Lissabon.
Facebook kondigde begin dit jaar een aantal grote veranderingen in het Facebook-algoritme aan. Kern van de veranderingen was dat clickbait afgestraft zou worden, en zogenaamde ‘betekenisvolle content’ beloond. Of content betekenisvol is, meet Facebook onder andere aan de hand van de hoogte van de engagement rate, de mate waarin mensen liken, delen en reageren.
CrowdTangle helpt mediabedrijven om die betrokkenheid te vergroten. Goed presterende content komt hoger in de Facebook News Feed te staan en dat zorgt volgens CrowdTangle-medewerker Christopher Miles voor meer verkeer.
Facebookpagina’s van concurrenten
CrowdTangle analyseert hoe mediabedrijven hun publiek via sociale media bereiken, en wat de kwaliteit van dat bereik is. Daarnaast kunnen gebruikers maximaal tien andere Facebookpagina’s analyseren, bijvoorbeeld pagina’s van concurrenten. Die laatste functionaliteit wordt op dit moment uitgebreid. Gebruikers krijgen binnen een paar weken de mogelijkheid om lijsten met Facebookpagina’s te maken en die pagina’s en lijsten met elkaar te vergelijken.
Mediabedrijven kunnen voortaan waarschijnlijk tientallen of honderden pagina’s volgen en analyseren
Dat maakte CrowdTangle bekend tijdens de GEN Summit in Lissabon. Dankzij de uitbreiding kunnen gebruikers waarschijnlijk tientallen of honderden pagina’s extra volgen en analyseren. Daardoor kunnen mediabedrijven sneller bepalen welke content een hoge engagement rate oplevert. Op de lange termijn wil CrowdTangle gebruikers ook de mogelijkheid geven zoektermen te analyseren.
CrowdTangle werd in 2012 opgericht, en in januari 2017 door Facebook overgenomen. De tool laat zien hoe content zich via sociale media verspreidt en wat de impact van die content is. De tool richt zich daarin niet alleen op Facebook, maar toont bijvoorbeeld ook het aantal interacties via Twitter en Reddit. Doel van de tool is mediabedrijven helpen verhalen te creëren die ‘viral’ gaan. De basisversie van de tool is gratis te gebruiken als Chrome-plugin. Om toegang te krijgen tot een uitgebreidere versie van de tool, moet een mediabedrijf een Facebook-partner worden.
Van 0 views naar 400 miljoen views
Guillaume Lacroix, de CEO van videobedrijf Brut., vertelde tijdens de GEN Summit in Lissabon dat CrowdTangle ervoor heeft gezorgd dat Brut. binnen 16 maanden zijn video-bereik kon vergroten van 0 views naar 400 miljoen views per maand. Het bedrijf gebruikt de tool niet alleen om de engagement rate te verhogen, maar richt zich tegenwoordig ook op het bereiken van een hogere interactieratio. De gemiddelde interactieratio van Brut. ligt net boven 1 procent. Dat lijkt misschien weinig, maar concurrent Buzzfeed scoort slechts 0,06 procent en Mashable blijft hangen op 0,01 procent. Dankzij de relatief hoge engagement rate van Brut. neemt het bereik van het mediabedrijf via Facebook toe.
Brut. ontdekte dankzij CrowdTangle onder andere dat bepaalde videoformats voor veel engagement zorgen, en dat het oprichten van Facebookgroepen een positieve impact had. Helaas kunnen andere mediabedrijven de strategie van Brut. niet zomaar kopiëren. Wat voor veel engagement en een hoge interaction rate zorgt, verschilt namelijk per doelgroep en per onderwerp. Dat betekent dat mediabedrijven zelf met CrowdTangle zullen moeten experimenteren om te ontdekken welke content voor hen het meeste oplevert.